2024-04-21, 15:03
Medlem
6 miljoner svenska i aktier och man behöver inte jobba.

Fullt möjligt med en vanlig månadspeng.
Citera
2024-04-21, 15:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
5000 i månaden så har du tolv miljoner efter 40 år. Skulle inte kalla det "lite mer på fickan". På 20 år får du ihop två och en halv mille.

Om 40år kostar nog en vettig villa i en medelstor svensk stad 12miljoner...

Sådär extremt rik hinner man inte bli men det är åtminstone bättre än att inte investera sina pengar i något. Kräver heller inte så mycket arbete som att exempelvis investera i skog eller fastigheter och man kan göra det med små belopp månadsvis.

Sen finns det såklart risker med allt och en välbalanserad ekonomi står på flera ben.
Citera
2024-04-21, 15:11
Medlem
Quid pro quos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Twitterturken
Det finns ett oändligt antal nybörjare som tror att dom ska bli rika, för att sedan bli brända när luftslottet som skulle göra dom rika plötsligt kollapsar.
Än är den sista idioten inte född.

De som tjänar på börsen är dom som kan påverka den.
När Warren Buffett och amerikanska politiker som Nancy Pelosi flyttar sina pengar så följer resten med och allt de investerar i går upp minst 10% per automatik.

Om Nancy köper något så skulle jag mer fundera på att blanka.
Och Warren verkar vara en pissliberal skummis som vill skänka fantasisummor till "filantropi", dvs vitfientlighet. En liten reservation för att om han satsar på någon aktie långsiktigt skulle detta kunna vara en bra indikation, men normalt skulle jag icke slå följe med en fiende till mitt folk.
Citera
2024-04-21, 15:13
Medlem
olovpalmes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Det är inte svårt att bli miljonär idag på dagens börs. Det tar bara några år om man är en ihärdig sparare och vet vad som är kvalitet. Börsen har gått oförskämt bra, så nästan alla som verkligen försökt har lyckats spara ihop sin första miljon ganska fort på bara något år.

Köpa och sälja snabbt rekommenderas dock inte. Man ska köpa och behålla bra aktier och förstå vilka bolag som är bra och varför.
Du har fel i mycket.Självklart kan nästan ingen spara ihop till en miljon på något år.
Det är också fel att de går att bli miljonär på några år.
De krävs hög inkomst och låga utgifter för att klara av de.
Tvivlar på att så många låginkomsttagare kan spara ihop till en miljon på 10 år.
Citera
2024-04-21, 15:14
Medlem
Fan vad stålhättan måste klämma för många i tråden. Varför hata på folk som kan spara bara för att man själv sitter med bajsränder i sina dressmankalsonger
Citera
2024-04-21, 15:19
Medlem
Kottkompotts avatar
Mjae, statistiskt sett är det ganska sannolikt förutsatt att du börjar jobba eller plugga något välvbetalt direkt när du går ut gymnasiet, lägger det mesta i indexfonder och lever riktigt snålt i flera årtionden.

Dock förutsätter det att du både blir gammal samt är en ganska frisk gamling för att det ska fungera någorlunda.
Citera
2024-04-21, 15:31
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Vishking
Om 40år kostar nog en vettig villa i en medelstor svensk stad 12miljoner...

Sådär extremt rik hinner man inte bli men det är åtminstone bättre än att inte investera sina pengar i något. Kräver heller inte så mycket arbete som att exempelvis investera i skog eller fastigheter och man kan göra det med små belopp månadsvis.

Sen finns det såklart risker med allt och en välbalanserad ekonomi står på flera ben.
Det är ju upp till dig om du vill köpa en vettig villa i en medelstor svensk stad. Vill du det så har du råd. Vill du inte det så har du tolv miljoner.

Räknar man på 7% avkastning så ger 12 miljoner ca 70k i månaden. Så om du inte köper den där villan kan du gå i pension vid 60 om du påbörjade det här vid 20 och veta att du fram tills du dör har en jävligt hög pension.

Sen finns det ju alltid folk som tycker att det är meningslöst att satsa på ett sparande om det inte inom fem år gör att man kan köpa en ny Ferrari varje månad. Och det är väl upp till dem antar jag. Men det står helt klart att man kan åstadkomma väldigt mycket med förhållandevis små medel.

