2024-04-25, 21:20
Medlem
Pruttmuffs avatar
Om jag kopplar en Blu-ray-spelare till TV:n med HDMI, kommer ljudet ut på TV:ns optiska ljudutgång? Eller måste jag koppla soundbaren till Blu-ray-spelaren?
Citera
2024-04-25, 21:54
Medlem
Har tv möjlighet till blåtand så kanske det är smidigare ?
Optiska överföringar låter bra fram till att det är två omvandlare inblandade i bägge apparater så begränsingen i kvalitet blir den sämre av dessa prispressade komponenter.

Vad heter tv och ljudlimpan exakt ?
Citera
2024-04-25, 22:14
Medlem
Hade varit bra med lite mer info..
Citera
2024-04-25, 22:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pruttmuff
Om jag kopplar en Blu-ray-spelare till TV:n med HDMI, kommer ljudet ut på TV:ns optiska ljudutgång? Eller måste jag koppla soundbaren till Blu-ray-spelaren?

Har du ARC eller Earc, så kopplar du HDMI mellan soundbar och uttaget HDMI Arc på tv, ett av uttagen på tv är dedikerad till Arc, sen valfri källa till annan HDMI på tv.
Ställ sedan in tv på Arc i ljudinställningarna.

Vad har du för tv?
Senast redigerad av peckapecan 2024-04-25 kl. 22:31.
Citera
2024-04-25, 22:36
Medlem
0A0As avatar
Till TV:n så klart, annars får du bara ljud i din soundbar från Blu-ray spelaren.
Citera
2024-04-25, 22:42
Medlem
Pruttmuffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peckapecan
Har du ARC eller Earc, så kopplar du HDMI mellan soundbar och uttaget HDMI Arc på tv, ett av uttagen på tv är dedikerad till Arc, sen valfri källa till annan HDMI på tv.
Ställ sedan in tv på Arc i ljudinställningarna.

Vad har du för tv?
Jag har en tio år gammal Samsung HD TV. Det står ARC på HDMI-port två på TV:n. Kopplar jag bara en HDMI-kabel mellan den porten och soundbaren?
Citera
2024-04-25, 23:14
Medlem
Pruttmuffs avatar
Jag tänkte köpa denna: https://nya.elgiganten.se/product/tv-ljud-smart-hem/hogtalare-hifi/soundbar/samsung-hw-b560-soundbar-med-subwoofer/431094?gad_source=1

Har den ett menysystem som man kan se på HDMI-kanalen? Jag såg att det fanns en knapp för inställningar på fjärrkontrollen.
Senast redigerad av Pruttmuff 2024-04-25 kl. 23:29.
Citera
2024-04-25, 23:52
Medlem
Waterlilys avatar
Min Sony TV (Sony Bravia XR-65A95K) gör så. Och jag måste använda mig av den optiska Toslink kabeln ty mitt 5.1 ljudsystem saknar ARC (Audio Return Channel) på HDMI utgången. I TV:n har jag ställt in ”Auto” för ljudutmatningen i den optiska utgången. Då matas Dolby Digital 5.1 ut även om TV blir matad med Dolby Atmos från BD-spelaren.

Vänligen Näckrosen
Citera
2024-04-25, 23:56
Medlem
Waterlilys avatar
Citat:
Jag har en tio år gammal Samsung HD TV. Det står ARC på HDMI-port två på TV:n. Kopplar jag bara en HDMI-kabel mellan den porten och soundbaren?

Ja, förutsatt att soundbaren har ARC-funktion. Annars får du göra som jag använda dig av en optisk Toslink-kabel.

Vänligen Näckrosen
Citera
2024-04-26, 00:07
Medlem
Pruttmuffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Waterlily
Ja, förutsatt att soundbaren har ARC-funktion. Annars får du göra som jag använda dig av en optisk Toslink-kabel.

Vänligen Näckrosen
Soundbaren har ARC. Ska jag köra med det då? Eller är det bättre med optisk?
Citera
2024-04-26, 00:20
Medlem
Waterlilys avatar
Citat:
Soundbaren har ARC. Ska jag köra med det då? Eller är det bättre med optisk?

Det spelar ingen roll. Billiga optiska kablar kan vara griniga att få bra kontakt i donet. HDMI är pålitligare. Sen är inte den optisk kabeln specad för de senaste ljudformaten, som t ex Dolby Atmos och 7.1. Men har du eARC så klarar HDMI det (om jag minns rätt). Googla eARC. Sen måste man nog konfigurerar så TV:n och soundbaren vet hur du vill ha det. Det är bara att gå igenom menyerna i TV:n och soundbaren för ljudhantering och välja lämplig inställning.

Vänligen Näckrosen
Citera
2024-04-26, 00:51
Medlem
Pruttmuffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Waterlily
Det spelar ingen roll. Billiga optiska kablar kan vara griniga att få bra kontakt i donet. HDMI är pålitligare. Sen är inte den optisk kabeln specad för de senaste ljudformaten, som t ex Dolby Atmos och 7.1. Men har du eARC så klarar HDMI det (om jag minns rätt). Googla eARC. Sen måste man nog konfigurerar så TV:n och soundbaren vet hur du vill ha det. Det är bara att gå igenom menyerna i TV:n och soundbaren för ljudhantering och välja lämplig inställning.

Vänligen Näckrosen
Finns det menyer i soundbaren också som jag kan se i TV:n om jag kopplar in med HDMI? Det är denna soundbar:
https://nya.elgiganten.se/product/tv-ljud-smart-hem/hogtalare-hifi/soundbar/samsung-hw-b560-soundbar-med-subwoofer/431094?gad_source=1
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in