Citat:
Ursprungligen postat av
OldFashioned
1. Du får ett brev från styrelsen där de skriver att du pysslar med otillåten uthyrning och därmed ska vräka din hyresgäst, annars kommer du att uteslutas från föreningen. Har du en styrelse som är på tårna gör du klokt i att följa den anmodan. Hyresnämnden kan ta tid på sig, så att gå den vägen kan leda till att styrelsen väljer att utesluta dig, och så blir det mer jobb för din del.
2. Du ska ha skriftligt tillstånd från styrelsen, annars punkt 1 igen.
3. Punkt 2 igen. En inskickad ansökan är inte ett tillstånd.
Ansök om tillstånd bara, det är det absolut enklaste för alla. Får du nej så vänder du dig till hyresnämnden.
Finns alltid sätt o runda reglerna om jag som ordförande för en brf samt varit upp i hyresnämnden några ggr ang uthyrning.
Domare berättar klart o tydligt, ni får skriva vad ni vill i era stadgar, det är inget jag tar hänsyn till, jag följer bara bostadsrättslagen, har frågat men personen har hyrt ut utan att höra av sig till styrelsen?
Jag dömer även retroaktivt berätta domaren.
Men hursomhelst, man ändrar inte folkbokföringen, man gör bara en tillfällig adressändring, det ser vi bland våra politiker, inget händer o ingen bli dömd, dvs lagen är tandlös i detta läge.
Vidare kan man göra avdrag för dubbelt boende, gäller bara man hyr ut till någon som förstår hur dom ska svara ifall folk frågar, dvs man hyr ut til en man kan lita på och allt fungerar toppen, även på mrkoll kommer det stå man är sambo, mr följer inte eftersänd post bara folkbokföringen.