• 1
  • 2
2024-04-30, 23:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av heebu
Problemet som jag ofta ser det är att folk som vet att de inte är jättehändiga på el ändå verkar hitta vad de tror vara det bästa alternativet genom att ge en halvbra beskrivning av felet på nätet.

Så om du inte är beredd att lämna den till en reparatör så är en bild 1000 gånger bättre än bara ord.

Jo håller med så ska komma med bild.
Har som sagt en polare som kommer över imorgon som även om han inte är elektriker är hyfsad på el så kommer inte försöka på nåt helt själv, men med tips härifrån kan jag iaf bolla lite med honom och se vad han säger.

I värsta fall får jag lämna in den men en scooter för 3000-4000 med 2 år på nacken vs en reparatör kostnad är nog inte värt värde vs kostnad 😩 och en avskuren sladd borde ju inte vara helt omöjligt att fixa själv
Citera
2024-05-01, 00:39
Medlem
Tjackad-Tullares avatar
Helt omöjligt att laga. Bara släng och köp nytt
Citera
2024-05-01, 08:44
Moderator
evilhoneys avatar
El, VVS och bygg --> Motorcyklar och mopeder
/Moderator
Citera
2024-05-01, 09:39
Medlem
WeAreMotorheads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kallejansson
Så har lite problem med elscootern som jag pendlar till jobb med.
Började få svårt att få el under färd, typ stannar och går igång lite när den känner för det så verkade som att den inte fick el och sen fick den el igen osv.

Nu ser jag att en blå sladd är av typ vid framhjulet, inte jättemycket utrymme att dra fram sladden för att få ihop sladdarna men antar att de går ihop/isär under färd därav funkar lite när den själv vill.

Är detta något man kan fixa och hur isf eller bara att ge upp?

Sök på youtube, finns rep.guider för det mesta där, även saker man inte ens trodde fanns.
Citera
2024-05-02, 00:37
Medlem
newsfilters avatar
Om det är svårt att skarva p.g.a. längden så fixa en kabel i samma material och dimension och skarva ihop det. Skulle nog crimpa (pressa) ihop kablarna snarare än att löda. Om de går till motorn så går det väl lite mer effekt i dem, och blir de riktigt varma (exv. vid överlast) kan tennet smälta
Citera
2024-05-02, 00:53
Medlem
Har du inte garanti på skitet? Om en sladd gått av så är den förmodligen för kort och/eller felmonterad. Om det blivit kortslutning lär mer vara trasigt som elektronik, motor eller annat. Om du själv eller kompis pillar med den så upphör även garantin. Så ni kan inte först försöka laga och sen hävda garantin.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in