2024-04-22, 09:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FREEHK
Frågan är hur jag kan göra för att inte tappa mina barns rätt till förskola. Någon som varit med om liknande och kommit på ett bra sätt att ha status som 80-100% arbetande men i sjävla verket jobba ca 25% och leva på avkastning? Funderar på om man kan starta eget företag på ett smart sätt.
Skapa ett aktiebolag som ägnar sig åt handel och förvaltning av värdepapper. Det räcker.

Då kan du också fortsätta att sätta undan pengar till din inkomstpension om du vill det.
Citera
2024-04-22, 09:24
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av prostetnic
Meningslöst penningsystemshaveristsnack. Bortsett från att du har fel i sak så ändrar det inte det faktum att banken måste tjäna in din ränta för att inte gå back.
Vilket de naturligtvis gör eftersom räntan du får på ett sparkonto är lägre än den ränta som finns på ex. bolån.
Citera
2024-04-22, 09:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av godmannen
Skapa ett aktiebolag som ägnar sig åt handel och förvaltning av värdepapper. Det räcker.

Då kan du också fortsätta att sätta undan pengar till din inkomstpension om du vill det.

Det där sista är väl ganska meningslöst egentligen om man nu redan har pension?
Citera
2024-04-22, 09:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Libertarismus
Vilket de naturligtvis gör eftersom räntan du får på ett sparkonto är lägre än den ränta som finns på ex. bolån.

Ja, givetvis, men det är ju oberoende av hur penningsystemet fungerar. Eller, ja om man har naiva uppfattningen att de ligger i ett bankfack med ditt namn på så kan de ju inte ge ränta på dem, men det trodde jag att alla insåg att så inte är fallet eftersom de ger ränta på pengarna (ibland).
Senast redigerad av prostetnic 2024-04-22 kl. 09:30.
Citera
2024-04-22, 09:49
Medlem
mickenyqvist123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjeeeeeeeeeeeen

Det är uppenbarligen dumma frågor jag ställer för de som har koll. Men jag tycker inte att om man kommer in i blindo i bankvärlden utan förkunskap, att det vore någon slags logisk slutsats att när man öppnar ett bankkonto och för över pengar till det kontot, så är det första banken gör att de plockar ut pengarna, trollar med lite Harry Potter magi med dina pengar på sidan av, och att ditt faktiska saldo bara är en rökridå. Om man inte vet hur det funkar hade jag såklart antagit att ens saldo som ploppar upp på hembanken är ens faktiska saldo.

Om det gör en till en idiot att undra hur det fungerar så får det bli så, jag tycker fortfarande det känns som en komplicerad karusell där innehav flyttas omkring.

Det är lite som att inte kunna böjningen grov-grövre-grövst. Om man inte visste att det hette "grövre" skulle man säga "grovare" av den anledning att det vore det simplaste, men det heter grövre och det krävs en förkunskap om det för att det ska sätta sig - och även om det med ren och skär logik borde heta grovare, så vet vi alla att det inte finns något som heter grovare, även om det borde göra det.
Senast redigerad av mickenyqvist123 2024-04-22 kl. 09:52.
Citera
2024-04-22, 09:55
Medlem
Citat:
I dagens läge är det väl så att bankens inlåningsränta är lägre än riksbankens styrränta.
Nja, styrräntan ligger i dag på 4%. Ett tremånaders sparkonto på SBAB ger 4.25%.
Citera
2024-04-22, 10:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pillerarm
Nja, styrräntan ligger i dag på 4%. Ett tremånaders sparkonto på SBAB ger 4.25%.

Jo, i ett tidigare utkast så inkluderade jag alternativet att banken lånar ut till någon annan (vilket de givetvis gör, men det är då inte riskfritt utlånande), men jag tog bort det eftersom jag antog att så inte var läget idag.

Oavsett så lånar banken givetvis ut pengarna till högre ränta än de lånar in...
Citera
2024-04-22, 10:10
Medlem
Gynekologstols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mickenyqvist123
Det är uppenbarligen dumma frågor jag ställer för de som har koll. Men jag tycker inte att om man kommer in i blindo i bankvärlden utan förkunskap, att det vore någon slags logisk slutsats att när man öppnar ett bankkonto och för över pengar till det kontot, så är det första banken gör att de plockar ut pengarna, trollar med lite Harry Potter magi med dina pengar på sidan av, och att ditt faktiska saldo bara är en rökridå. Om man inte vet hur det funkar hade jag såklart antagit att ens saldo som ploppar upp på hembanken är ens faktiska saldo.

