2024-04-21, 20:29
Medlem
Letar information om fastighetsbolaget Gillöga även kallat Gillöga Fastigheter.

Har någon här haft dem som hyresvärdar? Vad är er erfarenhet? Hur lyckas de komma undan med allt trots att alla känner till deras fuffens?

Gillöga har köpt vårt hus och använder Mikael MagnussonMagnusson Mäkleri för att hota och trakassera ut hyresgäster. Hyresgästföreningen hävdar att Gillöga är ökända i fastighetsbranschen. De säger att de brukar tömma lägenheter med ersättningslägenheter och evakueringsbidrag för att lyxrenovera och ombilda bakom hyresgästers ryggar. De samarbetar med andra ökända hyresvärdar när de hittar ersättningslägenheter åt hyresgäster som alltså igen försätts i en fastighet med en utnyttjande hyresvärd. De köper ofta hus med många äldre pensionärer som de skrämmer in i dåliga kontrakt. Många jag pratar med i fastighetsvärlden och hyresgästvärlden verkar ta detta som ett välkänt faktum.

Som recensionerna på Google skvallrar verkar Gillöga vara duktiga på att lura bostadsrättsköpare också.

Det finns en tidigare tråd från 2011 om bolaget på Flashback under namnet Anders Rudegren och David Tomsic, bolaget Gillöga. Det har även skrivits om David Tomsic på bolaget i tråden VD på fastighetsmäklare Ekenstam misstänkt för ekobrott, Stockholm maj -23 från 2023.

Journalister och andra bör verkligen granska dessa bovar! De ska bygga ett stort höghus mitt i Kungsholmen och i Uppsala bygger de upp en hel stadsdel. Men ända sedan de 2006 lurade ett 50-tal seniorer i Karlaplan i Stockholm har de varit ökända. Hur lyckas de fortsätta med sina affärer trots så dåligt rykte?
Senast redigerad av SwedishFox 2024-04-21 kl. 20:48.
Citera
2024-10-27, 16:55
Medlem
Gillöga AB erbjöd 2021 evakueringsbidrag och ersättningslägenheter till hyresgäster på Brahegatan 5, Östermalm, för att möjliggöra en totalrenovering av fastigheten, vilken nu är slutförd. Mer om projektet finns här.

Nyligen har Gillöga AB påbörjat ett samarbete med Lagerlings Fastighetsmäkleri AB, som förmedlar en fyrarumslägenhet i fastigheten för 26 miljoner kronor, se Brahegatan 5 i Östermalm, 4 rum på Hemnet. I annonsen nämns att föreningen har "låga avgifter och en mycket god ekonomi," men annonsen specificerar inte att bostadsrättsföreningen, BRF Humlegården 49, styrs direkt av ordförande Torsten Johan Anders Rudengren, delägare i Gillöga AB, snarare än av bostadsrättsinnehavarna själva. Mer information om föreningen finns på Allabolag.

Gillöga AB har även placerat närstående, kollegor och släktingar till den andra delägaren Joakim Holgersson i fastigheten inför budgivning, vilket kan ses på Ratsit. Denna strategi följer ett mönster där företaget behåller inflytande över bostadsrättsföreningars styrelser.

Förutom Magnusson Mäkleri och mäklaren Mikael Magnusson samarbetar Gillöga AB också med Christian Branting från Sustera och Projektledarhuset i Stockholm AB, samt svartlistade hyresvärden Jan Fredegård, som även är verksam inom fastighetsbranschen och släkt med Lars Fredegård på Fredegårds Fastighetsbyrå.

Någon som vet mer om detta?
Senast redigerad av SwedishFox 2024-10-27 kl. 17:49.
Citera
2026-01-05, 20:56
Moderator
HelgeBuks avatar
Rubrik ändrad.

Det finns en gammal (nu stängd) tråd om bolaget, vars inlägg citeras nedan, för den som vill ha historik från 2011-2012.

Fortsatt diskussion om "Gillöga med flera" håller vi alltså i denna tråd från och med nu.

