Flashback bygger pepparkakshus!
2024-05-01, 12:05
Medlem
feemaxxxs avatar
Det har ju varit debatt om EU-parlamentariker och deras höga ersättningar som inte behöver offentliggöras vad de används till.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/trots-loften-om-oppenhet-med-kontorspengarna-eu-ledamoter-vagrar-visa-kvitton

Detta tycker är förjävligt rätt ut satt, de stoppar skattebetalarnas pengar i fickan. Finns det några enskilda EU-ledamoter som jobbar för att och självmant redogjort för vad pengarna används till.

Bland de partier som sagt nej till att redovisa sina utgifter återfinns Kristdemokraterna, Moderaterna, Socialdemokraterna och Sverigedemokraterna. Däremot har Centern, Liberalerna, Miljöpartiet och Vänsterpartiet uttryckt sitt stöd för att redovisa dessa kostnader.

Min röst skulle jag helst inte lägga på partierna som svarar "Ja". Därför undrar jag om det finns några EU-Ledamöter inom Kristdemokraterna, Moderaterna, Socialdemokraterna och Sverigedemokraterna , som enskilt redovisar/jobbar för redovisning av ersättningarna
Citera
2024-05-01, 12:05
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Trots löften om öppenhet med kontorspengarna – EU-ledamöter vägrar visa kvitton

Varje månad får ledamöterna av EU-parlamentet, förutom lön på 91 000 kr och traktamente, motsvarande drygt 50 000 kronor rakt in på ett speciellt konto. De ska användas för ”allmänna utgifter”, till exempel mobiler och laptops, trycksaker, seminarieverksamhet och representation.

[...]

Ingen från parlamentet kollar pengarna. Man måste inte betala tillbaka det som blir över och inte redovisa för allmänheten.
Mod.
Citera
2024-05-01, 12:23
Moderator
Chantres avatar
Citat:
Det är även frivilligt att betala tillbaka pengar som ledamoten inte har använt under mandatperioden.

Centerpartisterna skänkte åtminstone sitt överskott av kontorspengarna till välgörenhet.

https://www.centerpartiet.se/press/nyheter/nyhetsarkiv-2024/2024-04-18-blagula-bilen-levererar-centerpartiets-miljonstod-till-ukraina

Citat:
Karin Karlsbro har enligt egen utsago redan betalat tillbaka 25 000 euro efter halva mandatperioden och mer ska betalas tillbaka efter valet.
https://www.europaportalen.se/2024/04/svenska-eu-politiker-morkar-skattemedel-utnyttjar-svaga-eu-regler

Vänsterns Björk har också betalat tillbaka en del pengar.
Citera
2024-05-01, 12:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chantre
Centerpartisterna skänkte åtminstone sitt överskott av kontorspengarna till välgörenhet.
Vilket är emot reglerna. pengar som inte använts personligen ska lämnas tillbaks.
Att inte redovisa utgifterna är dock enligt reglerna så det är där problemet ligger, inte hos parlamentarikerna själva.
Citera
2024-05-01, 13:07
Medlem
feemaxxxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Opuskrokus
Vilket är emot reglerna. pengar som inte använts personligen ska lämnas tillbaks.
Att inte redovisa utgifterna är dock enligt reglerna så det är där problemet ligger, inte hos parlamentarikerna själva.

Att inte redovisa utgifterna är dock enligt EU-reglerna. Men, om man är svensk politiker som värnar om det svenska offentlighetsprinciperna och är del av det svenska politiska systemet, förväntar jag (och jag tror att många svenska skattebetalare håller med) att man lever upp till dessa.

När svenska ledamöter väljer att inte leva enligt svenska principer så spottar man på det svenska folket.
Citera
2024-05-01, 13:53
Medlem
sykkelpumps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av feemaxxx
Att inte redovisa utgifterna är dock enligt EU-reglerna. Men, om man är svensk politiker som värnar om det svenska offentlighetsprinciperna och är del av det svenska politiska systemet, förväntar jag (och jag tror att många svenska skattebetalare håller med) att man lever upp till dessa.

När svenska ledamöter väljer att inte leva enligt svenska principer så spottar man på det svenska folket.

Frågan är intressant, och ja, förtroendet för våra politiker stärks inte av att dom utan att redovisa det stoppar pengar avsedda för resor, representation och boende i egen ficka.
Egen ekonomisk vinning är inte ett bra skäl att söka sig till Europaparlamentet för att representera det svenska folket.

Hela upplägget undergräver också förtroendet för hela EU företeelsen. Vi skulle aldrig ha givit oss ilag med dessa korrupta företrädare för andra länder, det lockar som honung till sig våra egna sämsta företrädare.
Citera
2024-05-01, 15:19
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Rubrik justerad (tidigare "Nu ska det röstas.. vilka EU-parlamentariker visar utläggen???")

Mod.
Citera
2024-05-01, 16:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Opuskrokus
Det finns ett liknande system i t ex England, de brittiska parlamentarikerna har ett generöst "apanage i tjänsten" och hur detta används är inte redovisningspliktigt. Naturligtvis är inte heller den del av deras deklarationer som rör dessa ersättningar och utlägg i tjänsten offentligt. När en del uppgifter kring deras deklarationer och avdrag för diverse lyxiga ändamål läckte till tidningarna för sådär tio år sedan (via Wikileaks tror jag) uppstod det både skratt och förfäran.

Det handlar om att parlamentarikerna själva har beviljat sig riktigt snofsiga privilegier - naturligtvis med hjälp av olika regeringar, men det är inte så svårt att få till i ett system där det bara finns två större partier. I EU finns det formellt hundratals enskilda partier, men bara några få stora partigrupper, och precis som i London finns det ett gemensamt intresse av att sko sig ur den stora byttan med gemensamma skattepengar.
Citera
2024-05-01, 17:39
Medlem
Swexit!!!
Citera
2024-05-13, 00:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av brakfesten009
Swexit!!!

Så länge inget parti talar om rejäla neddragningar i avgifterna till EU så kan det omöjligen bli ett Swexit. Höga arvoden och förmåner är för lockande för de enskilda politikerna och tjänstemännen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in