2024-04-18, 05:56
Medlem
Finns något sätt att hindra bilen från att generera en massa felkoder som bilprovningen slår ned på, med dyrbara verkstadsbesök varenda år? Kan man ta bort någon säkring eller liknande? Jag har en audi a6, 2007.
Citera
2024-04-18, 06:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LonesomeBlue
Finns något sätt att hindra bilen från att generera en massa felkoder som bilprovningen slår ned på, med dyrbara verkstadsbesök varenda år? Kan man ta bort någon säkring eller liknande? Jag har en audi a6, 2007.

Enkelt svar, nej.

Bäst är att hålla koll sin bil och sköta service på ett vettigt sätt.
Citera
2024-04-18, 07:30
Medlem
keyzexs avatar
Jo det går att göra på en del felkoder och beroende på vilken bil, det kallas DTC OFF googla på det.
Men det är ingenting du gör själv utan rätt utrustning för att läsa ut flash/eeprom samt behövs rätt mjukvara för att avaktivera den specifika DTC Du vill bli av med.
Vanligast är att göra det på EGR och DPF, men det går att göra på andra koder också.

Citera
2024-04-18, 09:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LonesomeBlue

Ja, laga felen som generar felkoderna. Aldrig varit med om jag fått nedslag på en felkod på bilbesiktningen
Citera
2024-04-18, 10:12
Medlem
Hur funkar det med felkoder egentligen? Mina erfarenheter är att de som är motorrelaterade måste släckas med en läsare efter att felet är åtgärdat. Medan andra gällande t.ex ABS eller vad det nu är slockar direkt när felet är åtgärdat. Stämmer det eller är det bara en slump att det haft sig så när jag har grejat?
Citera
2024-04-18, 11:23
Medlem
keyzexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ensam87a
Hur funkar det med felkoder egentligen? Mina erfarenheter är att de som är motorrelaterade måste släckas med en läsare efter att felet är åtgärdat. Medan andra gällande t.ex ABS eller vad det nu är slockar direkt när felet är åtgärdat. Stämmer det eller är det bara en slump att det haft sig så när jag har grejat?
Efter en reparation av ABS och annat så släcks motorlampan efter att ECU/styrbox har gjort ett visst antal start cykler där det inte generas någon felkod efter reparation.
Det här skiljer sig från olika tillverkare, och inte alla felkoder utan vissa måste släckas med diagnos utrustning om en eventuell adaption måste göras efter byte av den felaktiga delen såsom gasspjäll och annat.
Citera
2024-04-18, 11:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av keyzex
Efter en reparation av ABS och annat så släcks motorlampan efter att ECU/styrbox har gjort ett visst antal start cykler där det inte generas någon felkod efter reparation.
Det här skiljer sig från olika tillverkare, och inte alla felkoder utan vissa måste släckas med diagnos utrustning om en eventuell adaption måste göras efter byte av den felaktiga delen såsom gasspjäll och annat.

Men alltså det ska va så att motorlampan tänds om ABSen inte fungerar? Det har jag aldrig fattat förut men det är så det ska va alltså?
Citera
2024-04-18, 11:35
Medlem
keyzexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ensam87a
Men alltså det ska va så att motorlampan tänds om ABSen inte fungerar? Det har jag aldrig fattat förut men det är så det ska va alltså?
Sorry lite slarvigt svarat av mig jag borde ha hållt isär motorlampa och lampan för ABS.
skyller på att jag skriver på mobilen. Men principen är densamma.
Citera
2024-04-18, 11:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av keyzex
Sorry lite slarvigt svarat av mig jag borde ha hållt isär motorlampa och lampan för ABS.
skyller på att jag skriver på mobilen. Men principen är densamma.

Anledningen att jag reagera på det var för att jag "visste" att tänds motorlampan är det fel på motorn och tänds ABS-lampan är det fel på ABSen. Men när min ABS krånglade tändes ABS, ESP och motorlampan. Sen när jag fixade ABSen släcktes allt.. ja då behövde jag inte släcka motorlampan med en läsare om jag minns rätt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in