/Mod

Citat:
Ursprungligen postat av Frideborg
Letar information om detta bolag och dess ägare. Någon som vet något?
De har köpt vårt hus, och vår gamla fastighetsägare hävdar att de har erfarenhet av långsiktigt ägande och ta hand om hus.
När jag gjorde en snabb Googling, så hittar jag bara information om ett äldreboende på Gärdet, där de boende åkte ut(?). Sedan omvandlades huset till lyxrenoverade BR.
Har någon dom som hyresvärdar?

Citat:
Ursprungligen postat av stillton
årsredovisning för 2010 finns här för 29:- http://www.allabolag.se/5567791198

David Tomsic har 59 bolagsengagemang, och anders Rudengren 53, vilket väl kan betraktas som en aning anmärkningsvärt. men det kanske är normalt inom fastighetsbranchen.
http://www.ratsit.se/BC/ReportSmall.aspx?ID=PdiEArjZXciWIPMWJnWBRC-NjsULGDkHIl6LwXBozEs
http://www.ratsit.se/BC/ReportSmall.aspx?ID=9HK3VxMQWSfPxyRkjSbN_USc9hTL2G ObVBObByL8khw

Citat:
Tack Stilton. Lugnar mig inte...

Citat:
Ursprungligen postat av stensture47
det är enkelt....köp aldrig, aldrig,aldrig någonting av dom här herrarna, skojare i den högre divisionen.

Citat:
hahahahaaaa, . Tyvärr så vi numera i en trepartsuppgörelse med dem. Råkat ut för deras advokat, hal, dryg men smart man.

Citat:
och Frideborg...om dom satt klorna i ditt hus så väntar en 4-5 år lång resa med fuskrenoveringar, problem, läckage osv, och att Gillöga aldrig kliver av som styrelse i huset, dock så låter dom alla problem dom lämnat efter sig betalas av att BRF bygger upp en större och större skuld.....

Citat:
Tack o lov slipper vi dom som ägare av hela huset. Dem får endast köpa de tomma lghterna. Men har du någon information hur de agerar i sådana här lägen, vore jag tacksam för den. Känns som man kan vänta sig vad som helst.

Citat:
sorry Frideborg, såg inte ditt svar...men det bekräftade mina misstankar. Själv hade jag turen att kunna sälja med vinst (inte ok men man är sig själv närmast) innan det gick helt överstyr. så ta varning alla som funderar på köp i Gillögas "projekt", googla och du hittar flera stämningar och tvister som rör detta företag.

Citat:
De har tydligen fått på tafsen av Skattemyndigheten. Så nu använder de sig inte av Gillöga i vår uppgörelse. De heter något fågelnamn AB. Men vi är grymt lättade att de inte fick köpa hela huset

Citat:
@frideborg

som sagt verkar deras affärside vara att fuskrenovera, sälja dyrt, behålla kontrollen över brf styrelse, låta brf ansamla förlust, lämna skeppet, vänta på stämning, anlita "hal" advokat....

har tyvärr inga smarta förslag hur hantera dom.

vet en BRF i Åre som använde 1.6 MSEK i advokatkostnader för att stämma dom (hus byggt 2007), förlikningen slutade på 10 MSEK till föreningen pga undermåligt bygge.

Citat:
OK, tack. Hoppas de inte försöker komma in i styrelsen. Tror inte de har möjlighet till det. Men vad vet jag....

Citat:
nej, dom använder aldrig Gillöga, har ca 50-60 AB som fungerar som front mot alla BRF dom lurar. googla på "Vitgeten AB" tex

Citat:
Hittar ingen info om Vitgeten AB, förutom årsredovisning...
Men tack för intressant information!

Citat:
lite om vitgeten (med samma adress som gillöga)

http://vincent.capitex.se/data/CFil/3ORS5B16/DALOLNQV_q70_mFile_cmOnlyScaleDown.pdf

om spånga projektet

http://arkiv.mitti.se:4711/2011/12/vasterort_spanga/MIVT-20110322-A-005-B.pdf

Citat:
Spånga hade jag lyckats hitta. Försökte komma i kontakt med deras styrelse men inte lyckats.
Vitgeten är alltså Åre, hmm intressant, kan vara intressant. Tack!

Citat:
Ursprungligen postat av SwedishFox
Undvik dessa! Verkar som Gillöga fortsätter med sina dumheter! Finns nu en hemsida som dokumenterar vad de gjort: www.gillöga.com
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in