2024-04-26, 09:49
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bonnker
Vissa fisförnäma människor koketterar med att de INTE har mikrovågsugn. Vi snackar här om människor som har dyra boenden och rymliga kök. Vad är grejen med det? Om man ska värma upp mat (och nu pratar jag inte bara om Billys pizza) är det oslagbart att ha en micro och den är även praktisk i många andra sammanhang.

Du hör aldrig någon flasha med att de inte har ugn/spis/blender/tvättmaskin/matberedare/teppaniyakihäll…men just micro nämner de gärna att de inte har. Senast jag hörde det var i dagens avsnitt av Alex och Sigges podcast där Alex glatt förkunnade att han inte har micro. Jag kan förstå att en vit kub på en udda plats i köket ser fult ut, men när man gör ett nytt kök så bygger man ju bara in en stilren och diskret micro.

Vad ska man med en micro till idag? Det går snabbt att värma upp mat på en induktionshäll. Personligen har jag bytt ut micron och har en inbyggd espressomaskin istället, så slipper en sådan ta upp arbetsyta i köket.

Samma princip med vattenkokare. Det behövs inte heller idag.
Citera
2024-04-26, 10:01
Medlem
Schicklgrubblares avatar
Jag bor billigt men har varken mikro, TV eller nån annan skit. Ni samlar på en massa värdelösa prylar utan funktion, det är vad det handlar om.
Citera
2024-04-26, 10:06
Medlem
Inget behov av micron helt enkelt. Mycket godare att värma maten antagligen på spisen eller i ugnen. Behöver jag tina kött eller bär eller annat, så plockar jag fram det i tid.

Det enda jag har använt micron till senaste åren är nog att värma en kopp med mjölk, när man varit lite sugen på varm Oboy till frukostmackan.
Citera
2024-04-26, 10:07
Medlem
Sladdarens avatar
Ingen aning, eller att de värmer via varmluft eller airfryer eller på nåt annat sätt, men de kanske aldrig behöver värma sk rester eller snabbmat (micromat). De fetrika kanske har en egen kock eller hembiträde som lagar mat som man äter samma dag och sen slängs rester ?

Eller att de köper Stinas matkasse eller nåt ?

De vill troligen att det ska lång tid att återvärma nåt är min första tanke ?
Citera
2024-04-26, 10:08
Medlem
KlappMungons avatar
Mikron är jättebra även om man lagar mat från grunden. Man kan värma smöret till bean i den t ex.
Utmärkt för att värma tallrikar också. Bara att lägga en skvätt vatten på tallriken och köra en minut.

Jag misstänker att de som koketterar med att inte ha mikro faktiskt inte är några större matlagare utan mest värmer pizza i ugnen.
Citera
2024-04-26, 10:12
Medlem
Sladdarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Noccofocus
Inget behov av micron helt enkelt. Mycket godare att värma maten antagligen på spisen eller i ugnen.

Det enda jag har använt micron till senaste åren är nog att värma en kopp med mjölk, när man varit lite sugen på varm Oboy till frukostmackan.

Nja det stämmer inte ang att det blir godare på varmrätter, det är vetenskapligt bevisat. Isf är du ute efter stekyta..i efterhand eller karamilsering i efterhand. Det finns såklart produkter som blir sämre i smak (bismaker) med microuppvärmning som kaffe mm och nån nämnde billys pizza. Är man smart här så halvmicrar man fryst billys eller hemgjord pannpizzabotten och sen kör man den i ugnen. Tar ju en evighet annars

En annan metod är att ha tina-funktion på micron.. sen är den typ bara rumsvarm och lös, sen fräser du på det i stekpannan
Citera
2024-04-26, 10:19
Medlem
Just den Alex är väl huvudsakligen känd för att han koketterar med i stort sett vad som helst. Har sett fåntrattsinlägg fr honom på Insta där han koketterade med nån charkbricka från Hallen. Man blir lite men för fan väx upp. Instaskryter man som vuxen med sin svindyra charkbricka är man inte vuxen.

