2024-05-01, 14:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
1. Ja, du kan bli av med lägenheten.

2. Det är ju om du inte har fått godkännande som det kan bli konsekverser.

3. Att du postat spelar ingen roll, det är inget bevis. Du måste ha fått ett undertecknat godkännande tillbaka för att få hyra ut i andra hand.
Precis, det är skillnad på att meddela/anmäla och godkännande
Citera
2024-05-01, 15:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tjanska
.

Citat:
Ursprungligen postat av Haniballe
.

Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
.

Jag tror jag löste situationen:
"Om ni som bostadsrättshavare hyr ut bostadsrätten i andra hand utan samtycke från styrelsen, eller tillstånd från Hyresnämnden, är nyttjanderätten till bostadsrättslägenheten förverkad och bostadsrättsföreningen har rätt att säga upp er för avflyttning"

"Innan uppsägning kan ske måste styrelsen varna er och ge er möjlighet till rättelse. Rättelse kan ske antingen genom att (1) ni slutar att hyra ut bostadsrätten i andra hand och er hyresgäst flyttar ut; vilket bör ske förhållandevis omgående, eller (2) att ni utan dröjsmål ansöker om tillstånd för andrahandsuthyrning hos Hyresnämnden och får ansökan beviljad (7 kap. 20 § andra stycket BRL)."

Så jag känner mig rätt trygg att de är hellugnt. Dem måste varna mig och ge möjglighet till rättelse.
Detta står i lagen. En fjantig föreningen har inte makt över lagen.
Givetvis ansöker jag om tillstånd hos hyresnämnden. Så nu när ni har min masterplan med fejk ansökan dessutom, så tror jag ni tycker detta skulle vara långsökt med tvångsförsäljning.
Citera
2024-05-01, 15:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pokergambler
Jag tror jag löste situationen:
"Om ni som bostadsrättshavare hyr ut bostadsrätten i andra hand utan samtycke från styrelsen, eller tillstånd från Hyresnämnden, är nyttjanderätten till bostadsrättslägenheten förverkad och bostadsrättsföreningen har rätt att säga upp er för avflyttning"

"Innan uppsägning kan ske måste styrelsen varna er och ge er möjlighet till rättelse. Rättelse kan ske antingen genom att (1) ni slutar att hyra ut bostadsrätten i andra hand och er hyresgäst flyttar ut; vilket bör ske förhållandevis omgående, eller (2) att ni utan dröjsmål ansöker om tillstånd för andrahandsuthyrning hos Hyresnämnden och får ansökan beviljad (7 kap. 20 § andra stycket BRL)."

Så jag känner mig rätt trygg att de är hellugnt. Dem måste varna mig och ge möjglighet till rättelse.
Detta står i lagen. En fjantig föreningen har inte makt över lagen.
Givetvis ansöker jag om tillstånd hos hyresnämnden. Så nu när ni har min masterplan med fejk ansökan dessutom, så tror jag ni tycker detta skulle vara långsökt med tvångsförsäljning.
Nej, står fast vid mitt svar!
Hände där jag bodde förut. En boende blev tvingad att sälja och flytta pga att de som hyrt förstört och levt rövare. Eftersom han inte hade tillstånd, blev resultatet som jag beskrev. Men ditt boende, ditt val!
Citera
2024-05-01, 15:14
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ska hyra ut bostadsrätt typ 1 år, jag vill inte fråga föreningen om jag får de godkänt.
1. Realistiskt, vad kan hända egentligen? ska man tvingas att sälja lägenheten, det är ganska överdrivet och långsökt tänker jag. Ingen skada har skett direkt.
Jag tänker man får en varning och dem ber en skicka in papper.

2. Jag vet att man får hyra ut bostadsrätten, men skiter i att fråga, då borde de väl ändå inte bli konsekvenser? det är ganska så handikapat isåfall.

3. Som backup, så kommer jag skriva på papper för "ansöka om andrahandsuthyrning" så ifall det skulle bli problem, så kommer jag visa en kopia på detta och säga att jag har postat in detta för länge sen...
Då borde de väl verkligen inte bli problem för jag kan inte hjälpa posten har slarvat bort detta brev, hur skulle jag veta de.

Så vad säger ni plastpoliser och moral hackspättar?

