2024-04-18, 09:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tipsexperten
Köper aldrig nåt som jag håller kvar så länge.
Så det kan jag inte visa dig.

Om du påstår att "trading" ger bättre avkastning, visa då det.

Du är skyldig att bevisa eller styrka det du påstår. Men det har du inte gjort. Och det kan du inte göra.

Jag slår vad om att du är fattig. Det är inte jag. Du borde fundera på varför du är fattig, men att de som inte ägnar sig åt "trading" är rika. Var tror du det beror på? Beror din fattigdom på att du är smart, eller att du inte är smart?
Citera
2024-04-18, 09:48
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av aPOCC

Jag slår vad om att du är fattig.

Och ganska blåst vill jag tillägga.
Citera
2024-04-18, 09:51
Medlem
Citat:

Du är skyldig att bevisa eller styrka det du påstår. Men det har du inte gjort. Och det kan du inte göra.

Jag slår vad om att du är fattig. Det är inte jag. Du borde fundera på varför du är fattig, men att de som inte ägnar sig åt "trading" är rika. Var tror du det beror på? Beror din fattigdom på att du är smart, eller att du inte är smart?
Kommer inget svar på sånt svammel.
Blev du ledsen nu när du insåg hur lurad du blivit och fick dåligt samvete för att du aktivt lurat andra?
Citera
2024-04-18, 09:55
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:

Stämmer. Dessa personer har antagligen bränt sig rejält på börsen och nu försöker slicka sina sår genom att trolla i ekonomiforumet på Flashback. Om alla kunde slå index lätt, ja, då skulle alla ha gjort det.
Citera
2024-04-18, 09:59
Moderator
HelgeBuks avatar
Citat:
Finns det ingen?
Är redan flera här i tråden som är grundlurade och hävdar att det inte finns nåt sätt att få högre avkastning än att placera i indexfonder.
Har du inte läst vad de lättlurade har skrivit?
Låter som du själv också tror det.
Är väl jobbigt att inse att de som tränar blir bättre än de som ligger på soffan kanske?
Men så är det inom alla områden.

Det enda jag sett är att folk säger att man måste lägga mycket tid på trading om man ska kunna slå index över lång tid. Ett år kan vilken idiot som helst göra det med lite tur. 20 år, då krävs det både tur och skicklighet och mycket research. Tusentals timmar förmodligen. Och då är tur/otur fortfarande en stor faktor. Jag tycker inte det är värt tusentals timmar för att eventuellt kanske slå index med några procentenheter.
Citera
2024-04-18, 10:08
Medlem
Har du ingen spåkula eller är synsk, då är det inndäx som gäller
Vill man ha lite spänning i tillvaron, godtas Investor och Volvo B som krydda

Där har ni min portfolio. Jag tar hög risk.
Citera
2024-04-18, 10:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HelgeBuk
Det enda jag sett är att folk säger att man måste lägga mycket tid på trading om man ska kunna slå index över lång tid. Ett år kan vilken idiot som helst göra det med lite tur. 20 år, då krävs det både tur och skicklighet och mycket research. Tusentals timmar förmodligen. Och då är tur/otur fortfarande en stor faktor. Jag tycker inte det är värt tusentals timmar för att eventuellt kanske slå index med några procentenheter.
Några procentenheter?
Varför har du fått för dig att skillnaden mellan att inneha en indexfond och att trada med sitt kapital ger några procentenheter i skillnad fördel trading?
Eller är ditt span på några mellan 2 och 500?
Bara gissningar, är det inte bättre att vara tyst om man inte har en aning än att öppna käften och bevisa sin okunskap?
Krävs ingen tur. Jo för en idiot gör det väl det som du säger.
Citera
2024-04-18, 10:19
Medlem
Newkies avatar
Citat:
Oavsett vad nån tråd handlar om inom hur man investerar sitt kapital så stormar det in en stor grupp som hävdar att glöm din dröm, det enda alternativet och det som är är det allra bästa sättet att placera sitt kapital på i är att smasha in allt i en indexfond som de påstår ger 7% per år.

Finns flera saker med detta beteende som är mycket intressant.
Hur kan nån som är intresserad av ekonomi tro att 7% per år det bästa man kan uppnå?
Varför bemödar man sig ens att ge det rådet till andra om man inte har ambitionen att prestera bättre än index?
Varför aldrig lyssna på nåt utan alltid avfärda allt med att det är ingen idé utan gör som mig som blivit lurad av en bankman och det kommer jag aldrig erkänna att jag blev?

Det finns hur många sätt som helst att överträffa index och med mindre risktagande.
Men om nån frågar eller till och med presenterar en metod att göra det så är ändå svaret alltid att man kan inte ernå nåt mer än 7% och endast genom att investera allt i indexfonder.

Det kan väl ändå inte vara så att en enda människa tror att indexfonder är det allra bästa sättet att investera sitt kapital i?

För att den stora merparten inte har tid att sätta sig in i aktier. Då kommer indexfonder att generera bättre avkastning...
Citera
2024-04-18, 10:20
Medlem
Citat:
Att ha allt sitt kapital investerat i en indexfond är mycket riskfyllt.

En indexfond som t.ex. Avanza Zero består av 30 olika aktier. Det är mer riskspridning än de flesta aktieportföljer.

Citat:
Finns inget som säger att man tar större risker för att få högre avkastning.

Eh.... jo, det är genom att ta större risk som man kan få högre avkastning. Enda sättet att höja sin vinst utan större risk är om man sitter på insider-information eller om hela marknaden består av idioter. Och hur sannolikt är det, att tusentals proffs uppbackade av extremt kraftfulla datorsystem gör en sämre analys än du som sitter i mammas källare och killgissar?
Citera
2024-04-18, 10:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Newkie
För att den stora merparten inte har tid att sätta sig in i aktier. Då kommer indexfonder att generera bättre avkastning...
Så därför känner man ett stort behov att i alla trådar svara att indexfonder är det bästa alternativet att placera sitt kapital i?
Citera
2024-04-18, 10:24
Medlem
Newkies avatar
Citat:
Så därför känner man ett stort behov att i alla trådar svara att indexfonder är det bästa alternativet att placera sitt kapital i?

Förutsatt att du inte sitter på stor erfarenhet och mycket tid till aktier så är det ju sanningen för nästan alla. Då bör det ju få påtalas i ett diskussionsforum..
Citera
2024-04-18, 10:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Simora
En indexfond som t.ex. Avanza Zero består av 30 olika aktier. Det är mer riskspridning än de flesta aktieportföljer.

Eh.... jo, det är genom att ta större risk som man kan få högre avkastning. Enda sättet att höja sin vinst utan större risk är om man sitter på insider-information eller om hela marknaden består av idioter. Och hur sannolikt är det, att tusentals proffs uppbackade av extremt kraftfulla datorsystem gör en sämre analys än du som sitter i mammas källare och killgissar?
Nej sambandet mellan avkastning och risk är en gammal myt som lever kvar, det gäller inom många områden men inte inom trading.
Tror man på det är man lika lurad som att tro att indexfonder är det allra bästa man kan investera i.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in