2024-04-17, 19:29
Medlem
Jag brukar köra genom en korsning där majoriteten 75% svänger höger och de som jag möter också ska åt samma håll, dvs svänga vänster.
men jag kör rakt.

Har fått tvärnita en gång i veckan för att folk räknar med att jag ska svänga, senast med en mc som själv tvärnitar och nästan ramlade

Nu har det blivit så illa att jag saktar in så pass mkt att folk bara svänger rakt framför mig.

Brukar vara nåt mer tillbud per vecka ofta där jag har företräde

Skulle nog säga att det händer i dagsljus och rusningstrafik, har inte nya fräsiga led ljus kan det bidra?
Kan man lägga till en mittblinkers som visar att jag ska rakt?

Ska det vara så här?
Får nästan en adrenalinkick varje gång men lite stressigt då jag inte alls är sugen på krockad bil
Citera
2024-04-17, 19:43
Avslutad
Jag förstår ärligt talat inte vad vi ska diskutera. Du har skrivit ett blogginlägg i princip.

Jag undviker olyckor när jag kan undvika olyckor, vilket man ska göra enligt lag. Hur ofta man gör det är oväsentligt.
Citera
2024-04-17, 19:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av usr1
Jag brukar köra genom en korsning där majoriteten 75% svänger höger och de som jag möter också ska åt samma håll, dvs svänga vänster.
men jag kör rakt.

Har fått tvärnita en gång i veckan för att folk räknar med att jag ska svänga, senast med en mc som själv tvärnitar och nästan ramlade

Nu har det blivit så illa att jag saktar in så pass mkt att folk bara svänger rakt framför mig.

Skulle nog säga att det händer i dagsljus och rusningstrafik, har inte nya fräsiga led ljus kan det bidra?

Ska det vara så här?
Får nästan en adrenalinkick varje gång men lite stressigt då jag inte alls är sugen på krockad bil

Några gånger minns jag att min undanmanöver förmodligen varit avgörande för att rädda mitt liv, där det varit ögonblick från döden och motparten varit totalt frånvarande och ouppmärksam.

Men annars är det ju ett samspel i trafiken. Ibland behöver man t ex tränga sig in i rondeller. Det kan bli lite arga blickar och tutande, särskilt vissa från så kallade socioekonomiskt utsatta grupper har närmare till tuten än andra.

Ditt exempel på beteende i korsningen visar ju på passivitet från din sida och gör förare runt omkring dig osäkra, stressade, och får dom att köra ut eftersom du i praktiken står still i korsning.

Skulle olyckor hägra så ofta som du ger sken av skulle trafiken inte fungera alls.
Senast redigerad av Kakersson 2024-04-17 kl. 19:59.
Citera
2024-04-17, 20:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kakersson
Några gånger minns jag att min undanmanöver förmodligen varit avgörande för att rädda mitt liv, där det varit ögonblick från döden och motparten varit totalt frånvarande och ouppmärksam.

Men annars är det ju ett samspel i trafiken. Ibland behöver man t ex tränga sig in i rondeller. Det kan bli lite arga blickar och tutande, särskilt vissa från så kallade socioekonomiskt utsatta grupper har närmare till tuten än andra.

Ditt exempel på beteende i korsningen visar ju på passivitet från din sida och gör förare runt omkring dig osäkra, stressade, och får dom att köra ut eftersom du i praktiken står still i korsning.

Skulle olyckor hägra så ofta som du ger sken av skulle trafiken inte fungera alls.
Nej jag rullar sakta innan korsningen, men läs edit nedan

Tycker bara det är spännande att jag nästan skrotar en bil per vecka på sistone, förut har det varit varannan månad

