Citat:
Ursprungligen postat av rotadent
Ditt problem kommer fortfarande vara att du inte har all information. Du vet inte vid vilken pris de andra budgivarna tröttnar och därmed vet du inte vad ett rimligt pris för lägenheten är. Det enda du kan garantera med din metod är att lägenheten som lägst går för det pris du har satt som tak... Jag vet inte var du tänker köpa men om vi exempelvis tar Stockholmsmarknaden som exempel tror jag inte att din metod är så särskilt lyckad för tillfället. Mycket går för acceptpris just nu och det är inget större drag på marknaden, så risken vore att du fick betala mer än nödvändigt.
Enda gången jag kan tänka mig att det där fungerar är om du är helt säker på att det kommer vara många budgivare som är sugna, då kanske du kan chocka bort några. Dock är det inga jättesummor vi talar om så risken finns nog att folk hänger kvar och förbi ändå. Det finns en del spekulanter som kör liknande varianter som det du funderar på. En bekant bjöd på lägenheter där det var många äldre som var intresserade. Gamlingarna hade sålt villan och satt på en hög stålar som räckte för att köpa lägenheten 2-3 gånger om. De höjde buden med 100 000-150 000 åt gången för att jaga bort alla andra. Den som blev lyckligast var nog mäklaren och de som redan bodde i området, snittpriserna stack iväg rejält.
Jo du har rätt om det du säger om marknaden stämmer, dvs att lägenheter är svårsålda och går för acceptpris. Min strategi är utvecklad för en marknad där priserna trissas upp genom budgivning med flera intressenter. Sthlmsmarknaden, om du undrar. Dock håller jag inte med om att jag inte vet vad ett rimligt pris är - så fluktuerande är inte priserna. Om jag vet att 1260000 är ett helt ok pris för en lägenhet som jag verkligen vill ha (baserat på statistik och erfarenhet), och jag inte har råd med mer, så kan det ju vara vettigt med en chockbuds-strategi som syftar till att få lägenheten för just 1260000 hellre än att chansa med en lågbuds-strategi som kan trissa upp priserna över denna gräns (taket är ju detsamma även om jag skulle köra en lågbuds-strategi)
Och strategin bygger ju som sagt på en hypotes om att två chockbud leder till lägre slutpris än en lågbuds-strategi med gradvisa höjningar eller endast ett chockbud - grundad på psykologi (som alla strategier).
Mot de där pensionärerna kan nog ingen tävla...

Då spelar det ingen roll vilken strategi man använder. Just därför behövs ju ett tak så att man inte frestas att gå för långt i konkurrensen.