• 1
  • 2
2024-04-24, 09:36
Medlem
Sladdarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Congelado
Jag brukar sällan göra matlådor försökte idag 1kg putsad fläskfilé kanske blev cirkus 800-900g kvar stekt i smör med lök, vitlök och klyftpotatis med olivolja fyllde en normalstor form med det. Blev ingen sallad eller sås.

Trodde jag skulle ha minst två portioner potatis kvar och 3-4 portioner fläskfilé men jag har nu på kvällen i ett svep ätit all potatis som går att äta och säkert hälften av köttet och löken jävla bisarrt.

Kan bli såhär när jag tillagar mer mat än jag borde för stunden förutom när det kommer till grytor och köttfärssåser.

Har ni också samma tendens? Är knappast tjock utan tvärtom slank men aptiten kan gå från 0 till 100 när jag väl börjar käka äter man som en karl av rang helt normalt hur gör ni?

Nä men du gjorde ingen sallad och åt inget fiberrikt hårdbröd
När jag var yngre och student hade jag en metod för att få maten att räcka längre
Varje dag innan middag åt jag 2 stora morötter ett ägg eller nåt annat innan jag skulle precis äta middag, ibland en sup äppelsidervinäger innan mat ochså som stillar hunger och tillgodogör dig maten bättre. Orsaken till det var flera. Dels pga jag är upplärd att äta mycket grönsaker innan jag äter varmrätt inkl att jag ville på den tiden spara pengar.

Min tankegång var att nu ska jag äta nåt riktigt gott till varmrätt i mindre andelar men jag blir ju ändå tillfredställd av det om jag redan är "halvmätt" innan (av betydligt billigare råvaror och nyttiga sådana) och jag får ju ändå känna smaken av det. Om jag öter 4 köttbullar istället för 8 tex så får jag ändå ut lika mycket tillfredställelse var min tankegång om jag äter sakta och tuggar ordentligt

Vet inte om det här funkar för alla men det var bara ett tips. Än idag äter jag mycket grönsaker före och inte i samband med varmrätten och mindre varmrrätt. Är ochså ett sätt att dra ner på mängden köttkonsumtion

Allt beror på vad du gör ? Äter du frukost, rör du på dig mycket .. förbrända kalorier versus intag kalorier mm
Citera
2024-04-24, 10:50
Citat:
Ursprungligen postat av borriz
Just det. Knepet är att först rigga (och ställa undan) matlådorna, sedan kan du ts gå lös på resterna!
Citat:
Ursprungligen postat av Vem0th
Brukar överäta när jag ser att mängden kvar till morgondagens matlåda är för lite eller för mycket, då trycker jag i mig det sista/tillräckligt så det passar plastburken.

Men inte när jag gör mina mer kalkylerade storkok, då är det rågat ca 440 gram per portion.

För övrigt, olivolja som kostar över 150kr för en mindre flaska är värt att avsluta maträtter med. Det är en enorm skillnad på smak mot olivoljor under 150kr. Stekt entrecote toppat med havssalt och lyxig olivolja? Så förbannat smarrigt.
Antar jag får stå som en gymbro med matvågen lägga upp i glaslådorna och räkna gram så det blir jämt fördelat annars jag bara slukar hälften.

Vad är det för olivolja du köper? Testa droppa lite rödvinsvinäger också nästa gång blir så gott då.

Citat:
Ursprungligen postat av Sladdaren
Nä men du gjorde ingen sallad och åt inget fiberrikt hårdbröd
När jag var yngre och student hade jag en metod för att få maten att räcka längre
Varje dag innan middag åt jag 2 stora morötter ett ägg eller nåt annat innan jag skulle precis äta middag, ibland en sup äppelsidervinäger innan mat ochså som stillar hunger och tillgodogör dig maten bättre. Orsaken till det var flera. Dels pga jag är upplärd att äta mycket grönsaker innan jag äter varmrätt inkl att jag ville på den tiden spara pengar.

Min tankegång var att nu ska jag äta nåt riktigt gott till varmrätt i mindre andelar men jag blir ju ändå tillfredställd av det om jag redan är "halvmätt" innan (av betydligt billigare råvaror och nyttiga sådana) och jag får ju ändå känna smaken av det. Om jag öter 4 köttbullar istället för 8 tex så får jag ändå ut lika mycket tillfredställelse var min tankegång om jag äter sakta och tuggar ordentligt

Vet inte om det här funkar för alla men det var bara ett tips. Än idag äter jag mycket grönsaker före och inte i samband med varmrätten och mindre varmrrätt. Är ochså ett sätt att dra ner på mängden köttkonsumtion

Allt beror på vad du gör ? Äter du frukost, rör du på dig mycket .. förbrända kalorier versus intag kalorier mm
Är sallad så viktig menar du? Trodde mer det var en fräsch detalj förutom om man gör en grekisk sallad med fetaost, oliver, olja och sådant.

Sådant fiberbröd skadar min mage fatalt kan inte äta det överhuvudtaget. Värre än att dricka massa öl för min mage jag skojar inte.

Har väl blivit runt sådär 10k steg enligt min stegräknare den senaste tiden. Min frukost består av en svart kopp kaffe har ingen aptit för frukost.
Citera
2024-04-24, 14:44
Medlem
Vem0ths avatar
Citat:
Vad är det för olivolja du köper? Testa droppa lite rödvinsvinäger också nästa gång blir så gott då.

Zeta Toscana IGP, Fontana Sitia och Lakonia är goda olivoljor till att droppa på stekt/grillat nötkött.
Citera
2024-04-24, 20:35
Medlem
Sladdarens avatar
Citat:

Är sallad så viktig menar du? Trodde mer det var en fräsch detalj förutom om man gör en grekisk sallad med fetaost, oliver, olja och sådant.

Sådant fiberbröd skadar min mage fatalt kan inte äta det överhuvudtaget. Värre än att dricka massa öl för min mage jag skojar inte.

Har väl blivit runt sådär 10k steg enligt min stegräknare den senaste tiden. Min frukost består av en svart kopp kaffe har ingen aptit för frukost.

Jag är ingen större fruktätare överlag men kanske ska återta det med mer bestämdhet.

Sallad är kanske stereotypiskt att man tänker på gurka, tomat och salladcrisp liksom eller isberg, roman . Inte speciellt mättande och näringsfattigt. Jag tänker mer på kål och morot och kokta rotfrukter, wokmix som är ångad eller nåt annat som advocado, frukter, kokta rödbetor mm. Nånting som är rått och går att äta, hyffsat gott och nyttigt som fan och mättande som in i attan. Men fettsnålt och sockersnålt liksom.

Grönsaker är bra grejer för kroppen tycker många iaf

Överäter är att du frossar, du är egentligen råhungrig när du vill äta. Det innebär pr automatik att du är undernärd till den måltiden och oftast ganska trött och sliten. Kroppen är smart och talar om för dig vad som är fel och felet är att du inte äter tillräckligt innan middag och att överäta är inte bra för nåt organ så vitt jag vet eller vikten

Jag ska inte ge några kostråd så jag rekommenderar att du pratar med en läkare eller diatist
Men blodsockret kan påverkas negativt. Prata med en läkare om dina matvanor så återkommer du sen
med diagnosen
Senast redigerad av Sladdaren 2024-04-24 kl. 20:48.
Citera
2024-04-25, 15:07
Byt ut servisen mot en med mindre tallrikar. FOlk tenderar att vilja fylla tallriken mer än att ta "rätt mängd mat" man behöver
Citera
2024-04-26, 06:37
Medlem
christer-ulfbaages avatar
Citat:
Antar jag får stå som en gymbro med matvågen lägga upp i glaslådorna och räkna gram så det blir jämt fördelat annars jag bara slukar hälften.

Ingen frulle och inga grönsaker då?
Hur är det med blodsockret? Svajjar du?
Citera
2024-04-26, 06:38
Medlem
Pinoputchins avatar
Ja, jag överäter..
Citera
2024-04-26, 12:06
Citat:
Ursprungligen postat av christer-ulfbaage
Ingen frulle och inga grönsaker då?
Hur är det med blodsockret? Svajjar du?
Jag äter grönsaker men det blir en grekisk sallad till en god köttbit och sådana grejer står inte i vardagen och skär upp tyvärr. Kanske borde men jag gör det inte om inte rätten kräver.

Jag dricker 1 kanske 2 koppar svart kaffe till frukost och det räcker gott. Lunch middag är det man lägger krut i då kan man äta vad som helst nästan och ändå se ut som att man håller sig slank som en calvin klein modell utan att göra vidare ansträngningar förutom att ge upp ritualen frukost. Gillar ändå inte bröd och sånt så är helt ok.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in