• 2
  • 3
2025-08-19, 20:47
Det är jävligt vanligt vanligt på lite högre offentliga chefstjänster. Jag skulle säga att på dessa är det uteslutande nepotism som gäller, typ som en merit. På lägre offentliga tjänster är det inte lika vanligt, typ att anställa en undersköterska behöver inte ha något med nepotism alls att göra.

I privat sektor är det väldigt vanligt på mindre företag med endast ett fåtal anställda. Man vill då försäkra sig om vad man får i princip eftersom det är så dyrt för ett sådant företag att göra ett "misstag"

På större privata företag med ett femtiotal till några hundra anställda eller fler inte lika vanligt. Det är ju förvisso fler på dessa företag som anställts genom nån form av privat relation men det har ju att göra med att dessa företag har så många fler anställda också, än små fåmansbolag.
Citera
2025-08-19, 23:11
Medlem
Vem0ths avatar
Jobbat på två ställen inom dagligvaruhandeln där alla var antingen släkt på något vis eller gick i samma plugg. Kände mig så socialt utanför dessa eftersom jag härstammade från en plats utanför allt det dära. Och det kändes så pinsamt på en arbetsplats där folk säger "Du, din pappa ville att du skulle komma till lagret.", "Min syrra vill byta pass med dig." och "Har du sett min son i krokarna eller?".

Näh usch, kändes så oprofessionellt att använda sådant språk på en arbetsplats och ville genast därifrån.
Citera
2025-08-21, 13:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av killawife
På mitt första jobb som målare var det inte så vanligt. Det var väl någon som var släkt med nån annan men inte säkert att de fått jobbet därför. Men när jag började jobba i butik så blev det helt plötsligt jättevanligt. I en butik var nästan alla från samma familj och i en annan hade chefen tre söner som fått jobb utan några förkunskaper eller nåt. På Biltema var det vanligt att folk rekommenderade sina vänner eller släktingar och dessa fick jobb och idag verkar det nästan omöjligt att komma nåt vart utan lite känningar.

I sådana jobb är det ju så arbetsgivare hittar arbetare och ja det är norm. Mina bekanta som har butiker anställer ju alltid folk dem känner eller folk som deras arbetare känner det är bara normalt. En butiksägare ska ju bestämma själva vem dem vill ha, inte alls samma sak som myndighetsjobb eller stora företag etc
Citera
2025-08-21, 13:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tjanska
Absolut, och myndigheter och offentlig sektor har vuxit rejält sedan dess, finns många mellanchefer och anställda som skall ha rätt värdegrund och sådana känner man bäst om det är en bekant, typ nu med AKB men har funnits tidigare också men inte grävts i det tidigare.

Du vet verkligen inte vad du pratar om. Jobbar i myndighet och nej det fungerar knappast så som norm. Visst finns det korruption och jäv så som den kända Batra kvinnan som anställde sina bästisar. Men det är jäv och något man kan sparkas för och det är emot alla rutiner i myndigheter och offentlig sektor.
Citera
2025-08-21, 14:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onan-eraren
Det känns som att Anna Kindberg Batra har öppnat dörren för mer nepotism/svågerpolitik, eller just det hon är ju politiker å då kommer man undan med sånt. Vi vanliga människor gör det inte, det är skillnad på folk å folk ska ni veta.

Fler rapporteringar visade ju även att många liknande fall förekommit hos Moderaterna eller andra myndigheter där stora chefer trott det är ok att begå jäv. I Batras fall kom det ju fram att det hos Moderaterna är norm att anställa sina bästisar, så som Kristersson har gjort. Så kan tänka mig att Batra vart förvånad när hennes skit kom fram och folk reagerade. Hon tänkte väl att det är accepterat att begå jäv så som dem gjort i hennes kretsar i åratal. Visar på hur hjärndöda politiker är och att dem verkligen inte borde få jobba inom myndigheter
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in