(Mitt svar var inte så mycket riktat till dig, utan mer idioterna som menar att det inte är någon idé att spara alls)
Citera
2024-04-21, 16:14
Medlem
Citat:
Det är ju upp till dig om du vill köpa en vettig villa i en medelstor svensk stad. Vill du det så har du råd. Vill du inte det så har du tolv miljoner.

Räknar man på 7% avkastning så ger 12 miljoner ca 70k i månaden. Så om du inte köper den där villan kan du gå i pension vid 60 om du påbörjade det här vid 20 och veta att du fram tills du dör har en jävligt hög pension.

Sen finns det ju alltid folk som tycker att det är meningslöst att satsa på ett sparande om det inte inom fem år gör att man kan köpa en ny Ferrari varje månad. Och det är väl upp till dem antar jag. Men det står helt klart att man kan åstadkomma väldigt mycket med förhållandevis små medel.

(Mitt svar var inte så mycket riktat till dig, utan mer idioterna som menar att det inte är någon idé att spara alls)
Det är helt rätt men vill man få lite bättre chans till avkastning så tar man en högre risk. Naturligtvis kan den högre risken även leda till en större förlust.
Citera
2024-04-21, 16:59
Bannlyst
Citat:
5000 i månaden så har du tolv miljoner efter 40 år. Skulle inte kalla det "lite mer på fickan". På 20 år får du ihop två och en halv mille.
Så när jag är 70 år så har jag 12 miljoner i fickan. Jag ska alltså slita och slita dagligen på jobbet för att tjäna fickpengar. När dessa fickpengar är inne och jag har min skattavdragna lön och jag har betalat mina ”fasta utgifter” som exempelvis hyra, mobilabonnemang, mat och sådant så ska jag spara (och nu är jag generös och har varit väldigt schysst med hur mycket mat och sådant ska kosta) ungefär 40% av min kvarvarande lön, varje månad i 40 år? För när jag är gammal och slö, ja då kan jag njuta…

Skojar du nu?
Citera
2024-04-21, 17:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
+ på den, Investerande 1 fiktiva miljon i Investerar SM och ja inom 30 dagar var mitt inneha värt 750K.

Satsade som jag trodde på säkra kort som Electrolux och Volvo. Satsade en mindre del på Bitcoin och utan den hade mitt mins varit 500K...

Tror du missförstod mitt inlägg...
Citera
2024-04-21, 17:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aborterabrudfoster
Varför är folk så jävla korkade att de på fullaste allvar tror att de med en vanlig månadspeng kan bli rika eller på något som helst sätt ens i närheten av ekonomiskt oberoende av att köpa och sälja aktier? Jag förstår inte hur så många kan vara så dumma. Tror alla att de är unika och Warren Buffet esque? Att de är speciella och att just de kommer lyckas? Hur fan är de så dumma?

De flesta (99.9999999%) av alla människor i Sverige (och i världen) kommer inte få några märkbara resultat av aktier någonsin. Visst, man kan lägga in i en sån där pajas fond och ”öka pengarna” så att man kan få några fler tusen vid pensionsålder… men vad fan är grejen? Bortse från dessa ”fonder” där många människor lägger in pengar i så att deras pengar kan ”växa” och öka (hahahahahahah) (ni kan även titta på dem men det tar jag upp längre ner) titta på när folk ska in och köpa aktier. Alltså det måste vara det töntigaste och mest tramsiga och löjligaste och mest cringe någonsin när man hör folk snacka om aktier och ”avanza” och att de har ”lagt in pengar” osv. Alltså man skäms och vill bara säga ”du kommer aldrig bli något” eller ”du kommer såklart inte lyckas” men man låter bli eftersom det är elakt och de svarar säkert med ”du har ingen ambition” eller ”ja vissa försöker ju iallafall” eller något sådant. Speciellt så ska de försöka håna dig.

Men sanningen är att det är så jävla patetiskt. Det går inte att undgå från det. Människor som har vanliga löner kommer aldrig någonsin bli ens i närheten av ekonomiskt oberoende av att köpa och sälja aktier. Fattar man inte det så fattar man inte något alls. De som blir rika/rikare/ännu mer ekonomiskt oberoende är de som redan har pengar och köper och säljer för mer. De har fått in dessa pengar från andra håll.