Om det gör en till en idiot att undra hur det fungerar så får det bli så, jag tycker fortfarande det känns som en komplicerad karusell där innehav flyttas omkring.

Det är lite som att inte kunna böjningen grov-grövre-grövst. Om man inte visste att det hette "grövre" skulle man säga "grovare" av den anledning att det vore det simplaste, men det heter grövre och det krävs en förkunskap om det för att det ska sätta sig - och även om det med ren och skär logik borde heta grovare, så vet vi alla att det inte finns något som heter grovare, även om det borde göra det.
Det är helt ok med dumma frågor. Ditt konto är bara en fodran som du har gentemot banken, och eftersom att banker ändå skapar nya pengar ur tomma intet när de lånar ut så behöver de inte låna ut dina pengar. I många länder så finns det krav på att banken skall ha viss andel pengar som reserv, men i Sverige så är den andelen noll sedan ganska lång tid.

För övrigt så håller jag med de användare som skriver att det är osannolikt att miljardärer har en stor andel av sina pengar liggande på bankkonton.
Citera
2024-04-22, 10:10
Medlem
Citat:
Jo, i ett tidigare utkast så inkluderade jag alternativet att banken lånar ut till någon annan (vilket de givetvis gör, men det är då inte riskfritt utlånande), men jag tog bort det eftersom jag antog att så inte var läget idag.

Oavsett så lånar banken givetvis ut pengarna till högre ränta än de lånar in...
Ebberöds bank kör en annan metod. Där kan man låna pengar och sedan låna ut dem till en annan bank, och sedan enkelt leva på avkastningen.
Citera
2024-04-22, 10:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mickenyqvist123
Jag förstår det nu. Men jag tycker inte man borde bli hånad för att inte veta om det. Det är som att inte veta att man inte får dra en bakåtpassning i fotboll till målvakten som plockar upp med händerna, det kräver förkunskap för att komma till den slutsatsen.

Sorry för att det blev en del off topic här men ville försvara mig lite från folk som tycker jag är korkad som inte vet hur bankväsendet fungerar i detalj.

Det känns som du visste det på något sätt innan. Du skrev ju något i stil med att de tar dina pengar bakom fasaden och "trollar" med dem. Någon Harry Potter har de givetvis inte, vilket man ju fattar, men det är ju sant att de tar och gör något med pengarna (ie lånar ut dem) bakom fasaden som gör att de kan betala ränta.

Men diskuterar man med penningsystemshaverister så blir man kallad för imbecill som borde låsas in på livstid om man inte uttrycker sig på exakt det sätt de gör (ofta rör det sig rent av tomma tunnor man då diskuterar med).
Citera
2024-04-22, 10:17
Medlem
mickenyqvist123s avatar
Citat:
Det känns som du visste det på något sätt innan. Du skrev ju något i stil med att de tar dina pengar bakom fasaden och "trollar" med dem. Någon Harry Potter har de givetvis inte, vilket man ju fattar, men det är ju sant att de tar och gör något med pengarna (ie lånar ut dem) bakom fasaden som gör att de kan betala ränta.

Men diskuterar man med penningsystemshaverister så blir man kallad för imbecill som borde låsas in på livstid om man inte uttrycker sig på exakt det sätt de gör (ofta rör det sig rent av tomma tunnor man då diskuterar med).

När jag snackar om att det hela påminner om Harry Potter-trolleri så är det som Gynekologstol skriver här:

Citat:
Ursprungligen postat av Gynekologstol
och eftersom att banker ändå skapar nya pengar ur tomma intet när de lånar ut så behöver de inte låna ut dina pengar.

Wingardium leviosa!
Citera
2024-04-22, 10:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pillerarm
Ebberöds bank kör en annan metod. Där kan man låna pengar och sedan låna ut dem till en annan bank, och sedan enkelt leva på avkastningen.

Nej, i Ebberöds bank så kunde man låna pengar och sedan låna ut dem till samma bank. Dock är den fiktiv.

I verkligheten förekommer sånt rätt sparsamt, den som ägnar sig åt sån verksamhet kommer ju gå back på det hela. Däremot förekommer det i verkligheten ibland att man kan låna pengar av en bank och låna ut till en annan med avans.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in