• 6
  • 7
2024-04-24, 19:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mailmans
Medeltiden levde vi till ca 30-40 år

Nja, tveksamt. Vi hade stor spädbarnsdödlighet som drar ned siffrorna till 30-40 år.
Citera
2024-04-24, 20:22
Medlem
Hardstekts avatar
Det är väl lite såssepropaganda att folk förr levde ett hemskt slitsamt liv för att sedan dö vid 40. Sinnesbilden då blir ju att 40åringen var som en sopslut 70åring idag med ena foten i graven.

Det blir lite fel tror jag.

Som många har nämnt så spelar barnadödligheten en stor roll för siffrorna.

Jag tror att om man överlevde de första åren och klarade sig från skador och sjukdomar så levde man ungefär som nu. Kanske till och med lite bättre hälsomässigt. I och med att folk med medfödda defekter, sjukdomar sorterades ut redan vid barnstadiet. Sedan så fanns inte miljöförstöringar och skadlig industriell kost, socker osv på samma sätt osv.
Citera
2024-04-24, 23:01
Medlem
KalleAnkaPartiet77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bortmedfifittor
Är du helt tappad eller? Tror du att min 86-åriga mormor med Alzheimers helt enkelt saknar motivationen till att leva?

Vitalitet hör en stark och ung kropp och knopp till. Sen kan man uppehålla den i olika grad under livets gång, men tiden tar alltid sitt.

Ja, din mormor med Alzheimer saknar motivation att leva. Och har förmodlingen gjort under lång tid.

Har du inte hört om volontärer som åker runt med diverse djur till ålderdomshem? För att pigga upp åldringarna.

https://www.youtube.com/watch?v=uP6cYYbw_rU

Och det fungerar!

Det visar att det är bristen på livsglädje som gör så kroppen förtvinar och åldringarna hamnar på hemmet.

Citat:
Fysisk träning, minnesträning och rätt kost kan bromsa utvecklingen av Alzheimers sjukdom. Hör Yvonne Freund Levi, forskare vid Örebro universitet och överläkare i geriatrik och psykiatriker, som berättar om aktuell forskning kring demenssjukdomen idag på internationella Alzheimerdagen.

https://www.oru.se/nyheter/nyhetsark...msa-alzheimer/

Alzheimers sjukdom går att bromsa. Forskning visar att deppade människor som struntar i livet snabbare drar på sig sjukdomen.
Citera
2024-04-24, 23:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av raikkonen
Mina mor-och farföräldrar blev 90-100 år gamla.. deras barn 70-80 år gamla.. jag är nöjd om jag hinner fylla 60 innan jag dör.
Tror inte en sekund att människan lever längre.. 60 tal har dött i mitt bekantskakrets inom dom närmste åren och dom flesta mellan 50-60..

Kollar man statistiskt, så är dina bekanta tack och lov i minoritet Statistiskt är det som TS skriver, det "går utför" mellan 80 och 84 med rätt många som trillar av pinn och 85 och närmsta åren därefter dör massor.
Citera
2024-04-24, 23:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Plukke
Jag tror vi äter mer skit idag än för 60 år sedan tex. Hur många barn drack energidrycker på 60-talet?

Är inne på samma spår, tror medellivslängden kommer SJUNKA framöver. Mycket stillasittande och skräpmat, mycket mycket mer feta ungdomar idag än för bara 20 år sen. Samt så känns det som att varannan person i 30 års åldern har 30+ i bmi.. Och då pratar vi inte muskler.
Citera
2024-04-25, 05:04
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av KalleAnkaPartiet77
Ja, din mormor med Alzheimer saknar motivation att leva. Och har förmodlingen gjort under lång tid.

Har du inte hört om volontärer som åker runt med diverse djur till ålderdomshem? För att pigga upp åldringarna.

https://www.youtube.com/watch?v=uP6cYYbw_rU

Och det fungerar!

Det visar att det är bristen på livsglädje som gör så kroppen förtvinar och åldringarna hamnar på hemmet.

https://www.oru.se/nyheter/nyhetsark...msa-alzheimer/

Alzheimers sjukdom går att bromsa. Forskning visar att deppade människor som struntar i livet snabbare drar på sig sjukdomen.

Har man hamnat på ålderdomshem så är ju livet slut ändå.

Dödshjälp borde vara en självklar rättighet, men det här STASI-landet kommer väl att vara sist i västvärlden med att införa det.
Citera
2024-04-25, 11:45
Medlem
mickenyqvist123s avatar
Här är en artikel som visar att medellivslängden har platåat.

https://lakartidningen.se/klinik-och...mycket-langre/
Citera
2024-04-25, 11:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Redoxreaktion
Har man hamnat på ålderdomshem så är ju livet slut ändå.

Dödshjälp borde vara en självklar rättighet, men det här STASI-landet kommer väl att vara sist i västvärlden med att införa det.

Vill man ta den vägen så är det väl bara att göra på egen hand? Innan man blivit så sjuk att man inte ens klarar av det?

En svensk man för några år sedan var i någon slags trafikolycka och blev totalt förlamad, han flög till Schweiz och fick hjälp att ta livet av sig och den möjligheten kanske staten skulle kunna hjälpa till med även här....
Citera
  • 6
  • 7

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in