2024-04-29, 19:36
Medlem
Hej
Det är så att jag är misstänkt i ett ringa brott där jag begärde offentligt försvarare men tingsrätten beslutade att det inte ska utses någon försvarare och jag undrar hur jag skulle kunna överklaga för att få en offentlig försvarare i alla fall? Har något förslag på vad som ska skriva?

Saken:
Förordnande av offentlig försvarare.

Efter genomgång av handlingarna meddelande tingsrätten:
Av 21 Kap 3$ rättegångsbalken följer att en offentlig försvarare ska förordnas i mål som nu är i fråga, om den misstänkte är i behov av försvarar med hänsyn till utredningen om brottet, om det är tveksamt vilken påföljd som ska väljas och det finns anledning att döma till annan påföljd än böter eller villkorlig dom, eller om det i övrigt föreligger särskilda skäl med hänsyn till den misstänktes personliga förhållanden eller till vad målet rör.
"Att det Enligt tingsrätten saknas skäl att förordna en offentlig försvarare för sekretess". Tingsrätten lämnas sekretessbegäran om offentlig försvarare utan bifall.
Sekretessen enligt 35 kap 1 $ offentlighets- och sekretesslagen (2009:400) ska bestå av uppgifterna. Partbilagan.
Citera
2024-04-29, 19:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av alasas1993
För att överklaga tingsrättens beslut bör du skriva en begäran om överprövning till hovrätten. I din begäran ska du tydligt ange varför du behöver en offentlig försvarare och inkludera argument som stödjer detta enligt lagar och rättegångsbalken. Du kan också kontakta ditt lokala rättshjälpskontor för hjälp med att skriva överklagan.

Lycka till!

Lite därför jag frågade om förslag på vad man kan skriva. Kostar det något att kontakta ett lokalt rättshjälpskontor?
Citera
2024-04-30, 00:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av userserv
Hej
Det är så att jag är misstänkt i ett ringa brott där jag begärde offentligt försvarare men tingsrätten beslutade att det inte ska utses någon försvarare och jag undrar hur jag skulle kunna överklaga för att få en offentlig försvarare i alla fall? Har något förslag på vad som ska skriva?

Saken:
Förordnande av offentlig försvarare.

Efter genomgång av handlingarna meddelande tingsrätten:
Av 21 Kap 3$ rättegångsbalken följer att en offentlig försvarare ska förordnas i mål som nu är i fråga, om den misstänkte är i behov av försvarar med hänsyn till utredningen om brottet, om det är tveksamt vilken påföljd som ska väljas och det finns anledning att döma till annan påföljd än böter eller villkorlig dom, eller om det i övrigt föreligger särskilda skäl med hänsyn till den misstänktes personliga förhållanden eller till vad målet rör.
"Att det Enligt tingsrätten saknas skäl att förordna en offentlig försvarare för sekretess". Tingsrätten lämnas sekretessbegäran om offentlig försvarare utan bifall.
Sekretessen enligt 35 kap 1 $ offentlighets- och sekretesslagen (2009:400) ska bestå av uppgifterna. Partbilagan.

Ja, hur du skall skrivas är väl lite beroende på vilken punkt du vill inrikta dig mot:
  1. den misstänkte är i behov av försvar med hänsyn tilll/ utredningen om brottet
  2. det är tveksamt vilken påföljd som skall väljas
  3. det finns anledning att döma till annan påföljd än böter eller vilkorlig dom
  4. det i övrigt föreligger särskilda skäl med hänsyn till den misstänktes personliga förhällanden eller till vad målet rör
  5. avslaget inte korrekt återgivit förutsättningarna för att offentlig försvarare skall utses
Citera
2024-04-30, 00:41
Medlem
Schnuppfens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av userserv
Lite därför jag frågade om förslag på vad man kan skriva. Kostar det något att kontakta ett lokalt rättshjälpskontor?

Det där är rena rama lotteriet, i hur dom tänker. Å ena sidan är du misstänkt för ett ringa brott, vilket oftast leder till strafföreläggande. Å andra sidan är det inte uteslutet att du doms till annat än böter, beroende på vem som leder huvudförhandlingen.
Citera
2024-04-30, 07:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av alasas1993
För att överklaga tingsrättens beslut bör du skriva en begäran om överprövning till hovrätten. I din begäran ska du tydligt ange varför du behöver en offentlig försvarare och inkludera argument som stödjer detta enligt lagar och rättegångsbalken. Du kan också kontakta ditt lokala rättshjälpskontor för hjälp med att skriva överklagan.

Lycka till!

Det finns inga lokala rättshjälpskontor i Sverige. Menar du möjligen advokatbyråer som kan erbjuda juridisk assistans mot ett fett arvode?

Sluta skriv dina inlägg med hjälp av ChatGPT!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in