2024-04-17, 23:39
Avslutad
Kan man uppvisa stor svartsjuka utan att ha kontrollbehov?

Exempel på kontrollbehov: tillgång till ens inloggningsuppgifter, konstant övervakning vad man gör.

Går det hand i hand med hur svartsjuk tjejen är eller kan det existera oberoende av varandra?

Vad säger era erfarenheter?

Jag tycker inte att svartsjuka är något problem (snarare smickrande). Men kontrollbehov blir ju tröttsamt i längden.
Citera
2024-04-17, 23:45
Avslutad
Nu har jag inga fakta att komma med mer än mina egna erfarenheter.

Svartsjuka kommer från bristen av tillit och erfarenheter man inte kommit över.

Kontrollbehov är mer en permanent psykisk störning.

Har varit med kvinnor som varit oerhört svartsjuka men inte haft några kontrollbehov öht och vise versa.. aldrig varit med någon som varit båda.

Jag kan vara svartsjuk men aldrig haft kontrollbehov.
Citera
2024-04-17, 23:46
Medlem
Eponumoss avatar
Jag är inte svartsjuk, men uppskattar kontrollen över min kvinna som en del av relationen.

En sorts överväldigande omhändertagande kanske man kan beskriva det som.

Tvärtom mot vad du frågar förvisso, men förmodar att motsatsen också existerar.
Citera
2024-04-17, 23:48
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av LiteKonstig
Nu har jag inga fakta att komma med mer än mina egna erfarenheter.

Svartsjuka kommer från bristen av tillit och erfarenheter man inte kommit över.

Kontrollbehov är mer en permanent psykisk störning.

Har varit med kvinnor som varit oerhört svartsjuka men inte haft några kontrollbehov öht och vise versa.. aldrig varit med någon som varit båda.

Jag kan vara svartsjuk men aldrig haft kontrollbehov.

Men hur kan en tjej var oerhört svartsjuk utan att samtidigt vilja övervaka vad man gör på egen hand? Jag får inte ihop det.

Du menar att hon var endast svartsjuk när det fanns ett konkret hot?
Citera
2024-04-17, 23:49
Avslutad
Tror de går hand i hand alltsom oftast.

Ingen av dem är attraktivt.

Man äger inte en annan.

För övrigt inte relaterat till kvinnor enbart.
Citera
2024-04-17, 23:56
Medlem
Psykosen-Hexs avatar
Tror det går hand i hand i många fall men det är naturliga instinkter som kickar in. Vi är däggdjur som vill ha kontroll och status.
Citera
2024-04-18, 07:51
Medlem
Vitiss avatar
Same same.
Spring fort åt andra hållet när något av de karaktärsklena egenskaperna anas.
Citera
2024-04-18, 07:57
Medlem
Rebiselles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Capcom.

Exempel på kontrollbehov: tillgång till ens inloggningsuppgifter, konstant övervakning vad man gör.

Går det hand i hand med hur svartsjuk tjejen är eller kan det existera oberoende av varandra?

Vad säger era erfarenheter?

Jag tycker inte att svartsjuka är något problem (snarare smickrande). Men kontrollbehov blir ju tröttsamt i längden.

Sjukligt svartsjuk är inte så smickrande.

Nog tycker jag att svartsjuka å kontrollbehov går hand i hand. Det handlar som oftast att vederbörande är osäker av sig?
Citera
2024-04-18, 12:48
Medlem
kyrkstockens avatar
Nej, men man kan nog vända på steken. Man kan antagligen ha kontrollbehov utan att vara svartsjuk. Finns ju vissa diagnoser som gör att man måste ha koll på allt men som antagligen inte nödvändigt gör dig svartsjuk.

Jag bara spekulerar.
Citera
2024-04-18, 12:58
Medlem
Hovslättsmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Capcom.

Ja, absolut! Inte helt vanligt att man är väldigt tillåtande och "laisse fairez" när man är på gott humör, men sedan så slår svartsjukan till. Tänk pundare som har en "stormig relation".

Man kan dessutom ha ett stort kontrollbehov som föder svartsjuka. Inte helt ovanligt att autister blir svartsjukemonster. De tänker först att det är helt naturligt att kolla partnerns telefon, eftersom partnern inte borde ha något att dölja. Sedan hittar de skit som de måste börja "ställa frågor" om, och då är dansen igång.
Citera
2024-04-18, 13:52
Medlem
SnutteFia03s avatar
Ja svartsjuka kan förekomma utan att det finns ett utpräglat kontrollbehov inblandat.
Citera
2024-04-18, 14:58
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av SnutteFia03
Ja svartsjuka kan förekomma utan att det finns ett utpräglat kontrollbehov inblandat.

Så du kan enkelt skilja mellan svartsjuka och kontrollbehov nedan:

Ständig närvaro när man pratar med ett yngre eller jämnårigt motsatt kön, eller direkt blockering för tjejen att prata med en. Eller ett försök att avbryta det.

Vilket av det ger hon uttryck för?

Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in