2024-05-01, 17:58
Medlem
PatsyStoneHCs avatar
"Den ukrainska kvinnan flydde till fots från ryskockuperade Ocheretyne.

Iklädd tofflor vandrade Lidia Stepanivna Lomikovska, 98, i en dag – utan mat eller vatten, skriver The Guardian.

Nu har hon återförenats med sin familj."

https://www.expressen.se/nyheter/varlden/98-aring-gick-en-mil-for-att-fly-fran-ryssarna/

Tack gode gud för att det finns någon som har kraft nog i sin ålder att fly ryzzlands dårskap, eller?

Är detta en riktig krigshjälte?

Vad tycker forumet?
Citera
2024-05-01, 18:03
Medlem
whyduhevens avatar
Kvinnor har lite olika definitioner av ord som är rentav barnsliga. Vet inte hur man kan ses som en hjälte genom att fly.

I så fall kan ju inte kvinnor gnälla över datingklimatet i Sverige, här har vi fullt med krigshjältar.
Citera
2024-05-01, 18:50
Medlem
Alla som flyr krig är hjältar.
Speciellt de män som flyr Ukraina för att undvika att bli tvångsrekryterade in i döden.
Citera
2024-05-01, 19:23
Medlem
maktspels avatar
Hur lyckas man bara gå en mil på en hel dag? Även om man är 100 och som hon säger "ramlade" och "somnade lite" på vägen
Citera
2024-05-01, 19:33
Medlem
Jordgubbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av maktspel
Hur lyckas man bara gå en mil på en hel dag? Även om man är 100 ...
Återkom vid den åldern och rapportera då i tråden. Glöm inte hitta en grusväg, och i tofflor. Och fullt krig. Sen tycker jag vi kan köra The Guardian, istället för omvägen över Expressen.

"Lomikovska said she had survived the second world war ... 'That war wasn’t like this one. I saw that war. Not a single house burned down. But now, everything is on fire,' she said to her rescuer."
Senast redigerad av Jordgubbe 2024-05-01 kl. 19:38.
Citera
2024-05-01, 19:53
Medlem
Regeringsbildares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jordgubbe
Återkom vid den åldern och rapportera då i tråden. Glöm inte hitta en grusväg, och i tofflor. Och fullt krig. Sen tycker jag vi kan köra The Guardian, istället för omvägen över Expressen.

"Lomikovska said she had survived the second world war ... 'That war wasn’t like this one. I saw that war. Not a single house burned down. But now, everything is on fire,' she said to her rescuer."

Oavsett inte jätteimponerande direkt. Det finns många 90+ som utan problem kan promenera flera mil om dagen även i myrmark när de plockar bär/svamp etc. Sedan är hennes utspel bara en del utav propagandamatningen som sker. Givetvis brändes det en massa hus under andra världskriget.
Citera
2024-05-01, 19:54
Medlem
maktspels avatar
Citat:

Jag kommer nog inte kunna gå alls när jag är 100 och kommer förmodligen vara död.

Men det förklarar fortfarande inte hur tanten lyckas gå så pass sakta. I synnerhet om hon bara ramlade två gånger. Stannade hon och vilade var femte meter eller nåt?

Citat:
Ursprungligen postat av Regeringsbildare
Oavsett inte jätteimponerande direkt. Det finns många 90+ som utan problem kan promenera flera mil om dagen även i myrmark när de plockar bär/svamp etc. Sedan är hennes utspel bara en del utav propagandamatningen som sker. Givetvis brändes det en massa hus under andra världskriget.
Jo det är välkänt att tyskarna var hänsysnlösa i Ukraina och brände flera hundra byar till grunden.
Senast redigerad av maktspel 2024-05-01 kl. 19:57.
Citera
2024-05-01, 20:12
Medlem
Jordgubbes avatar
Citat:
... det förklarar fortfarande inte hur tanten lyckas gå så pass sakta. I synnerhet om hon bara ramlade två gånger. Stannade hon och vilade var femte meter eller nåt?
Hon har inte sökt uppmärksamhet, försöker du reducera hennes undflyende till en högstadie-matteuppgift, gör ett studiebesök då "... fleeing frontline town in her slippers // Russians have been advancing in the area, pounding ... with artillery, drones and bombs. 'I woke up surrounded by shooting all around' ".
Citera
2024-05-01, 20:20
Medlem
Citat:
Hur lyckas man bara gå en mil på en hel dag? Även om man är 100 och som hon säger "ramlade" och "somnade lite" på vägen

Det kommer en dag när du blir äldre och förstår lite mer...
Citera
2024-05-01, 20:28
Medlem
maktspels avatar
Citat:
Hon har inte sökt uppmärksamhet, försöker du reducera hennes undflyende till en högstadie-matteuppgift, gör ett studiebesök då "... fleeing frontline town in her slippers // Russians have been advancing in the area, pounding ... with artillery, drones and bombs. 'I woke up surrounded by shooting all around' ".
Vad menar du med att hon inte sökt uppmärksamhet och vad har det med saken att göra?

Jag har själv befunnit mig i situationer där jag tvingats söka skydd från raketattacker och bomber. Jag vet inte vad det har med hastigheten att göra. Allt jag undrar är hur det är fysiskt möjligt att gå endast en mil på en hel dag om man nu inte spenderar större delen av den tiden med att vila.
Citera
2024-05-01, 20:52
Medlem
IceEyess avatar
Antagligen inte första gången. Hon fick säkert även unna sig en sådan promenad på den tiden när herr Adolf var på besök med bombflyg och stridsvagnar.
Citera
2024-05-01, 21:54
Medlem
löls avatar
En eloge till kvinnan 🫶
Hoppas hon har det bra nu 🙂
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto