2024-04-26, 13:14
Medlem
triptykens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av whyduheven
Så han skiter på halva europeiska befolkningen medan OP fick det att låta att det var specifikt svenskar han pratade om, ok.

Kan ju inte tala för OP som visserligen mest försöker göra dig och andra som dig upprörda och ledsna (vilket inte är så svårt). För min del är det ett exempel att koncept som rasism, som det du argumenterar för, är ofta rena klassbetraktelser.
Citera
2024-04-26, 13:15
Medlem
whyduhevens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wall.Engberg
Med svenska bidragspengar förstås (oftast från försäkringskassan). Svenskar är verkligen populära i Spanien. Det har rasisterna på flashback sagt!

Du menar alla "svenskar" med kurdisk, syrisk och irakisk bakgrund som lever allan i Spanien?
Citera
2024-04-26, 13:15
Medlem
Comitiums avatar
Citat:
Med svenska bidragspengar förstås (oftast från försäkringskassan). Svenskar är verkligen populära i Spanien. Det har rasisterna på flashback sagt!

Nej, Svenska kyrkan som stöttar de ikullslagna framhåller att de bör åka hem till Sverige där de kan få bidrag.
Citera
2024-04-26, 13:17
Medlem
triptykens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OphidianOnline
Milton Friedman (Nobelpristagare i ekonomi) håller inte med dig:
En skandinavisk ekonom sa en gång till Milton Friedman "I skandinavien har vi ingen fattigdom."
Varpå Friedman svarade "Vad intressant, för att i USA, bland skandinaver, finns ingen fattigdom heller."

Tror att Milton Friedman inte hade koll på 1800-talets Svenskgetton då utan pratade om sina tankar kring Amris-Svenskar på hans tid (alltså runt 50-70 talet långt efter den stora generationella förflyttningen av Svenskar)

Sen behöver han ju inte hålla med mig. Vi pratar tyvärr fakta här. Inte glada skriverier. Det finns väldokumenterade exempel på migrationen från Sverige till USA... gillar man det inte är det inte mitt problem
Citera
2024-04-26, 13:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av whyduheven
Du menar alla "svenskar" med kurdisk, syrisk och irakisk bakgrund som lever allan i Spanien?
Nej de "svenskarna" du nämner är företagare eller avancerade organiserade brottslingar som förser Europa med narkotika i en lukrativ marknad. Alkisarna på bänken däremot är etniska svenskar. Du bevisar återigen hur mycket koll på läget du har och du representerar flashbackrasisterna otroligt bra!
Citera
2024-04-26, 13:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av triptyken
Tror att Milton Friedman inte hade koll på 1800-talets Svenskgetton då utan pratade om sina tankar kring Amris-Svenskar på hans tid (alltså runt 50-70 talet långt efter den stora generationella förflyttningen av Svenskar)

Sen behöver han ju inte hålla med mig. Vi pratar tyvärr fakta här. Inte glada skriverier. Det finns väldokumenterade exempel på migrationen från Sverige till USA... gillar man det inte är det inte mitt problem

Näe såklart, han har bara forskat om det här och fått nobelpriset. Och du presenterar inga bevis heller.
Citera
2024-04-26, 13:27
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av triptyken
Från Benjamin Franklins skriverier här https://archive.org/details/increasemankind00franrich/page/n1/mode/2up
Fast han var väl död i nästan 60 år när den stora vågen av svenskar flyttade till USA, mellan 1850 och 1930 talet och kan inte ha stött på många svenskar där. Fortfarande flyttar många Svenskar dit.

Sen var det inte halva Sveriges befolkning som flyttade heller som påstås. Ca 1.2 miljoner under en åttioårsperioder, så det rörde sig om flera generationer som hann växa upp innan de i sin tur flyttade.

Edit: Alltså färre än som kommit hit de sista 30 åren.
Senast redigerad av EnCarte 2024-04-26 kl. 13:40.
Citera
2024-04-26, 13:31
Medlem
Kedoxs avatar
Ptja. Ännu fler Irländare än Svenskar lär ha tagit båten över. Svälten var värre där.

Sen ville USA ha nybyggare då landets yta inte var fylld så europeer var mer än välkomna.

Inte jämförbart med vår invandring. Att se en liten Mohammed är lite som att se en vovve med amputerade framben. Säkert söt, men vad gör den för nytta?
Citera
2024-04-26, 13:31
Medlem
grungewhores avatar
Citat:
På 1800-talet så flydde över hälften av Sveriges befolkning sitt land och valde att invandra till USA och vandra runt där som vilsna invandrare. Frågan är:
Finns det något annat exempel på ett folk där över hälften av befolkningen lämnat sitt fosterland för att finna lyckan i en annan världsdel? Inte ens dagens Syrien/Somalia/irak/ukraina är väl i närheten av 50%? Är det något svenskar kan så är det att vara invandrare!

Diskutera.

Hälften är att ta i va?
Den stora skillnaden mellan då och idag var att USA var ett pionjärland fortfarande, där många återvände p g a grusade drömmar, särskilt under de senare årtiodena.
Citera
2024-04-26, 13:33
Medlem
Crabbofixs avatar
Nej inte vad jag kan komma på på rak arm, svenskar har nog det nuvarande världsrekordet i utvandring.
Vilket, tycker man, borde innebära att dagens svenskar har lite större förståelse för invandring, men många är ju historielösa och tycks inte ens känna till sin egen släkts historia då dom ju sannolikt har utvandrare i släkten.
Citera
2024-04-26, 13:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Crabbofix
Nej inte vad jag kan komma på på rak arm, svenskar har nog det nuvarande världsrekordet i utvandring.
Vilket, tycker man, borde innebära att dagens svenskar har lite större förståelse för invandring, men många är ju historielösa och tycks inte ens känna till sin egen släkts historia då dom ju sannolikt har utvandrare i släkten.
Så då stämmer det såsom jag trodde... svenskar är verkligen världens värsta sotiga smutsiga svartskalle invandrare.

Tack! Då har vi utrett saken.
Citera
2024-04-26, 13:37
Medlem
Soulflowers avatar
"Vandra runt som vilsna invandrare"? Nog för att alla inte lyckades och en del horade, söp och slogs. Men majoriteten jobbade röven av sig. Slet mer än någon i den här tråden någonsin gjort.
Människor har alltid emigrerat, de flesta kan göra det utan att råna och våldta. Jag emigrerade för några år sedan, inte mördat någon eller fått bidrag. Så visst är vi invandrare i världsklass, fråga vilket rimligt lands befolkning vem de helst vill ska invandra. Svenskar kommer nog rätt högt upp på listan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in