2024-04-24, 02:26
Medlem
Davey123s avatar
Hej! Är det någon som har erfarenhet av medicinen Latuda? Funderar på att byta från Olanzapid som jag käkar nu.
Citera
2024-04-24, 12:47
Avstängd
Ett byte är väl inget du själv bestämmer, ifall du medicinerar för schizofreni eller bipolaritet.
Citera
2024-06-13, 08:05
Medlem
Jag har det nu. Jag tycker att den hjälpte mig upp lite ur en nedstämdhet. All medicin jag tar behöver jag ta i mycket låga doser. Det är något med min metabolism tror jag. Läkaren vill att jag går upp till 4 tabletter / dag men jag pallar inte pga blodtrycksfall och matthetskänsla i kroppen. Orkar ingenting. Jag kommer fortsätta ta latuda i låg dos ett tag eftersom den ändå tog mig från en grå och arg värld till en värld med mer glädje och möjligheter.
Citera
2024-08-19, 16:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Davey123
Hej! Är det någon som har erfarenhet av medicinen Latuda? Funderar på att byta från Olanzapid som jag käkar nu.

Hur gick det med ditt byte? Jag håller på att diskutera just att byta från olanzapine till latuda med min läkare. Främst av anledningen att jag blir trött av olanzapine. Hur är din erfarenhet?
Citera
2024-11-17, 12:21
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Ett byte är väl inget du själv bestämmer, ifall du medicinerar för schizofreni eller bipolaritet.
Patienten har visst mycket att säga till om, så till vida att läkaren inte är helt dum i huvudet.
Citera
2026-03-23, 15:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HattenAV8
Jag har det nu. Jag tycker att den hjälpte mig upp lite ur en nedstämdhet. All medicin jag tar behöver jag ta i mycket låga doser. Det är något med min metabolism tror jag. Läkaren vill att jag går upp till 4 tabletter / dag men jag pallar inte pga blodtrycksfall och matthetskänsla i kroppen. Orkar ingenting. Jag kommer fortsätta ta latuda i låg dos ett tag eftersom den ändå tog mig från en grå och arg värld till en värld med mer glädje och möjligheter.

Hej,
Jag har bipolär typ 2 och kämpar främst med depressiva perioder, låg energi och en del ångest. Min nuvarande medicinering är:
​Kväll: 300 mg Quetiapin (depot)
​Morgon: 300 mg Lamotrigin (uppdelat på 100+200 mg)

​Quetiapinen var en livräddare för mig – innan jag fick den kunde jag inte sova alls och befann mig i mitt livs största mörker. Den lyfte mig därifrån, men nu har jag fastnat i en vardag med konstant låg energi och en gnagande depression/ångest.

​Min läkare föreslår nu Latuda för att försöka lyfta depressionen och ge mig mer energi. Jag är dock livrädd för att tappa sömnhjälpen jag får från Quetiapinen.

​Har någon här erfarenhet av att lägga till eller byta till Latuda i en liknande situation? Gav det den där energikicken ni hoppades på? Hur påverkades sömnen?

Citat:
Ursprungligen postat av Dogmatix
Hur gick det med ditt byte? Jag håller på att diskutera just att byta från olanzapine till latuda med min läkare. Främst av anledningen att jag blir trött av olanzapine. Hur är din erfarenhet?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in