Du kan få stora problem ja, olovlig andrahandsuthyrning kan leda till böter (fängelse också, men troligen otänkbart) om du även tar högre pris än marknadspris (vilket är extremt lågt) samt att du blir av med lägenheten (krävs dock att du fortsätter med uthyrning trots tillsägelse). Oavsett lär det inte bli en vinstaffär tror jag.

En bättre idé är att ha inneboende, det kan inte föreningen säga något om och du kan hyra ut hur länge du vill. Du behöver inte heller sova/bo i lägenheten stadigvarande, så det är enklare.
Citera
2024-05-01, 15:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haniballe
Nej, står fast vid mitt svar!
Hände där jag bodde förut. En boende blev tvingad att sälja och flytta pga att de som hyrt förstört och levt rövare. Eftersom han inte hade tillstånd, blev resultatet som jag beskrev. Men ditt boende, ditt val!

Den boende som bodde där var inte så påläst då, och visste inte hur lagen fungerade.
Givetvis nämnet föreningen inget om detta utan hoppas den där boenden inte vet bättre.
Dock kanske finns något kryphål där det står om förstörelse och skadegörelse får andra konsekvenser, och går inte bevisa vilken hyresgäst som förstört.

Som sagt, tänk ändå, jag vet att jag får hyra ut i andra hand, och 99% får de godkänt. Känns inte de lite konstigt att man inte skulle få en varning isåfall först. i Teorin har jag inte gjort fel för dem godkänner andrahands uthyrning, vilken skada har skett liksom? Det är isåfall om jag skulle hyra längre än 1 år dem borde bli sura. Jag kommer chansa... minimal chans man åker dit. För det är ett nybygge och en 1a.
Citera
2024-05-01, 15:34
Medlem
Citat:
Den boende som bodde där var inte så påläst då, och visste inte hur lagen fungerade.
Givetvis nämnet föreningen inget om detta utan hoppas den där boenden inte vet bättre.
Dock kanske finns något kryphål där det står om förstörelse och skadegörelse får andra konsekvenser, och går inte bevisa vilken hyresgäst som förstört.

Som sagt, tänk ändå, jag vet att jag får hyra ut i andra hand, och 99% får de godkänt. Känns inte de lite konstigt att man inte skulle få en varning isåfall först. i Teorin har jag inte gjort fel för dem godkänner andrahands uthyrning, vilken skada har skett liksom? Det är isåfall om jag skulle hyra längre än 1 år dem borde bli sura. Jag kommer chansa... minimal chans man åker dit. För det är ett nybygge och en 1a.
Du har ingen aning om vad den boende kunde om lagen! Det gick till Hyresnämnden och därefter blev Bostdsrätten såld! Men vill du chansa så gör så! Din bostad, ditt ansvar! Lycka till👍
Citera
2024-05-01, 17:28
Medlem
ICA-muppens avatar
Kanske du finner ditt svar på lawline? Kanske via denna artikel https://lawline.se/answers/ar-provbo...av-bostadsratt

Vi vet inte om du ska ”provbo” med sambo?
Men det vet inte din förening heller.
Citera
2024-05-01, 17:35
Medlem
Lifestealers avatar
Citat:
Ska hyra ut bostadsrätt typ 1 år, jag vill inte fråga föreningen om jag får de godkänt.
1. Realistiskt, vad kan hända egentligen? ska man tvingas att sälja lägenheten, det är ganska överdrivet och långsökt tänker jag. Ingen skada har skett direkt.

2. Jag vet att man får hyra ut bostadsrätten, men skiter i att fråga, då borde de väl ändå inte bli konsekvenser? det är ganska så handikapat isåfall.

3. Som backup, så kommer jag skriva på papper för "ansöka om andrahandsuthyrning" så ifall det skulle bli problem, så kommer jag visa en kopia på detta och säga att jag har postat in detta för länge sen...
Då borde de väl verkligen inte bli problem för jag kan inte hjälpa posten har slarvat bort detta brev, hur skulle jag veta de.

Var är deras godkännande då? Du vet ju att du måste ha ett godkännande innan du hyrar ut. Har dom inte fått brevet så har ju inte du fått något godkännande. Eller ska du skylla på posten då med? Kan ju vara bra att tänka en gång extra.

