Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2024-04-15, 19:03
Medlem
olasvenssons avatar
På 80 -och 90-talet sade man att man borde byta olja på bilen minst en gång om året. Detta även om bilen stod still hela tiden och inte används. På Internet läste jag att motorolja har blivit så mycket bättre idag och att man kan byta olja efter två år. Två års intervall.

Jag kommer aldrig upp i antal mil för att byta motorolja. Senast jag tittade på stickan så såg oljan lika fin ut som när den var ny. Detta efter två år och minimal körning. Kör nästan aldrig bilen.

Nu har två år gått och jag känner att motoroljan kanske borde bytas. På Merkonomen rekommenderar de att byta olja en gång om året förstås. Det är så de tjänar pengar.

Frågan är: Hur ofta bör man byta motorolja om man kör så lite att milen aldrig kräver byte av motorolja? Spontant tänker jag att oljan kan bytas efter två år, men jag kan ha fel.
Annat?

Bensin bil. Citroen C2. 1,1 liter motor. Som körs 1 mil månaden högst. Har köpt ny motorolja och oljefilter och tänker byta för att vara på den säkra sidan. Men man undrar ju?
Citera
2024-04-15, 19:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av olasvensson
Spontant tänker jag att oljan kan bytas efter två år

Hur kom du fram till det?
Citera
2024-04-15, 19:19
Avstängd
Servar du aldrig bilfan?

Då ska oljebyte ingå.

Detta gör man varje år om inte bilen är sprillans ny och oljan klarar sig fint i 3 år.
Citera
2024-04-15, 20:21
Medlem
Nicholassarkozys avatar
Citat:
På 80 -och 90-talet sade man att man borde byta olja på bilen minst en gång om året. Detta även om bilen stod still hela tiden och inte används. På Internet läste jag att motorolja har blivit så mycket bättre idag och att man kan byta olja efter två år. Två års intervall.

Jag kommer aldrig upp i antal mil för att byta motorolja. Senast jag tittade på stickan så såg oljan lika fin ut som när den var ny. Detta efter två år och minimal körning. Kör nästan aldrig bilen.

Nu har två år gått och jag känner att motoroljan kanske borde bytas. På Merkonomen rekommenderar de att byta olja en gång om året förstås. Det är så de tjänar pengar.

Frågan är: Hur ofta bör man byta motorolja om man kör så lite att milen aldrig kräver byte av motorolja? Spontant tänker jag att oljan kan bytas efter två år, men jag kan ha fel.
Annat?

Bensin bil. Citroen C2. 1,1 liter motor. Som körs 1 mil månaden högst. Har köpt ny motorolja och oljefilter och tänker byta för att vara på den säkra sidan. Men man undrar ju?
Oljan klarar sig fint om du kör så lite och sällan, även motorn överlever.
Citera
2024-04-15, 21:43
Medlem
Lassekkongos avatar
Kör du 1 mil i månaden? Haha helt otroligt!
Citera
2024-04-15, 21:59
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Lassekkongo
Kör du 1 mil i månaden? Haha helt otroligt!

Varför det? En av mina bilar har kört 30 mil på 3 år. Ny olja + filter varje år är bra för motorn oavsett antal mil.
Citera
2024-04-15, 23:02
Medlem
Dyschlexie.s avatar
Citat:
Jag kommer aldrig upp i antal mil för att byta motorolja. Senast jag tittade på stickan så såg oljan lika fin ut som när den var ny.

Annat?

Så vitt jag fattar det så bryts den ändå ner på något sätt och beror också på i vilken miljö bilen vilar i.

Som du också säger är oljan mycket bättre nu. Intervaller från tillverkaren är ju en avvägning på att skiten ska hålla i en rimlig livslängd.
Men det är stor skillnad på 1500 och 3000 mil.

Du kommer nog undan med mycket färre oljebyten under bilens livslängd och att det är nog ingen som helst panik.

Men bra tips med är väl att när den väl används så kör lite längre så att den både kommer upp i ordentlig verkningsgrad i varenda vrå och alla tillsatser i den får blandas om ordentligt.
Sen siktar du på byte mot den kalla perioden.
Citera
2024-04-15, 23:55
Medlem
sykkelpumps avatar
Citat:

Annat?

Problemet är att kondens kan uppstå vid temperaturväxlingar om bilen står oanvänd länge och då blir det lite vatten i oljan, står bilen i varmgarage som håller samma temperatur jämt är det knappast ett problem. Lika så om den körs riktigt varm varje månad så borde vevhusventilationen vädra ur den fukt som eventuellt uppstått så då klarar den sig också bra.
Ett annat problem är att en bil som bara körs korta sträckor går mycket på chokeläget, vilket kan riskera att blanda ut oljan med bensin. Men om inte motorn är sliten tror jag inte att det är ett problem för dig med dom få milen, även detta motverkas om man kör motorn riktigt varm regelbundet.

Jag har har/haft bilar som står under vintern och körs några hundra mil på sommaren, som fått klara sig utan oljebyten 5 år eller mer utan märkbara problem. Så om du byter vart annat år så borde det räcka om du inte har någon garanti eller försäkring som kräver byten.

Jag skulle nog försöka köra mer än en mil dom gånger bilen körs, om jag var i din situation.
Citera
2024-04-16, 00:48
Medlem
1 mil i månaden? Varför har du ens bil? Kör ca 1 år eller ca 1000 mil, vilket som kommer först och det har funkat bra för mig i många år.

Kör du så lite så kan du nästan köra utan olja och motorn kommer hålla dess beräknade livstid.

Vore jag dig skulle jag sålt bilen och köpt en cykel istället.
Citera
2024-04-16, 00:57
Medlem
66ccskyhawks avatar
Byta Olja är billigt, byta motor är dyrt. Sen i ditt fall är det nog lungt om du kör 1 mil i månaden.

Är nog större risk att det samlas kondens när man kör korta sträckor så vatten inte kan koka bort från oljan.
Citera
2024-04-16, 02:11
Medlem
448s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 66ccskyhawk
Byta Olja är billigt, byta motor är dyrt. Sen i ditt fall är det nog lungt om du kör 1 mil i månaden.

Är nog större risk att det samlas kondens när man kör korta sträckor så vatten inte kan koka bort från oljan.

Han måste ju iaf köra 4-5 mil med lite varv för att få upp oljetempen , oljetempen är direkt relaterat till effektuttaget.

Fiskörning kankse inte ger mer än en 90 grader
Citera
2024-04-16, 08:08
Medlem
kyrkstockens avatar
Jag kör 6-800 mil om året som arbetsskygg och elcykel entusiats.

Jag servar själv och byter olja varje år. Jag skulle lämnat in den för enklare service varje år hur lite jag en körde. Vad tar man för enklare service nu 1500?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in