2024-04-15, 09:07
Medlem
Hyrde bil med en kompis i helgen. Hen är här på semester. Hen stod på kontraktet men jag betalade med mitt kort.

Nu när bilen ska tillbaka så är det en spricka i rutan, ca 20 cm. De säger att det beror på ett stenskott. Vi har inte orsakat det. Det känns lurt. Det känns som att det funnits där men spruckit nu när det varit minus/plusgrader.

Vi tog inte skadeeliminering, utan endast halv. Självrisken är mellan 5-9000.

Hur blir det då hen bor utomlands med betalning?
De skulle ringa upp senare och berätta hur mycket det kommer gå på.
Citera
2024-04-15, 09:09
Avstängd
Om ett stenskott har funnits och uthyraren ej åtgärdat det innan de hyrde ut den ska de stå för priset.

De har själva försäkring som täcker sånt oavsett.

Du borde ha förskringar via ditt mc/visa kort.

Ärligt talat skit i allt och be din kompis betala.
Reklamera hyrbilen hos din bank och säg att du vart scammad
Citera
2024-04-15, 09:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Har2meterkuk
Om ett stenskott har funnits och uthyraren ej åtgärdat det innan de hyrde ut den ska de stå för priset.

De har själva försäkring som täcker sånt oavsett.

Men dock är det deras ensak hur pass de har försäkrat bilen.

Vad gäller stenskott så är det normala att det först blir ett litet märke i rutan och först därefter så spricker rutan, ofta långt efter. Om TS inte långtidshyrt bilen så låter det inte speciellt troligt att de har "orsakat" stenskottet som ledde till sprickan.

Återigen vad gäller försäkring är det praxis av uthyrare att ta betalt för skadan utan att reparera vilket inte är det normala när man tar skada på försäkring (där är det vanliga att man kör in och fixar skadan och försäkringsbolaget tar notan och skickar krav på självrisk). Därför bör man när man hyr en bil kontrollera att skadeläget på bilen stämmer överens med vad som står i papprena - skador som finns när man lämnar tillbaks bilen som inte var med på papprena riskerar man få stå för.
Citera
2024-04-15, 09:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skanebite
Hyrde bil med en kompis i helgen. Hen är här på semester. Hen stod på kontraktet men jag betalade med mitt kort.

Nu när bilen ska tillbaka så är det en spricka i rutan, ca 20 cm. De säger att det beror på ett stenskott. Vi har inte orsakat det. Det känns lurt. Det känns som att det funnits där men spruckit nu när det varit minus/plusgrader.

Att den uppstått under tiden ni hyrt bilen lär vara tillräckligt.
Det kort ni betalat med var ditt, kostnaden lär påföras där.
Citera
2024-04-15, 09:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Att den uppstått under tiden ni hyrt bilen lär vara tillräckligt.
Det kort ni betalat med var ditt, kostnaden lär påföras där.

Jag förbetalade bilen. Alla andra företag kräver att den som står på kontraktet ska betala med sitt kort, förutom dessa.
Jag har inte ens så mycket pengar.
Det verkar som att det skickas ut en faktura? Allt står ju på hen och hens adress.
Citera
2024-04-15, 09:28
Medlem
Citat:
Jag förbetalade bilen. Alla andra företag kräver att den som står på kontraktet ska betala med sitt kort, förutom dessa.
Jag har inte ens så mycket pengar.
Det verkar som att det skickas ut en faktura? Allt står ju på hen och hens adress.

Hur de fakturerar i aktuellt fall får du höra med uthyraren om, vad som är vanligt och vad som tillämpas behöver inte vara samma.

Om din medhyrare är skriven i annat land och det skall faktureras så skickas det givetvis dit, eller har ni angett dennes namn, men din adress? För övrigt vet du garanterat om det är "han" eller "hon" som gäller, skriv det då!
Citera
2024-04-15, 09:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Hur de fakturerar i aktuellt fall får du höra med uthyraren om, vad som är vanligt och vad som tillämpas behöver inte vara samma.

Om din medhyrare är skriven i annat land och det skall faktureras så skickas det givetvis dit, eller har ni angett dennes namn, men din adress? För övrigt vet du garanterat om det är "han" eller "hon" som gäller, skriv det då!

Allt är i kompisens namn.
Enbart förbetalat med mitt kort.
Citera
2024-04-15, 19:05
Medlem
Men det går väl inte ens arr debitera hen?
Citera
2024-04-15, 19:14
Medlem
powlices avatar
Citat:

Jag har ett bra tips!

Åk till en mindre firma som utför byten på vindrutor och erbjud hen en femhundring att byta rutan på bilen men att han tar det på en annans bil försäkring.

Oftast 1500kr i självrisk och du kommer alltså undan med 2k.

Win win för båda!
Citera
2024-04-15, 19:29
Medlem
godboys avatar
Det där med skador och hyrbilar kan vara lurigt. Kolla vad ditt kreditkort har för typ av försäkringar. Vissa av kortutgivarna har just såna försäkringar som kan täcka sånt här, men alla kortutgivare har inte det, det varierar från bank till bank.

Det är näst intill omöjligt att fullständigt kontrollera en hyrbil fullt ut när man hämtar ut den. Det kan finnas skador man inte tänker på eller uppmärksammar, det kan vara skumt ljus när man hämtar den osv. När det gäller stenskott så kan dessa träffa i underkant/överkant av rutan så det inte syns, och sen spricka upp med tiden. Hopplöst att vinna över uthyraren i detta läge tänker jag. Sen är det lite klantigt att inte kolla upp försäkringsläget ordentligt innan. Det finns ju ofta självriskreducering eller självriskeliminering att köpa till.
Citera
2024-04-16, 09:42
Medlem
Uthyraren har inte ens ringt som de påstod att de skulle göra.
Tänker att hursomhelst så kommer det bli knepigt att debitera. Förarens adress är inte i Sverige.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in