Har dock bara hunnit med 5 skrotning i mina 25 års körkort

Edit
En faktor i korsningen är att bilarna oftast får vänta på gående för att svänga höger, så jag har två bilar framför mig som ska svänga höger och jag är sist.
Då räknar de som svänger vänster att de ska köra in bakom mig, men först när de andra har svängt kan jag gasa på
Oavsett konstigt för de måste ju invänta mig
Senast redigerad av usr1 2024-04-17 kl. 20:06.
Citera
2024-04-17, 20:20
Medlem
Onanikrems avatar
Brukar köra efter trafikreglerna, högerregeln osv. Haft körkort 40 år och krockat tre gånger, alla de gångerna har det varit någon som brutit mot trafikreglerna jag krockat med. En gång hade jag just renoverat min bil och var duktigt förbannad då ersättningen inte täckte renoveringen, men vad skall man göra? dock tappade dumjäveln som körde in i mig körkortet och det var ju en klen tröst.
Citera
2024-04-18, 00:25
Medlem
Mysquos avatar
Om det är ett vanligt förekommande problem på en och samma plats så borde lämplig myndighet kontaktas för att göra lämplig åtgärd. När det gäller synpunkter vägar och trafikmiljön så är det vanligen kommunen, trafikverket och/eller polisen man vänder sig till.
Citera
2024-04-18, 07:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mysquo
Om det är ett vanligt förekommande problem på en och samma plats så borde lämplig myndighet kontaktas för att göra lämplig åtgärd. När det gäller synpunkter vägar och trafikmiljön så är det vanligen kommunen, trafikverket och/eller polisen man vänder sig till.
Jo, har en korsning till där det händer nattetid att jag hat grönt men blir nästan påkörd från sidan
Antingen har båda grönt eller så kör de mot rött
Citera
2024-04-18, 11:05
Medlem
kl4sseKocks avatar
Varje dag alltid är något blockmongo som ska gena genom kurvan oavsett om den är skymd eller inte.
Skärp er för fan!
Citera
2024-04-18, 11:09
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av kl4sseKock
Varje dag alltid är något blockmongo som ska gena genom kurvan oavsett om den är skymd eller inte.
Skärp er för fan!
Vilken kurva tänker du på?
Citera
2024-04-19, 05:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IQ60
Vilken kurva tänker du på?

Brukar få möte i fel körfält på kurviga landsvägar av bilister som kör snabbare än vad de klarar av och behöver gena i kurvor för att behålla farten. Brukar vara kul att ligga bakom den här gruppen bilister som vinglar och far över hela vägbanan
Citera
2024-04-20, 02:29
Medlem
Tomatpures avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DipsMedSlips
Jag förstår ärligt talat inte vad vi ska diskutera. Du har skrivit ett blogginlägg i princip.

Jag undviker olyckor när jag kan undvika olyckor, vilket man ska göra enligt lag. Hur ofta man gör det är oväsentligt.
Det han beskriver är ett behov av en sorts ljussignal för att åka rakt fram, då normen för mötande är att korsa hans bana.

Till TS, du är i ett väldigt unikt läge, övervakad korsning med gröna pilar fungerar ej pga. köbildning.
Det enda som fungerar är någon sorts ljussignal, LED-ramp anser jag vara ditt bästa alternativ då du får bättre förutsättningar i mörker och det är billigt.
Citera
2024-04-20, 06:44
Medlem
MrMarios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av usr1
men jag kör rakt.

Ska det vara så här?

Oftast är det högerregeln som spökar där speciellt i många mindre städer som har konstiga "högerregel-gator" där i stort sett ingen följer regeln, men så plötsligt blåser det fram nån från just höger i full fart. Kommer jag själv från höger på dessa gator så brukar jag själv också ignorera regeln och låta dem på den större vägen köra. Kan tycka själv att hela systemet med högerregeln är smått idiotiskt när det ofta känns fyratusen ggr säkrare och mer logiskt om det vore väjningsplikt när man kommer från en liten kortare gata som går i en besvärlig snäv vinkel till en större gata/väg. Har aldrig fattat riktigt varför den större vägen som "går nånstans" inte bara görs till huvudled, undrar om det är nån gammal norm från häst-o-vagn-tiden som spökar eller var det kan vara...

Har läst att högerregeln är för att göra korsningar säkrare, tycker dock mest det skapar en massa onödiga tillbud och olyckor då många glömmer bort regeln om det inte är i typ villaområden där alla gator är lika små. Är det för hög fart i korsningarna borde det väl vara säkrare att sätta upp ett farthinder innan korsningen...
Senast redigerad av MrMario 2024-04-20 kl. 06:50.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in