2024-04-26, 12:43
Medlem
Halloj.

Tänkte testa en tråd om de finns nån här som sitter på en ascona / Manta.
För att se hur många de finns kvar 😀
Citera
2024-04-26, 13:03
Medlem
Ska bli roligt och intressant att läsa hur många svar du får.
Har själv ägt Manta A 1,6 automat och Ascona A 1,6 manuell.
Mycket lättjobbade bilar, speciellt motorerna.
Har kvar XZN-verktygen från den tiden.
Vanliga som rallybilar på den tiden.
Trevliga bilar, men tyvärr lite för rostvilliga.
Citera
2024-04-26, 13:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flattematte
Ska bli roligt och intressant att läsa hur många svar du får.
Har själv ägt Manta A 1,6 automat och Ascona A 1,6 manuell.
Mycket lättjobbade bilar, speciellt motorerna.
Har kvar XZN-verktygen från den tiden.
Vanliga som rallybilar på den tiden.
Trevliga bilar, men tyvärr lite för rostvilliga.

Tänkte de kanske kan bli en rolig tråd.
Ja räknar ju oxå me påhopp då de e gamla oplar 😐

Ja har en Manta B med getrag 265 låda. 5/28 klump å en 2.4l under huven 😉

Bantade till strax över 1000kg. Fast nu är ja under 1000 sträcket 🤣🤣

Ska ha tag på en c30NE eller en LE på nåt vis 🤔
Citera
2024-04-26, 13:21
Medlem
Har en gammal opel manta rally.
Helt rostlagad. Ska få igång motorn nu i vår.
Citera
2024-04-26, 14:21
Medlem
Min första bil var en Ascona 79. Trevlig bil att köra, schysst motor, chassi & drivlina, bra köregenskaper men tyvärr lite rost och medioker kvalitet på inredningen minns jag. Lätt-mekad som någon nämnde, även om jag själv inte gör något avancerat i den vägen. Detta var ca 1995-1997 nånting sånt. Krockade den en vinterdag med ishalka, så det blev skroten sen.
Citera
2024-04-26, 14:30
Medlem
hippilis avatar
Vet om 3 st Ascona A som stått gömda i många år, en är väldigt rostig men dom 2 andra ser bra ut. Bilar som man inte ser så ofta på vägarna längre
Citera
2024-04-26, 14:46
Medlem
Har fortfarande efter drygt 35år min förstabil stående .
Opel Manta A S/R.

Bra I platen för att vara en Opel och har stått torrt innomhus.
Men allt mekaniskt lär behöva gås igenom om den ska tillbaka ut på vägarna igen
Citera
2024-04-26, 14:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av peller
Har fortfarande efter drygt 35år min förstabil stående .
Opel Manta A S/R.

Bra I platen för att vara en Opel och har stått torrt innomhus.
Men allt mekaniskt lär behöva gås igenom om den ska tillbaka ut på vägarna igen

Detta är intressant 😀
Kul dom finns kvar å att få ut på vägarna igen.

Min har fått stått å skämmas sen 2018. Men har börjat riva för att se all rost. Å de finns de en del av.

Har beställt golv brunnar bland annat.
Mitt mål är ha den bes i höst.

Har en projekt plan me denna bil så innan den är färdig me lack osv kanske blir nästa år.

Lätt skruvade bilar å väldigt lite el. Väl balanserade ( därför dessa va så populära i rally)

Men de börjar bli väldigt ont om dessa efter vägarna
Citera
2024-04-26, 16:18
Medlem
Sålde 1986 en ganska fin Ascona A -72, köparen skulle köra in den i garaget och renovera den till nyskick då han 1972 köpte en ny sån bil i samma färg.
Jag har kollat bilen ibland på bilregistret, den ställdes av dagen efter köpet. För ca 2 år sen var den fortfarande avställd och hade samma ägare, men förra året försvann den ur registret.

Haft ett gäng Ascona/Manta A och B. Sista var en Ascona B som byttes mot en BMW 2002.....sen var man fast i det träsket.

