2024-04-20, 19:59
Medlem
När jag satte mig bakom ratten i den nya Volkswagen Passat, utrustad med en 1.5l motor, var mina förväntningar höga. Volkswagen har historiskt sett levererat pålitliga och rymliga familjebilar, och Passat är inget undantag när det kommer till utrymmet. Men hur står sig den nya modellen i praktiken, särskilt i motorvägshastigheter och när det gäller bränsleförbrukning och komfort? Min uppfattning var att komforten saknades jämfört med en Volvo exempelvis och att bilen är nedbantad till det sämre.

En av de stora nackdelarna med den testade Passaten var dess hantering av vägytor och bullernivå. Bilens övergripande känsla var skakig, vilket var en besvikelse med tanke på Passats rykte som en stabil och bekväm bil. Komforten vid ojämnheter i vägen var under förväntan, och den höga ljudnivån innebar att det inte var särskilt tyst inuti kabinen, särskilt vid högre hastigheter. Lastutrymme är det en idealisk bil för familjer eller för dem som ofta behöver mycket plats. Att sitta i baksätet är också bekvämt för en person på 190 cm, vilket inte alltid är fallet i denna bilklass. I vilka andra bilar kan man göra det som fortfarande kan klassas som en "normal" kombi som varken ser ut som en lastbil eller Kajsa ankas panchobil?

Vad har ni för erfarenheter?
Citera
2024-04-20, 21:50
Medlem
Norrbagg79s avatar
Pålitliga? Nja, om man jämnför med Peugeot kanske.
Låter som du testade en bil med för stora hjul, men klart en ny stor bil idag borde vara komfortabel med 19-20".
Senast redigerad av Norrbagg79 2024-04-20 kl. 21:56.
Citera
2024-04-20, 22:12
Medlem
johkv637s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av C000
När jag satte mig bakom ratten i den nya Volkswagen Passat, utrustad med en 1.5l motor, var mina förväntningar höga. Volkswagen har historiskt sett levererat pålitliga och rymliga familjebilar, och Passat är inget undantag när det kommer till utrymmet. Men hur står sig den nya modellen i praktiken, särskilt i motorvägshastigheter och när det gäller bränsleförbrukning och komfort? Min uppfattning var att komforten saknades jämfört med en Volvo exempelvis och att bilen är nedbantad till det sämre.

En av de stora nackdelarna med den testade Passaten var dess hantering av vägytor och bullernivå. Bilens övergripande känsla var skakig, vilket var en besvikelse med tanke på Passats rykte som en stabil och bekväm bil. Komforten vid ojämnheter i vägen var under förväntan, och den höga ljudnivån innebar att det inte var särskilt tyst inuti kabinen, särskilt vid högre hastigheter. Lastutrymme är det en idealisk bil för familjer eller för dem som ofta behöver mycket plats. Att sitta i baksätet är också bekvämt för en person på 190 cm, vilket inte alltid är fallet i denna bilklass. I vilka andra bilar kan man göra det som fortfarande kan klassas som en "normal" kombi som varken ser ut som en lastbil eller Kajsa ankas panchobil?

Vad har ni för erfarenheter?
En passat och en Volvo är väl samma sak? Gillar man det så visst..
Citera
2024-04-20, 23:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av johkv637
En passat och en Volvo är väl samma sak? Gillar man det så visst..
Handlar ju inte om vad man gäller utan vad som fungerar om man har en viss längd. Alla är inte smurfar.
Citera
2024-04-21, 20:05
Medlem
johkv637s avatar
Citat:
Handlar ju inte om vad man gäller utan vad som fungerar om man har en viss längd. Alla är inte smurfar.
Nä, sällan en person som är 190 sitter i baksätet dock, i alla fall i min umgängeskrets. Men det funkar ju uppenbarligen i Passaten. Passaten om något är väl och ser ut som en lastbil om det nu är ett problem.
Citera
2024-04-21, 21:13
Medlem
Citat:
Nä, sällan en person som är 190 sitter i baksätet dock, i alla fall i min umgängeskrets. Men det funkar ju uppenbarligen i Passaten. Passaten om något är väl och ser ut som en lastbil om det nu är ett problem.

Vi är stora.
Citera
2024-04-21, 21:16
Medlem
mikaelss avatar
1,5 L motor? Som en gräsklippare. Fyra cylindrar eller bara tre? Var det turbo för att hjälpa till?
Låter som en skitbil.
Citera
2024-04-21, 21:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mikaels
1,5 L motor? Som en gräsklippare. Fyra cylindrar eller bara tre? Var det turbo för att hjälpa till?
Låter som en skitbil.

Det faktum att det är en VAG gör det till en skitbil.
Citera
2024-04-21, 22:06
Medlem
johkv637s avatar
Citat:
Vi är stora.
Ok, varför inte använda en sådan där häftig Passat då? Här är ett annat tips för er långa ( Är det barnen som är över 190?!) https://www.rolls-roycemotorcars.com/en_US/showroom/phantom-extended.html
Citera
2024-04-21, 22:20
Medlem
Citat:
Ok, varför inte använda en sådan där häftig Passat då? Här är ett annat tips för er långa ( Är det barnen som är över 190?!) https://www.rolls-roycemotorcars.com/en_US/showroom/phantom-extended.html

Ser fint ut, utgår från att det är ungefär samma pris som passaten?
Citera
2024-04-22, 20:58
Medlem
johkv637s avatar
Citat:
Ser fint ut, utgår från att det är ungefär samma pris som passaten?
Nä, den är lite dyrare, ungefär som en Volvo. Så varför inte använda traktorpassaten där ni kan skicka in 1.90-personer i baksätet?
Citera
2024-04-22, 22:14
Medlem
IceEyess avatar
Sedan när har VW levererat pålitliga bilar? Tillförlitligheten är väl i nivå med Opel.

Egenskapsmässigt brukar VW (inklusive Passat) oftast hålla god klass. Även om man inte håller toppklass i alla moment så faller man väl inte heller igenom på någon flagrant punkt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in