Citat:
Ursprungligen postat av
Christopher.
La ut en annons nyligen på en äldre bil och intresset har varit stort, bilen är i bra skick och jag la ut den för ett billigt pris bara för att bli av med den. Flera spekulanter har visat stort intresse, hur ska man resonera? Låta första köpare ta bilen?
[quote=Raktinyllet|88034549]Undvik "sista priset kompis?". Vissa typer kommer efteråt och påstår att det är massa fel på bilen och vill ha pengar.[/quoet]
Dessa verkar hugga direkt på annonser och kan ge sken av att intresset är större än det är.
Citat:
Hellre att du säljer lite billigare till någon vanlig svenne så slipper du eventuell huvudvärk efteråt.
Håller inte med, men sista-priset-kompisar går ju bort. Det gäller väl att se vad det är för person man har att göra med. Senast sålde jag till en Serb, inga problem.
Citat:
Ursprungligen postat av
Senilix
Du är inte bunden att sälja om Du inte vill utan ångrar dig. Du bestämmer vem Du vill sälja till, god sed är dock att sälja till den första, som inte försöker pruta.
Ej heller där tycker jag man behöver stänga luckan för det, men skillnaden mellan seriösa köpare och sista-priset-kompis är väl att den sistnämnda börjar med att försöka pruta på priset och sen när de eventuellt dyker upp och skall hämta bilen så skall det väl prutas igen, sen en provtur och en prutrunda till. Är man seriös diskuterar man inte affär förän man är redo att göra affär (vill man provköra först så gör man det
innan man börjar diskutera affär).
Och ja, om de vill provköra något mer än en skrotbil så kan det vara lämpligt att man följer med under provturen, eller om man är det minsta orolig för att bilen inte kommer tillbaks efter provturen.