2024-04-18, 17:47
Medlem
Finns det någon försäkring man kan ha som kan täcka för privat vården? T.ex. prover som kostar annars tusentals kronor från egen ficka.
Citera
2024-04-18, 18:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Marittii
Finns det någon försäkring man kan ha som kan täcka för privat vården? T.ex. prover som kostar annars tusentals kronor från egen ficka.

Ja, t ex Skandias Privatvårdsförsäkring. Kostar runt 5-10kkr/år, beroende på ålder.

Men provtagning som beställs av läkare i den offentliga vården, på vårdcentral t ex, efter att han bedömt att det behövs för att utreda symptom, kostar någon hundralapp.

Eller vad är det för prover du vill ta, och varför?
Senast redigerad av askum 2024-04-18 kl. 18:05.
Citera
2024-04-18, 20:26
Medlem
Det finns ju ett stort utbud av sjukvårdsförsäkringar. Det vanligaste är att man omfattas av en sådan genom sin anställning (gruppförsäkring) och att arbetsgivaren betalar. Det finns även helt privata försäkringar som man tecknar och betalar själv, men det är rätt dyrt.

Såvitt jag vet kan ingen sådan försäkring betala provtagning enligt eget önskemål. Om man vill söka läkare för sjukdomsbesvär så ringer man bokningstjänsten och blir inbokad hos lämplig läkare. Det är denne som avgör om det ska tas prover och isåfall vilka.

Jag hade en sådan försäkring i mitt förra jobb och det var smidigt. Man fick dock betala en självrisk vid varje ny sjukdom/skada.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in