2024-05-01, 23:09
  #229
Medlem
Korruption är det värsta jag vet, det är den absolut viktigaste och största anledning till förfall både för regioner och länder.

Det är många faktorer, men att vara ett litet land med många små samhälle där många känner varandra och delar ut jobb till varandra. Att vi fått klanliknande grupper i samhället gör ju allt detta värre.

Men alla borde förstå att vi måste stå tillsammans om detta ska förändras. Det går inte att partyknarka eftersom dina pengar sponsrar kriminella nätverk.

Blunda aldrig när du ser brott, anmäl alltid. Vet du att ett uteställe betalar svart eller beskyddarpengar så bojkotta.

Bojkotta allt som innefattar svarta pengar.

Frågan är hur många i Sverige som är intresserade, det är ju inte ens sällan man hör politiker som köpt svarta tjänster eller fuskat med bidrag eller tv avgiften, det inspirerar inte direkt.

Jag är inte religiös men kan gärna be till alla gudar om det hjälper att folk kan vakna upp i morgon med mycket starkare moralisk kompass. Med förståelse för vad det faktiskt betyder för vår framtid.
Citera
2024-05-01, 23:25
  #230
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av C4sand
Korruption är det värsta jag vet, det är den absolut viktigaste och största anledning till förfall både för regioner och länder.

Det är många faktorer, men att vara ett litet land med många små samhälle där många känner varandra och delar ut jobb till varandra. Att vi fått klanliknande grupper i samhället gör ju allt detta värre.

Men alla borde förstå att vi måste stå tillsammans om detta ska förändras. Det går inte att partyknarka eftersom dina pengar sponsrar kriminella nätverk.

Blunda aldrig när du ser brott, anmäl alltid. Vet du att ett uteställe betalar svart eller beskyddarpengar så bojkotta.

Bojkotta allt som innefattar svarta pengar.

Frågan är hur många i Sverige som är intresserade, det är ju inte ens sällan man hör politiker som köpt svarta tjänster eller fuskat med bidrag eller tv avgiften, det inspirerar inte direkt.

Jag är inte religiös men kan gärna be till alla gudar om det hjälper att folk kan vakna upp i morgon med mycket starkare moralisk kompass. Med förståelse för vad det faktiskt betyder för vår framtid.
Tyvärr är Sverige sedan länge så dysfunktionellt att det är meningslöst att anmäla något. Polisen saknar resurser/vilja att utreda brott och de kan inte skydda dig om du blir hotad eller utsatt för våld. Att anmäla tjänstemän som missköter sig är meningslöst eftersom tillsynsmyndigheterna och rättssystemet är en del av problemet. Det korrupta systemet skyddar sig självt.

Trots det är enda sättet att försöka komma åt problemen att anmäla det man stöter på. Tyvärr är det alldeles för få som väljer att ta denna strid. Den som väljer att ta strid finner sig snart stå väldigt ensam mot en samhällsapparat i en kamp som kan bli hur tidskrävande och dyr som helst – och mer eller mindre resultatlös.
Citera
2024-05-02, 00:12
  #231
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av RobRoys
Precis, och på så sätt så blir politiken som en fotbollsmatch där grupptillhörighet alltid trumfar sakfrågan. I riksdagen tycker alla partier i stort sett samma sak i alla stora frågor, ibland låtsas de tycka olika men agerar på ett sätt som leder till samma slutresultat. Och media tycker också likadant i alla stora frågor och "de lärde", typ Guillou, GW, Janne Gustafsson* etc, dessa folkets försvarare, ska vara pålästa människor som sysslar med folkbildning men trots att de är så upplysta och kunniga så har de fortfarande inte adresserat eller sett igenom problemet med den svenska korruptionen. *Strange, very strange.*

*Janne Josefsson ska det naturligtvis vara.
Citera
2024-05-02, 01:26
  #232
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RobRoys
På samma sätt som svenskarna röstade för NATO då eller? Systemet är riggat och korrupt i grunden, det är bara att tugga i sig. Privata banker kontrollerar de pengar som styr politiken.
Svenskarna har enorm skuld i allt elände, Svenskarna tolererar vad som helst liksom.
Citera
2024-05-02, 01:27
  #233
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Totius
Det är svenskars mentalitet som lagt grunden för nuvarande problem. Det vi ser nu är konsekvenserna av något som började redan på 1970-talet. Och fortfarande är det många svenskar som tror att Sverige är en fungerande demokrati och närmast mobbar de som hävdar något annat. Vi såg denna störda mentalitet tydligt under ”flyktingkrisen” och ”coronakrisen”. Nu ser vi samma sak under ”klimatkrisen”.
Svenskarna har enorm skuld i utvecklingen av eländet.
Citera
2024-05-02, 02:01
  #234
Medlem
Själv jag blev utsatt av "korruption" sedan jag föddes.

