2024-04-22, 12:41
Medlem
Jag har nu besiktat min bil 2 gånger utan att ha blivit avgaskontrollerad. Jag har en varvtalspärr på 3000varv så när bilen står still så går det inte att varva mer. Då säger besiktningskillen att bilen har en varvtalspärr så det går inte att kontrollera avgaserna. Någon som mer har varit med om detta? jag klagar ju inte då jag inte har dpf eller egr kvar på bilen
Citera
2024-04-22, 13:27
Medlem
För mig är det tvärt om.
Min bil av 1990 års modell, som är en flyttgodsbil, som det betalats 7.000:- i dispensavgift för, kontrolleras sedan ett par år tillbaka vid varje besiktning - men inte tidigare.
Avgasemissionerna dock alltid långt under stipulerade gränsvärden, trots avsaknad av katalysator.
Men varför?
För att ge kunden valuta för pengarna?

B t w så kollas nästan aldrig parkeringsbromsen, som verkar på framhjulen.
Men man brukar göra sig besväret att dra i handbromsspaken när bakhjulen är i rullarna.
Citera
2024-04-22, 13:58
Medlem
är det veteraner så slipper dom massor av test.
Citera
2024-04-22, 14:03
Medlem
min bil är från 2011, besktningskillen sa att eftersom jag hade en avgasspärr så går det inte att genomföra opacitetsmätningen
Citera
2024-04-22, 14:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fifflarN13321
Jag har nu besiktat min bil 2 gånger utan att ha blivit avgaskontrollerad. Jag har en varvtalspärr på 3000varv så när bilen står still så går det inte att varva mer. Då säger besiktningskillen att bilen har en varvtalspärr så det går inte att kontrollera avgaserna. Någon som mer har varit med om detta? jag klagar ju inte då jag inte har dpf eller egr kvar på bilen
Då är det an Automat gissar jag. dom har en spärr så man inte kan varva mer.
Citera
2024-04-22, 14:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Filip600
Då är det an Automat gissar jag. dom har en spärr så man inte kan varva mer.

Manuell låda på min
Citera
2024-04-27, 13:55
Medlem
Citat:
Varför har du tagit bort dpf och egr?
Citera
2024-04-28, 23:15
Medlem
Citat:

Har inte heller varken DPF eller EGR kvar och det är inga problem på besiktningen. De kollar inte partikelmängden utan är bara intresserade så det inte ligger felkoder på avgasreningen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in