Jag lagar i princip all mat "från grunden" för jag står inte ut med färdigmat, men jag håller inte den grundlagade maten ätvarm hela dagarna. Lagar man t ex långkok är det poänglöst att laga till en enda middag. Bakar jag lussebullar brukar jag baka många och frysa in.

Min mammas exmake trodde på allvar att man fick i sig farlig strålning gm att micra mat. Därför hade de micron i källaren. En ganska högutbildad man. Misstänker att han innerst inne tyckte att mikrovågsugn inte var fint nog. Han läste många böcker men vi undrade alltid hur mycket han egentligen förstod av det han läste.
Citera
2024-04-26, 10:21
Medlem
rrpipers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eponumos
För en gångs skull är vi helt överens.

Man kan till och med gå så långt som att folk som begagnar mikrovågsugn saknar disciplin och förmåga till planering.

Folk som tror att livet blir bättre om allting går fort är sådana som har mikrovågsugn.

Man kan nog dra en rät linje mellan folk som använder mikrovågsugn och folk som inte läser böcker och folk som inte vet skillnaden mellan smör och margarin.

Oj vilket inlägg. Micro handlar ju inte om att allting ska gå fort, bara matuppvärmningar. Det är ju nånting specifikt, varför ska viljan till effektivitet vad gäller detta representera karaktärsbrister? Vad är det mer du motsätter dig som går fortare än alternativen och som handlar om generell avsaknad av disciplin och planeringsförmåga? Bilkörning? Spadar? Snabbladdare till mobil?
Citera
2024-04-26, 10:24
Medlem
Sladdarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Noccofocus
Inget behov av micron helt enkelt. Mycket godare att värma maten antagligen på spisen eller i ugnen. Behöver jag tina kött eller bär eller annat, så plockar jag fram det i tid.

Hur vet du det om du inte har en micro ? Sen senast använde du micron versus spisen
Har du ens testat att att värma på spisen utan stekyta och värma med micron

Det blir fusk om du säger att du vill ha stekyta vid spisen för då ändrar du matlåderätten från grunden till att få fräsa till det extra i stekpannan.

Testa tina eller bara värma upp micromat lätt så det går hantera och sen steka på versus tina på vanligt sätt och sen direktvärma med spisen.. Ingen skillnad alls i smak eller om du känner skillnad vill jag isf veta hur ? Men nu har du väl ingen micro så det kvittar ju

Råa saker låter jag helst tina som vanligt i kylskåp men jag ska inte säga att det blir sämre med tinfunktion i micron rakt av bara för att jag har egentligen inte testat det speciellt mycket
Citera
2024-04-26, 10:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sladdaren
Nja det stämmer inte ang att det blir godare på varmrätter, det är vetenskapligt bevisat.

Den vetenskapliga bevisen du påstår påverkar inte mina smaklökar. Jag tycker allt blid godare att värma spis/ugn.

Du får resonera hur mycket du vill om hur "bra micro" är. Påverkar inte vad jag känner/tycker.
Citera
2024-04-26, 10:25
Medlem
Bogandoffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Jag är stolt microhatare! Totalt onödig uppfinning som bara tar upp plats i köket. Har du en nyare spis och ugn gör du allt nästan lika snabbt men tusen gånger bättre i den än i microhelvetet. Skulle inte ta emot en micro om jag så fick den gratis.
Intressant. Du menar alltså att man ska köpa en ny spis och ugn för 10,000+ istället för en mikro för kanske 1000?
Med den haken så känns det ju som att du faktiskt försvarar mikrovågsugnen.
Citera
2024-04-26, 10:27
Medlem
Kaffemedaffes avatar
Jag använder micro till att värma rester och göra popcorn. Jag har en gång varit på ett ställe där man "koketterade" om att inte ha mikrovågsugn och det var en restaurang där jag skulle värma barnmat. De var tydligen för fina för det (förstod jag att de tänkte). Jag frågade om de hade ketchup och det kom servitrisen med direkt. Hon verkade inte medveten om ironin.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in