Kollat alla mina gamla bilar i bilregistret, ingen finns kvar.
Min första A Ascona körde jag till skroten själv, många år senare såg jag en Scania lastbil med samma reg nummer på en bensinmack, idag sitter numret på en släpvagn.
Men bakluckemärket 19 SR ligger kvar i en låda, det ska jag ha med i kistan på min begravning.
Livet började ju med sin första bil och en liten del av det får följa med till slutet.
Tänker på de stackare som köpte eller fick av föräldrarna en framhjulsdriven bil, de kanske går i graven utan att haft ett riktigt uppställ, inte vet hur ljuvligt livet kan vara på tvären en gnistrande vinterdag med mycket snö och höra en gammal Opelmotor yla med ventilsläpp.
Citera
2024-04-26, 16:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 163cm
Sålde 1986 en ganska fin Ascona A -72, köparen skulle köra in den i garaget och renovera den till nyskick då han 1972 köpte en ny sån bil i samma färg.
Jag har kollat bilen ibland på bilregistret, den ställdes av dagen efter köpet. För ca 2 år sen var den fortfarande avställd och hade samma ägare, men förra året försvann den ur registret.

Haft ett gäng Ascona/Manta A och B. Sista var en Ascona B som byttes mot en BMW 2002.....sen var man fast i det träsket.

Kollat alla mina gamla bilar i bilregistret, ingen finns kvar.
Min första A Ascona körde jag till skroten själv, många år senare såg jag en Scania lastbil med samma reg nummer på en bensinmack, idag sitter numret på en släpvagn.
Men bakluckemärket 19 SR ligger kvar i en låda, det ska jag ha med i kistan på min begravning.
Livet började ju med sin första bil och en liten del av det får följa med till slutet.
Tänker på de stackare som köpte eller fick av föräldrarna en framhjulsdriven bil, de kanske går i graven utan att haft ett riktigt uppställ, inte vet hur ljuvligt livet kan vara på tvären en gnistrande vinterdag med mycket snö och höra en gammal Opelmotor yla med ventilsläpp.

Haha. Jo dagens generation missar detta totalt.

Ja har haft 28st Manta a 34 Manta b och 57 ascona b men aldrig en a 😐 kommer nog aldrig att ha en heller. Inte med dagens priser.

Mantan ja har nu har levt ett hårt liv me mig sen är 2000 🤣 men massa barn osv så blev den stående. Nu när dom börjar bli äldre så då finns de tid att väcka upp na igen 🤣

Full diff å 9000 varv spöar vilken stereo som helst 🤣🤣🤣
Citera
2024-04-26, 16:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kapten--wood
Haha. Jo dagens generation missar detta totalt.

Ja har haft 28st Manta a 34 Manta b och 57 ascona b men aldrig en a 😐 kommer nog aldrig att ha en heller. Inte med dagens priser.

Mantan ja har nu har levt ett hårt liv me mig sen är 2000 🤣 men massa barn osv så blev den stående. Nu när dom börjar bli äldre så då finns de tid att väcka upp na igen 🤣

Full diff å 9000 varv spöar vilken stereo som helst 🤣🤣🤣

Jo, det är drygt 10 år sen jag sålde min sista A Ascona, fick den gratis för 20 år sen efter en träff
med telefonstolpe in i förardörren så bilen var ramsned, hade bur för grupp N, saknade motor och stolar.
Trots detta fick jag 12" för den.
Citera
2024-04-26, 16:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 163cm
Jo, det är drygt 10 år sen jag sålde min sista A Ascona, fick den gratis för 20 år sen efter en träff
med telefonstolpe in i förardörren så bilen var ramsned, hade bur för grupp N, saknade motor och stolar.
Trots detta fick jag 12" för den.

De får man knappt papper för idag 😐

De e lite synd att så många har försvunnit.
Men ja hoppas kunna hitta nåt sönder rostat lik som står nånstans.

Rost är nåt ja inte är rädd för.

Förr va man ung å dum nu är man bara dum å tycker rostlagning är kul 🤣🤣🤣
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här