Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2024-04-26, 17:12
  #1
Medlem
Tjabba!

Inte sett något ämne om elektrikers lön den senaste tiden!!

Vad har dagens elektriker för månadslön?

Jag är 30 år och har jobbat i 7 år som elektriker i Göteborg. Trots mina få år som elektriker så ser jag och min arbetsgivare att jag är en av de bättre! Jobbar på en arbetsplats med i princip obegränsat med arbetet parallellt med andra elektriker från andra företag som är på andra projekt hos samma kund!
Har en ledande roll på företaget och får ihop en månadslön på 46.800 inklusive tillägg som ledande montör, elsäkerhetsansvarig, kontrollansvarig och reseersättning. Övertid är i princip obegränsad och utgår alltid med minst 100%.
Arbetar för de mesta på större projekt inom industri! Ingen servicebil.

Hur ligger ni till lönemässigt?
Citera
2024-04-26, 17:17
  #2
Medlem
Det är väl en bra lön för en elektriker.
Citera
2024-04-26, 17:50
  #3
Medlem
En rimlig lön tycker jag. Är också elektriker, får samma lön ungefär och jobbar på nybygge. Ackordet är en stor faktor att lönen blir så hög
Citera
2024-04-26, 18:02
  #4
Medlem
46.800 för en ledande montör på entreprenad och Accord tycker jag är lite i underkant.

Jag har +30år i yrket och jag är inte ledande montör på 44 500 med servicebil. Grundlön på 39 000.
Hade jag varit ledande montör hade jag varit på 48000:-

Fast det suger hårt med avgiften på 2% efter skatt till SEF.
Är ni kvar som medlemmar i SEF?
Citera
2024-04-26, 18:10
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av crille132
46.800 för en ledande montör på entreprenad och Accord tycker jag är lite i underkant.

Jag har +30år i yrket och jag är inte ledande montör på 44 500 med servicebil. Grundlön på 39 000.
Hade jag varit ledande montör hade jag varit på 48000:-

Fast det suger hårt med avgiften på 2% efter skatt till SEF.
Är ni kvar som medlemmar i SEF?

Tycker det är värt dem 2%. Utan sef hade ackord systemet inom el aldrig varit så bra
Citera
2024-04-26, 18:18
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Saffran33
Tycker det är värt dem 2%. Utan sef hade ackord systemet inom el aldrig varit så bra
Utan SEF hade vi inte haft något ackord över huvud taget.
Dock har dom enligt mig den högsta avgiften av alla fackförbunden och då är inte A-kassan med i avgiften.

Samt att det bara är elektrikerna som står utanför Byggnads nu inom bygg.
Vvs tjänar mer nu än när dom hade eget förbund samt lägre avgift och inget ackord.
Citera
2024-04-26, 18:40
  #7
Medlem
Inte snackat med så mycket folk på andra firmor på ett tag så det var riktigt bra att hitta denna tråden!

Precis avslutat min anställning på en elfirma och hade 39k i grundlön.

Om jag i framtiden skulle söka nytt jobb, vad tycker ni jag borde be om?

Serviceerfarenhet, erfarenhet som ledande montör och entreprenad.
Citera
2024-04-26, 19:45
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av crille132
46.800 för en ledande montör på entreprenad och Accord tycker jag är lite i underkant.

Jag har +30år i yrket och jag är inte ledande montör på 44 500 med servicebil. Grundlön på 39 000.
Hade jag varit ledande montör hade jag varit på 48000:-

Fast det suger hårt med avgiften på 2% efter skatt till SEF.
Är ni kvar som medlemmar i SEF?

Ackordet tänkte jag inte på! Har aldrig räknat på eget ackord utan bara haft total ackord vilket har gått bra och senaste projektet resulterade i 105kr extra per timme! Detta är endast på fastprisjobb. Jobbar en del på löpande (budgeterat projekt) då har vi 13,5kr extra per timme!
Citera
2024-04-26, 19:58
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av crille132
46.800 för en ledande montör på entreprenad och Accord tycker jag är lite i underkant.