Men precis alla tror att de är ”den som lyckas” hahah. Alla i Sverige sysslar med det här. Alltså vad är grejen med pöbelns oförmåga att se ett mönster? Ni slösar och slösar pengar (även om era pengar faktiskt växer) när ni spenderar och köper och säljer och ”läser på” (hahahahah) om aktier. Slösa tiden. Slösa allt.

Jag har alltid vetat det här. Har aldrig bemödat mig att köpa och sälja aktier precis på samma sätt som att jag inte gamblar. Huset vinner alltid. Aktier är inte något som pöbeln gynnas av. Det är de rika och högt uppsatta individerna som gynnas av aktieleken. För pöbeln är detta bara ett tidsfördriv och underhållande. De högt uppsatta i samhället, med allt vad de innebär och vilka som ingår där, rent utsagt skrattar när gemene man sysslar med ”aktier”. Slösar tid och pengar för något som ni aldrig någonsin kommer lyckas med.

Varje månad lägger in pengar. Sparar. Håller på. För att kanske när ni är 65 och knappt kan ställa er upp har lite mer i fickan (på allvar lite mer) än om ni inte hade gjort det. Alltså det är så patetiskt. Man hör dessa stollar varje dag. Aktier, avanza, räntan, börsen. Hahahah. Alltså det är inte kul just då. Man blir så jävla cringad att man bara vill skälla ut dem.

Varför är det såhär?

1. Du kommer aldrig bli rik.
2. Du kommer aldrig vara i närheten av att vara i närheten av att vara ens nära av att vara ekonomiskt oberoende.
3. Du slösar tid och pengar och lycka.
4. Om du lägger in i en fond och spenderar pengar varje månad i den och får den att växa och växa så kanske du om 30/40 år har lite mer pengar i fickan när du inte ens kan ställa dig upp.
5. Du är en tönt.

Sedan så tror dessa människor att de på något sätt är bättre än dig. Att de har mer ambition. Att du är en obegåvad, lat idiot som inte kan pengar. Men det är såklart tvärtom. De är så uppslukade av sig själva att de på allvar tror att de är den utvalde, den som kirrar biffen. Den som kan pengar. Med deras trådlösa Apple hörlurar hahahahah. ”Börsmöte” hahahah. ”Räntekostnader” hahahah. ”Ränta på ränta” hahahah. ”Bolagsstämma” hahahah. ”Aktieutdelning”. Alltså det är verkligen så löjligt.

Har aldrig någonsin sysslat med aktier och kommer aldrig heller att göra. På samma sätt som att jag inte gamblar. Jag är en vanlig person som tjänar vanliga pengar, trots att jag är rätt ung som 21 åring. Jag sitter här med storkukslugn och bara ser samhällets förfall.

Att spara pengar i sig är inte fel såklart. Om man vill köpa något dyrare och tjänar vanliga pengar och sparar för att ha råd med spektaklet är inte fel såklart däremot så syftar jag på aktier.

AKTIER. ÄR. INTE. FÖR. GEMENE. MAN. FÖRSTÅ. DET. FÖR. I. HELVETE.

Vad är det folk inte förstår?

Vad är era upplevelser?

Vad tycker ni?

Jag har blivit det och det var inte svårt, det tar bara en del tid och målmedvetet.
Citera
2024-04-21, 17:03
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av aborterabrudfoster
Så när jag är 70 år så har jag 12 miljoner i fickan. Jag ska alltså slita och slita dagligen på jobbet för att tjäna fickpengar. När dessa fickpengar är inne och jag har min skattavdragna lön och jag har betalat mina ”fasta utgifter” som exempelvis hyra, mobilabonnemang, mat och sådant så ska jag spara (och nu är jag generös och har varit väldigt schysst med hur mycket mat och sådant ska kosta) ungefär 40% av min kvarvarande lön, varje månad i 40 år? För när jag är gammal och slö, ja då kan jag njuta…

Skojar du nu?
Ja, då låter det som att du behöver skaffa ett jobb med högre lön eller skära ner på dina utgifter. Men du gör precis som du själv vill.

Själv så använder jag de pengar jag anser mig behöva använda och sparar det som blir över. Brukar bli mellan 10k och 15k.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in