Citat:
Jag brukar sällan göra matlådor försökte idag 1kg putsad fläskfilé kanske blev cirkus 800-900g kvar stekt i smör med lök, vitlök och klyftpotatis med olivolja fyllde en normalstor form med det. Blev ingen sallad eller sås.
Trodde jag skulle ha minst två portioner potatis kvar och 3-4 portioner fläskfilé men jag har nu på kvällen i ett svep ätit all potatis som går att äta och säkert hälften av köttet och löken jävla bisarrt.
Kan bli såhär när jag tillagar mer mat än jag borde för stunden förutom när det kommer till grytor och köttfärssåser.
Har ni också samma tendens? Är knappast tjock utan tvärtom slank men aptiten kan gå från 0 till 100 när jag väl börjar käka äter man som en karl av rang helt normalt hur gör ni?
Trodde jag skulle ha minst två portioner potatis kvar och 3-4 portioner fläskfilé men jag har nu på kvällen i ett svep ätit all potatis som går att äta och säkert hälften av köttet och löken jävla bisarrt.
Kan bli såhär när jag tillagar mer mat än jag borde för stunden förutom när det kommer till grytor och köttfärssåser.
Har ni också samma tendens? Är knappast tjock utan tvärtom slank men aptiten kan gå från 0 till 100 när jag väl börjar käka äter man som en karl av rang helt normalt hur gör ni?
Nä men du gjorde ingen sallad och åt inget fiberrikt hårdbröd
När jag var yngre och student hade jag en metod för att få maten att räcka längre
Varje dag innan middag åt jag 2 stora morötter ett ägg eller nåt annat innan jag skulle precis äta middag, ibland en sup äppelsidervinäger innan mat ochså som stillar hunger och tillgodogör dig maten bättre. Orsaken till det var flera. Dels pga jag är upplärd att äta mycket grönsaker innan jag äter varmrätt inkl att jag ville på den tiden spara pengar.
Min tankegång var att nu ska jag äta nåt riktigt gott till varmrätt i mindre andelar men jag blir ju ändå tillfredställd av det om jag redan är "halvmätt" innan (av betydligt billigare råvaror och nyttiga sådana) och jag får ju ändå känna smaken av det. Om jag öter 4 köttbullar istället för 8 tex så får jag ändå ut lika mycket tillfredställelse var min tankegång om jag äter sakta och tuggar ordentligt
Vet inte om det här funkar för alla men det var bara ett tips. Än idag äter jag mycket grönsaker före och inte i samband med varmrätten och mindre varmrrätt. Är ochså ett sätt att dra ner på mängden köttkonsumtion
Allt beror på vad du gör ? Äter du frukost, rör du på dig mycket .. förbrända kalorier versus intag kalorier mm