2024-04-18, 12:00
Medlem
Hej,

Jag råkade idag backa in i en annan bil på parkering hemma hos mig. Ingen stor skada för mig eller honom. Han vill inte anmäla det och för min del behövs det inte heller med tanke på så liten skada. MÅSTE man anmäla ändå eller kan man strunta i det om man är överens?
Citera
2024-04-18, 12:03
Medlem
Båda överens?
Du vann precis. Annars skulle du betalat både din o hans självrisk.
Grattis
Man behöver inte anmäla ngt.
Citera
2024-04-18, 12:04
Avslutad
Man måste bara anmäla trafikolyckor vid personskador.

EDIT:

Man måste underrätta polis vid icke-obetydliga personskador. Vid sakskada räcker det med att underrätta ägaren.
Senast redigerad av SvenHelsing 2024-04-18 kl. 12:39.
Citera
2024-04-18, 12:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tilikum
Båda överens?
Du vann precis. Annars skulle du betalat både din o hans självrisk.
Grattis
Man behöver inte anmäla ngt.

Haha ja lite så jag känner själv. Slippa punga 7000 självrisk när ja kan åtgärda mina fel själv för 500 känns ju görgött. Var lite osäker bara om man hade en skyldighet att anmäla. Får väl ta hans ord att han heller inte anmäler i efterhand men det var en trevlig äldre herre. Tack för svaret.
Citera
2024-04-18, 12:12
Medlem
VoktorDodkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
Och skador på egendom, t ex en nedkörd skylt, staket e dyl.
Citera
2024-04-18, 12:14
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av VoktorDodka
Vid skada på egendom är det tillräckligt att underrätta den som äger egendomen.
Citera
2024-04-18, 12:16
Medlem
Citat:

Nej, man är skyldig att informera ägaren om den skadade egendomen. Man är inte skyldig att "anmäla" något i Sverige, inte ens trafikolyckor där det uppstått personskador.
Citera
2024-04-18, 12:19
Medlem
VoktorDodkas avatar
Citat:
Vid skada på egendom är det tillräckligt att underrätta den som äger egendomen.
Vad är skillnaden mellan anmäla och underrätta?
Citera
2024-04-18, 12:20
Medlem
Citat:

Måste och måste.... Det är dock vettigt att anmäla eventuell skada så tidigt som möjligt till försäkringsbolaget men det är inget tvång. Man anmäler dessutom bara sina egna skador och problem till försäkringsbolaget. Inte sin motparts.

Tänkte att det kan vara bra att förtydliga.
Citera
2024-04-18, 12:23
Avslutad
Citat:
Vad är skillnaden mellan anmäla och underrätta?
Kanske var lite otydlig. Vet inte om det finns någon formell definition, men anmäla brukar man använda om lite mer formella saker, och i synnerhet i kontakt med myndigheter. Och som exempel så kan man tipsa polisen utan att göra en anmälan.

Om det har skett personskador måste en polisanmälan göras.

(Fast iof, när jag tittar i lagen så står det "underrätta Polismyndigheten")

Hur som helst. Du måste kontakta polis om det har skett personskador som inte är obetydliga.

Citat:
Ursprungligen postat av Moderatorhora
Nej, man är skyldig att informera ägaren om den skadade egendomen. Man är inte skyldig att "anmäla" något i Sverige, inte ens trafikolyckor där det uppstått personskador.
Jo, man är skyldig att anmäla en trafikolycka till polisen om det uppstått personskador. Undantaget är om personskadorna är obetydliga.
Senast redigerad av SvenHelsing 2024-04-18 kl. 12:28.
Citera
2024-04-18, 12:29
Medlem
VoktorDodkas avatar
Citat:
Kanske var lite otydlig. Vet inte om det finns någon formell definition, men anmäla brukar man använda om lite mer formella saker, och i synnerhet i kontakt med myndigheter. Och som exempel så kan man tipsa polisen utan att göra en anmälan.

Om det har skett personskador måste en polisanmälan göras.
Kör man ner ett litet träd som står på kommunens mark och behöver bärgning därifrån så rekommenderar bärgaren att man ANMÄLER detta till kommunen med hinten att skulle man bara avvikit hade man gjort sig skyldig till smitning. Det vet jag av erfarenhet att bärgaren säger, men dom kanske inte vet vad som gäller.
Citera
2024-04-18, 12:32
Avslutad
Citat:
Kör man ner ett litet träd som står på kommunens mark och behöver bärgning därifrån så rekommenderar bärgaren att man ANMÄLER detta till kommunen med hinten att skulle man bara avvikit hade man gjort sig skyldig till smitning. Det vet jag av erfarenhet att bärgaren säger, men dom kanske inte vet vad som gäller.
Jo, se min edit.

Här har du trafikförordningen:

Citat:
Om egendom har skadats och ingen är närvarande som kan ta emot uppgifter och upplysningar, ska trafikanten snarast möjligt underrätta den som lidit skada eller Polismyndigheten. I det senare fallet ska Polismyndigheten underrätta den som lidit skada, om han eller hon är känd eller lätt kan spåras. Har någon person skadats och är skadan inte obetydlig, ska trafikanten snarast möjligt underrätta Polismyndigheten.

Det jag egentligen ville få fram är att det är helt ok att göra som i TS fall, dvs att de två iblandade bara skakar hand och glömmer det hela, men det hade inte varit ok om det hade varit (icke obetydliga) personskador iblandade.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in