Bättre med inneboende. Det kan dom inte säga nåt om. Tänk dock en gång extra och skaffa ingen barnfamilj som inneboende. Som ett tips. Bor det en ensam person i din lägenhet medan du inte är där kan det ju vara en partner liksom. Lite svårare att förklara bort en barnfamilj, om man nu inte är släkt med varandra vill säga. Tror inte dom går på den dock. Borde inte vara så svårt att kolla upp det och då är du körd.
Senast redigerad av Lifestealer 2024-05-01 kl. 18:12.
Citera
2024-05-01, 21:27
Medlem
OldFashioneds avatar
Citat:

1. Du får ett brev från styrelsen där de skriver att du pysslar med otillåten uthyrning och därmed ska vräka din hyresgäst, annars kommer du att uteslutas från föreningen. Har du en styrelse som är på tårna gör du klokt i att följa den anmodan. Hyresnämnden kan ta tid på sig, så att gå den vägen kan leda till att styrelsen väljer att utesluta dig, och så blir det mer jobb för din del.

2. Du ska ha skriftligt tillstånd från styrelsen, annars punkt 1 igen.

3. Punkt 2 igen. En inskickad ansökan är inte ett tillstånd.

Ansök om tillstånd bara, det är det absolut enklaste för alla. Får du nej så vänder du dig till hyresnämnden.
Senast redigerad av OldFashioned 2024-05-01 kl. 21:29.
Citera
2024-05-01, 21:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OldFashioned
1. Du får ett brev från styrelsen där de skriver att du pysslar med otillåten uthyrning och därmed ska vräka din hyresgäst, annars kommer du att uteslutas från föreningen. Har du en styrelse som är på tårna gör du klokt i att följa den anmodan. Hyresnämnden kan ta tid på sig, så att gå den vägen kan leda till att styrelsen väljer att utesluta dig, och så blir det mer jobb för din del.

2. Du ska ha skriftligt tillstånd från styrelsen, annars punkt 1 igen.

3. Punkt 2 igen. En inskickad ansökan är inte ett tillstånd.

Ansök om tillstånd bara, det är det absolut enklaste för alla. Får du nej så vänder du dig till hyresnämnden.
Finns alltid sätt o runda reglerna om jag som ordförande för en brf samt varit upp i hyresnämnden några ggr ang uthyrning.
Domare berättar klart o tydligt, ni får skriva vad ni vill i era stadgar, det är inget jag tar hänsyn till, jag följer bara bostadsrättslagen, har frågat men personen har hyrt ut utan att höra av sig till styrelsen?
Jag dömer även retroaktivt berätta domaren.

Men hursomhelst, man ändrar inte folkbokföringen, man gör bara en tillfällig adressändring, det ser vi bland våra politiker, inget händer o ingen bli dömd, dvs lagen är tandlös i detta läge.

Vidare kan man göra avdrag för dubbelt boende, gäller bara man hyr ut till någon som förstår hur dom ska svara ifall folk frågar, dvs man hyr ut til en man kan lita på och allt fungerar toppen, även på mrkoll kommer det stå man är sambo, mr följer inte eftersänd post bara folkbokföringen.
Senast redigerad av hjorten16 2024-05-01 kl. 21:51.
Citera
2024-05-01, 22:03
Medlem
CoralinesGhosts avatar
Men vad är skälet till att du inte vill göra en ansökan om andrahandsuthyrning?
Citera
2024-05-02, 08:21
Medlem
BorgeHs avatar
Hyr inte ut - sälj lägenheten!

Det ger minst bekymmer.

Har varit med om att en hyresgäst totalsabbat en lägenhet som han hyrde av oss. Ändå var det ett syskon till en arbetskamrat som intygade att han var ordentlig.

Hyror som betalades först efter tjat! Fester som störde grannar en gång i veckan, fimpar nedtrampade med skor i heltäckningsmatta, skärskador från kniv på köksbänken, nedgrisad spis och totalsnuskigt badrum. Röklukten skall vi inte prata om…

När vi efter något år ändå beslöt att sälja lägenheten ville aset köpa lägenheten till lågpris. Vi sålde den istället via mäklare, men priset blev lågt då lägenheten måste totalsaneras efter äcklets boende.

Så hyr inte ut, sälj och köp en ny senare!
Senast redigerad av BorgeH 2024-05-02 kl. 08:27.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in