Jag har +30år i yrket och jag är inte ledande montör på 44 500 med servicebil. Grundlön på 39 000.
Hade jag varit ledande montör hade jag varit på 48000:-

Fast det suger hårt med avgiften på 2% efter skatt till SEF.
Är ni kvar som medlemmar i SEF?

Och jag har aldrig känt att jag behövt att vara med i SEF!
Citera
2024-04-26, 21:03
  #10
Medlem
Peterheterhans avatar
Trevligt, själv får jag 15900 kr inklusive reseersättning. Har 500 kr att leva på efter alla utgifter är betalda inklusive mat. Så SEF är det inte ens någon talan om för mig.

Försökte förhandla upp lönen när jag började, eftersom jag kommer från en teknisk och praktisk bakgrund inom automation, solcellsmontage och serviceteknik. Men det var blankt nej. Take it or leave it. Och jag tog det likt den lilla horan jag är.

Min fråga till veteranerna, varför utbildar ni er inte till elkraftsingenjörer eller elingenjörer?
Citera
2024-04-26, 22:15
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Peterheterhan
Trevligt, själv får jag 15900 kr inklusive reseersättning. Har 500 kr att leva på efter alla utgifter är betalda inklusive mat. Så SEF är det inte ens någon talan om för mig.

Försökte förhandla upp lönen när jag började, eftersom jag kommer från en teknisk och praktisk bakgrund inom automation, solcellsmontage och serviceteknik. Men det var blankt nej. Take it or leave it. Och jag tog det likt den lilla horan jag är.

Min fråga till veteranerna, varför utbildar ni er inte till elkraftsingenjörer eller elingenjörer?

Då är du en lärling! Som lärling har man inte samma förutsättningar att förhandla om lön!

Jag började som lärling när jag var 23 år och lyckades förhandla (som tur va) till mig en lön på 27000 eftersom jag hade bostad och lån att betala! Annars hade det nog sett annorlunda ut för mig!

Till din fråga om att utbilda sig vidare!
Jag är ingen veteran men i situationen jag befinner mig nu så har jag inga tankar på det! Har däremot planer tillsammans med arbetsgivare att ta steget till projektledare!
Många som jag förstått det som går den vägen och sedan går vidare och kommer bort helt ifrån ett byggprojekt!
Citera
2024-04-26, 22:34
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kvarnan11
Och jag har aldrig känt att jag behövt att vara med i SEF!

Nej egentligen inte jag heller men man har ju sett utvecklingen på ackordet och installationsavtalet.
Sen en helt avgörande faktor är att vi där jag jobbar har en enormt stark lokal klubb.
Är du inte medlem får du ingen pott oavsett om du är polare med chefen.


Citat:
Ursprungligen postat av Peterheterhan
Trevligt, själv får jag 15900 kr inklusive reseersättning. Har 500 kr att leva på efter alla utgifter är betalda inklusive mat. Så SEF är det inte ens någon talan om för mig.

Försökte förhandla upp lönen när jag började, eftersom jag kommer från en teknisk och praktisk bakgrund inom automation, solcellsmontage och serviceteknik. Men det var blankt nej. Take it or leave it. Och jag tog det likt den lilla horan jag är.

Min fråga till veteranerna, varför utbildar ni er inte till elkraftsingenjörer eller elingenjörer?
Tack för din ärlighet.
När jag gick ut fanns inga jobb så jag fick vänta några år och leva på 7000:- i lärlingslön. Facket var jag tvungen att gå med i för annars fick jag inte anställning enligt dåtida praxis.

Var svartjobben på helgerna som gjorde att jag kunde betala alla räkningar. Sen var inte hyran så hög då. hade väl 2000:- i hyra i centrala Stockholm.

Angående vidareutbildning tycker jag det är mycket studier för lite mer i lön.
Om man får jobb efter utbildningen.
Marknaden är inte så stor samt jag tror den kommer bli mindre med AI.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback