Flashback bygger pepparkakshus!
2024-04-23, 14:22
Medlem
mimmitigers avatar
Hej, har en fundering om hur privat försäljningar av hus går till, tar man vanligtvis hjälp av en mäklare som sköter själva pappersbiten och kontaktar banker etc ? Precis som vanligt utan foto/annonserings/visnings-biten?
Citera
2024-04-23, 14:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mimmitiger
Hej, har en fundering om hur privat försäljningar av hus går till, tar man vanligtvis hjälp av en mäklare som sköter själva pappersbiten och kontaktar banker etc ? Precis som vanligt utan foto/annonserings/visnings-biten?
Låtrer som en dyr lösning. Har man en bra kontakt på banken brukar det lösa sig.
Nu har jag själv inte sålt eller köpt hus privat utan mäklare, däremot ett par BR, gick rätt smärtfritt, bara man fick tag i rätt kontrakt finns tillgängliga via nätet.
Citera
2024-04-23, 14:28
Medlem
TonyBergmans avatar
Jag skulle höra med banken.
Om du är kund och ska ha ett bolån där är det inte omöjligt dom kan hjälpa till så att alla papper blir helt korrekt.

Jag skulle börja där annars skulle jag höra med min mäklarkontakt (har en som jag köpt av/ hjälpt oss köpa dant värderat till o från under typ 8år) om hjälp för en kanske mindre avgift.
Men det är för jag har ingen koll på det och skulle känna mig tryggare om man vet att allt är helt korrekt så man inte kan åka dit på något senare om man slarvat.
Känna som det kan vara värt ett par 1000 om det behövs om man ändå göt affärer i miljonbelopp.

Det finns kanske smidigare lösningar.
Citera
2024-04-23, 14:39
Medlem
mimmitigers avatar
Tänker mest på om banken betalar ut bolån till folk som gjort privata bostadsaffärer? Eller om någon form av mellanhand krävs.
Citera
2024-04-23, 14:48
Medlem
Citat:

Man kan absolut göra det själv. En del jobb bara skulle jag tro och inte säkert att man sparar in så mycket på det.
https://www.boupplysningen.se/salja/utan-maklare
Citera
2024-04-23, 16:02
Medlem
MagisterBisters avatar
Citat:
Det går alldeles utmärkt att sälja fastigheter utan att blanda in nån mäklare. Det viktiga att tänka på är att det är lite mer formalia runt fastighetsaffärer än om man säljer lösöre. Gör man fel kan det hända att hela affären blir ogiltig.

I synnerhet om man som säljare och köpare redan är överens om affären är det onödigt att kosta på sig ett mäklararvode.
Citera
2024-04-23, 16:39
Medlem
OtherBarrys avatar
Kolla upp vad dina lokala mäklare tar för ett "skrivuppdrag". Kan ju vara skönt att någon tillser att formalian är OK i en såpass stor affär.
Citera
2024-04-23, 16:43
Medlem
De flesta mäklare kan också stå till tjänst med pappersarbetet om man av någon anledning inte vill använda bankens tjänster. Mäklaren brukar ta mellan 5000-10000 för tjänsten. Ring ring och fråga!
Citera
2024-04-23, 17:02
Medlem
Enklast är nog att kontakta den bank som säljaren har eventuella bolån i.

De har ju panten på huset och de kommer inte släppa den utan att lånet betalas av.

Verkar inte vara omöjligt att ta över lånet heller och det verkar ju vara det smidigaste - då slipper man bolla med pant och sånt.

https://www.handelsbanken.se/sv/ekonomi-i-livet/privatekonomi/boendeekonomi/kopa-bostad/ta-over-bolan

Citat:
Ta över någons bolån
Det kan gå bra att överta ett befintligt bolån, med samma villkor och ränta. Men många olika faktorer spelar roll: ska lånet fortsätta vara exakt som förut eller ska det utökas? Är lånet bundet eller rörligt? Behöver du lösa ut en annan låntagare, som är vanligt vid en separation? Är du redan låntagare och kund i Handelsbanken? Allt detta ska tas i beaktande och ibland, om du till exempel inte är kund hos oss sen tidigare, kan du behöva ansöka om ett nytt lån.

https://www.falkenbergssparbank.se/privat/boende-och-bolan/salja-bostad.html

Hur göra med bolånen?
Har du bolån med rörlig ränta kan du avsluta lånet relativt snabbt utan att det kostar något extra. Med bolån med bunden ränta måste du fundera på hur du vill göra.

Citat:
Har du lån med bunden ränta kan du välja mellan att:
Flytta med lånet till din nya bostad. Du behåller din ränta och slipper betala ränteskillnadsersättning. Din nya bostad blir nu istället säkerhet för lånet. Kostnad för nya pantbrev och byte av säkerhet tillkommer.
Lösa lånet i förtid. Då kan du behöva betala ränteskillnadsersättning.
Låta köparen ta över lånet. I ett stigande ränteläge kan det löna sig både för dig och köparen. Du slipper betala ränteskillnadsersättning och köparen kan få en lägre ränta än aktuell marknadsränta.
Citera
2024-04-23, 17:06
Medlem
Om köparen ska ha ett bolån så behöver mäklaren iallafall minst värdera huset också, annars lär inte banken ge något lån.
Citera
2024-04-23, 18:33
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:

Var ett tag sen nu, men som jag minns det var det inga större konstigheter. Hittade blanketter på nätet tror jag och undrar om inte banken var lite bollplank. Mäklare var helt onödigt iaf, minns jag.
Citera
2024-04-23, 22:29
Medlem
Nuförtiden accepterar bankerna inte att belåna fastighet i samband med förvärv om inte en fastighetsmäklare håller i tillträdet. Affären bokas oftast i ett system som heter Tambur.
Banken bokar slottid med mäklaren och överför beloppet när dom får in kopia på undertecknad förvärvshandling. Mao ni som skriver i tråden att man kan göra det själv har alltså ingen aning vad ni pratar om.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in