Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2024-04-18, 13:35
Medlem
Lappsjukas avatar
Windows sökfunktion är ju ett skämt. Samma skit med både windows 10 och 11. Tacka vet jag windows xp.

Finns det något gratis program som är pålitligt som man kan ladda ner och köra för att söka igenom datorn?
Citera
2024-04-18, 13:40
Medlem
Everything
https://www.voidtools.com/downloads/

Finns som såväl portabel, CLI och med GUI. Väldigt anpassningsbart, kan indexera diskar och nätverks- och molnfiler.
Citera
2024-04-18, 13:46
Medlem
bema56s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av banal
Everything
https://www.voidtools.com/downloads/

Finns som såväl portabel, CLI och med GUI. Väldigt anpassningsbart, kan indexera diskar och nätverks- och molnfiler.
Tack för den! Otroligt bra och snabb!
Citera
2024-04-18, 14:10
Medlem
Lappsjukas avatar
Tack, Everything var ju overkligt snabb.

Varför klarar eller vill inte windowsutvecklare fixa detta?
Citera
2024-04-18, 15:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lappsjuka
Tack, Everything var ju overkligt snabb.

Varför klarar eller vill inte windowsutvecklare fixa detta?

Ja, det är obegripligt att de inte bara köpt upp programmet och ersatt den interna sökmotorn rakt av. Senast i förra veckan bekräftade de prestandaproblem med W11-sökningar, men MS-utvecklarna verkar inte tänka nytt.

Vill man finlira lite och vet att man verkligen kommer avvända bara Everything, kan man också gå in och stänga av (delar av) Windows egen sökfunktion. Det sparar en del CPU-kraft.

Kan även rekommendera alfa-versionen (den finns i forumet, tror jag). Den anses inte vara helt stabil än, men jag har inte haft minsta lilla problem. Alfan har ännu fler funktioner, och man kan köra den parallellt med senaste releasen.
Citera
2024-04-18, 15:37
Medlem
TinFoilHats avatar
Vill nå få det ännu ett litet snäpp bättre så kolla in Everything 1.5 Alpha // Everything-1.5.0.1329a.x64
Citera
2024-04-19, 21:25
Moderator
Protons avatar
Citat:
Windows sökfunktion är ju ett skämt. Samma skit med både windows 10 och 11. Tacka vet jag windows xp.

Finns det något gratis program som är pålitligt som man kan ladda ner och köra för att söka igenom datorn?
agent ransack, bra och snabb sökning.
Citera
2024-04-21, 09:53
Medlem
/Nisse_Hults avatar
Citat:

Man kan lätt förbättra Utforskarens sök-funktion genom att:
Starta utforskaren, tryck på de tre prickarna (...) Välj: Alternativ, markera: "Sök alltid efter FILNAMN och INNEHÅLL" samt ev. "Ta med Komprimerade filer(zip, cab etc.), Spara med OK.

Sedan får man gärna se till att ens profilkatalog etc. är indexerad.. vilket förbättrar sökningen ännu mer..
Citera
2024-04-21, 19:45
Medlem
brianmolkos avatar
Finns något liknande catfish till Win?
Citera
2024-04-22, 16:30
Medlem
Onkel-Ben-nys avatar
Everything finns här och då är den bra.
Ninites installer är helt suverän när man installerar om datorer t.ex. och vill ha flera program.
Citera
2024-04-22, 17:43
Jag använder Fileseek som jag tycker fungerar bra.

https://www.fileseek.ca/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in