När jag föddes i 1980, så tog sjukhuset sin tid att föda ut mig. Eftersom jag ha finskt påbrå, så var finländare i allmänt inte bra behandlat. Min dåvarande mor fick ligga i sjukvårds säng utan madrass och blev placerad. De tog för läkarna vad jag hörde ca 6 timmar, innan hon de och bara ut mig. Tyvärr så blev jag strypt med navlen strängen och var dödförklarats av sjukvårdspersonal.

Min mor höll mig i famnen i ett rum där fanns andra döda barn. Men jag kom tillbaka och fick ett andra chans i livet.

Varför jag berätta detta? Jo, min födelse var sekretess belagt över 30 år. Tills 10 år sedan så släppte dom ut födelseattesten. När jag fick ut dom, så var många namn understrukna.

Eftersom jag har autism, så blev jag placerad i Sofia hemmets barn psykiatriska mottagning. Där dom drogade mig upp. Efter tre dagar blev jag frisläppt, efter mor hade hotat personalen att hon skulle gå bärsärkagång i foajén med en yxa. Var helt nerknarkad. Dessa papperen är fortfarande sekretessbelagt. De eller papperna var borttagna ur mitt register. Ca 20 år av mitt liv är borta.
Citera
2024-05-02, 03:27
  #235
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av HomoDeus
Fast att sitta och klaga utan att göra något är ju en svensk nationalsport och paradgren. Så helt integrerad blev du inte. 😁

Jag är för övrigt på väg. Har givit upp på Sverige och svenskar. Husbygget i utlandet är klart och vi drar så snart vi kan efter att skolterminer är avklarade. Men jag kommer nog att sitta på flashback ändå. Skadeglädjen kan jag nog inte lämna kvar. 😂

😄

Glad för din skull. Hoppas du och din familj kommer att trivas där.
Citera
2024-05-02, 05:33
  #236
Medlem
UndeadNinjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Valet20222
Svenskarna har enorm skuld i allt elände, Svenskarna tolererar vad som helst liksom.

Gäller det här för alla folk?

Kineserna har en enorm skuld för allt elände, nordkoreanerna likaså. Alla får helt enkelt skylla sig själva. Alla folk genom hela historien som blivit utsatta och förtryckta av sina makthavare och eliter får skylla sig själva.

Eller gäller det bara för just svenskarna?
Citera
2024-05-02, 08:41
  #237
Medlem
Herr_Greens avatar
Historiskt har ju Sverige toppat world index när det kommer till sin tilltro till staten.

Man har känt dåligt samvete om man inte heller bidrar till vårt fantastiska folkhem.

Är väl inte alls konstigt att vi inte haft en praxis på att kolla upp människor? De flesta har ju skött sig..
Citera
2024-05-02, 08:41
  #238
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UndeadNinja
Gäller det här för alla folk?

Kineserna har en enorm skuld för allt elände, nordkoreanerna likaså. Alla får helt enkelt skylla sig själva. Alla folk genom hela historien som blivit utsatta och förtryckta av sina makthavare och eliter får skylla sig själva.

Eller gäller det bara för just svenskarna?

Man kan säga att vissa svenskar har skuld i det här. Alla sossar, vänsterblivna, Reinfeldmoderater, Annie 40 miljoner afrikaner Lööf osv. Dom är ju orsaken till att vi ha landet fullt av kriminella klaner osv.
Citera
2024-05-02, 08:47
  #239
Medlem
Sverige har blivit allt mer korrupt, samtidigt som godhetssignaleringen aldrig varit så intensiv. Det är uppenbart att den döljer korruption.

Bara man tillber pk, massinvandring och woke så kan man komma undan med vad som helst.
Citera
2024-05-02, 11:28
  #240
Medlem
HomoDeuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mimmisann
😄

Glad för din skull. Hoppas du och din familj kommer att trivas där.

Tack snälla, det kommer vi garanterat. Har bott där i omgångar sedan länge och har ett litet hus sedan tidigare. Men nu blir det permanent flytt. Och kul att höra att du trivs med ditt nya hem.

Det intressanta i mitt fall är att korruptionen är mycket mer utbredd dit vi flyttar. Men det gör absolut ingenting. Folket är underbart och livet där är underbart så lite korruption gör inget. Och man kan alltid förhandla om mutorna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in