Citat:
Ursprungligen postat av
aborterabrudfoster
Hur mycket tjänar du i netto och vad har du efter alla fasta avgifter (nämn dem) är betalade? Hur lever du? Har du fru och eller barn? Hur bor du?
Allt annat är irrelevant för då kan vem som helst säga vad som helst. Så lite grejer fram nu.
Jag har det definitivt bättre än snittet. Hade jag haft barn hade jag inte kunnat spara lika mycket. Men jag får ut ca 36k efter skatt. Har inte full koll på mina fasta utgifter, men bor i en bostadsrätt med en avgift på ca 5k. Lägger väl kanske 3-4k på mat. Sen har jag som alla andra bredband och försäkringar och sådant. Utöver det har jag några fordon. Får också avkastning på mina investeringar, och det ligger väl på ca 50-100k om året just nu, fast de pengarna återinvesteras ju hela tiden.
Ja, när jag tänker på det så hade jag kunnat spara 25 i månaden, men då hade jag behövt hålla igen lite.
Men ja, har du inte möjlighet att lägga undan 5k men har barn så låter det ju som att du lever lite över dina tillgångar. Och det får du väl göra om du vill. Ditt val. Personligen skulle jag känna mig lite ansvarslös i den sitsen. Men då är det väl bara att minska sparandet lite. Allt är bättre än inget. Ta 2000 i månaden istället då. Det var vad jag sparade i månaden när jag var student.
Får man fråga vad du har i netto, hur mycket du sparar per månad och hur stor buffert du har?