2024-04-15, 08:15
Medlem
memrixs avatar
Jag har drivit mitt AB i fyra år. Har aldrig tagit ut någon utdelning. Förstår jag det rätt på skatteverkets hemsida att jag till nästa år skulle kunna göra utdelning på lite över en halv miljon eftersom jag ackumulerat utdelningsutrymme från de tidigare åren?

Eller är det så illa att jag bara får tillgodose mig året innan?

Med vänliga hälsningar
M
Citera
2024-04-15, 08:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av memrix
Jag har drivit mitt AB i fyra år. Har aldrig tagit ut någon utdelning. Förstår jag det rätt på skatteverkets hemsida att jag till nästa år skulle kunna göra utdelning på lite över en halv miljon eftersom jag ackumulerat utdelningsutrymme från de tidigare åren?

Med vänliga hälsningar
M

Jag antar att det är ett fåmansbolag och du äger kvalificerade andelar. Då borde du ha lämnat in K10-blankett varje år. Dels för att man förväntas göra det om man har kvalificerade andelar, och dels för att det är där man "får" och sparar sitt utdelningsutrymme.

Så det du behöver göra är att se till att göra rättelse i dina deklarationer de senaste åren och inkludera en K10. Det är bara K10-an som är skillnaden så det kanske räcker med att du lämnar in K10-or. Sen bör det gå att ta lågbeskattad utdelning som du har sparat.

Notera att du är ute i grevens tid eftersom det är 5års preskription på skatter har jag för mig.
Citera
2024-04-15, 08:43
Medlem
från skatteverkets sida

Sparat utdelningsutrymme

Du får spara den oanvända delen till nästa år om du inte alls eller bara delvis använder ditt gränsbelopp ett år. Ett oanvänt gränsbelopp kallas för sparat utdelningsutrymme och kan användas för att få en lägre skatt vid utdelning eller vinst i framtiden. Dessutom får du räkna upp det sparade utdelningsutrymmet med en ränta varje år. Inkomståret 2023 är den räntan 4,94 procent.

Vi rekommenderar att du lämnar en K10-bilaga även de år då du inte får utdelning eller säljer aktier. Genom att fylla i och lämna in bilagan räknar du fram det sparade utdelningsutrymmet inför framtiden. Du kan uppdatera ditt sparade utdelningsutrymme i efterhand men det kan vara svårt, speciellt om det gått många år.

Dvs ett år.
Citera
2024-04-15, 08:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av prostetnic
Jag antar att det är ett fåmansbolag och du äger kvalificerade andelar. Då borde du ha lämnat in K10-blankett varje år. Dels för att man förväntas göra det om man har kvalificerade andelar, och dels för att det är där man "får" och sparar sitt utdelningsutrymme.

Så det du behöver göra är att se till att göra rättelse i dina deklarationer de senaste åren och inkludera en K10. Det är bara K10-an som är skillnaden så det kanske räcker med att du lämnar in K10-or. Sen bör det gå att ta lågbeskattad utdelning som du har sparat.

Notera att du är ute i grevens tid eftersom det är 5års preskription på skatter har jag för mig.

Nej man måste inte lämna K10 för år man inte får utdelning eller säljer aktier. Skatteverket fattar inget beslut att godkänna sparat utdelningsutrymme.
” Skatteverket rekommenderar att du alltid lämnar blankett K10, oavsett om du tagit någon utdelning eller inte.”

https://www.skatteverket.se/foretag/drivaforetag/foretagsformer/famansforetag/beloppochprocentsatser.4.34f3b0b713e2cf5455b7288.h tml
Citera
2024-04-15, 08:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ardathbey
Nej man måste inte lämna K10 för år man inte får utdelning eller säljer aktier. Skatteverket fattar inget beslut att godkänna sparat utdelningsutrymme.
” Skatteverket rekommenderar att du alltid lämnar blankett K10, oavsett om du tagit någon utdelning eller inte.”

https://www.skatteverket.se/foretag/drivaforetag/foretagsformer/famansforetag/beloppochprocentsatser.4.34f3b0b713e2cf5455b7288.h tml

Det rekommenderas, vilket i vardagligt språk betyder att man bör lämna in. I förfluten form borde han ha lämnat K10-or. Ser liksom inte vitsen att göra detta på annat sätt än att lämna in K10-or för du måste ju redovisa samma sak i sak och då blir det liksom smidigast att göra det på deras blankett än att författa underlaget enligt egen form.
Citera
2024-04-15, 09:08
Medlem
Citat:
Det rekommenderas, vilket i vardagligt språk betyder att man bör lämna in. I förfluten form borde han ha lämnat K10-or. Ser liksom inte vitsen att göra detta på annat sätt än att lämna in K10-or för du måste ju redovisa samma sak i sak och då blir det liksom smidigast att göra det på deras blankett än att författa underlaget enligt egen form.

Ok. Jag missuppfattade lite.

Något omprövningsbeslut kommer Skatteverket inte att fatta för de gångna åren dock.
Det finns inte heller någon tidsgräns bakåt för att räkna fram sparat utdelnigsutrymme.
Senast redigerad av ardathbey 2024-04-15 kl. 09:12.
Citera
2024-04-15, 09:09
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av memrix

Med vänliga hälsningar
M

Du kan spara utdelningsutrymme hur länge som helst. Hur stort sparat utdelningsutrymme du har beror på om du använt förenklings- eller huvudregeln, och bör framgå av din K10a.
Citera
2024-04-15, 09:10
Medlem
Citat:
Hade han varit skyldig att lämna in så är jag säker på att Skatteverket inte skrivit ”rekommenderar” utan ”ska”.

Men visst kan han skicka in ändå. Något omprövningsbeslut kommer Skatteverket inte att fatta för de gångna åren dock.
Det finns inte heller någon tidsgräns bakåt för att räkna fram sparat utdelnigsutrymme finns inte heller.

Nej, men du kommer få fram en siffra som skatteverket kan basera sitt taxeringsbeslut nästa år på och det på ett sätt som är lättare för TS och lättare för SKV så varför göra på annat sätt? Vänligen inse skillnaden på "bör" och "skall".
Citera
2024-04-15, 09:14
Medlem
Citat:
Nej, men du kommer få fram en siffra som skatteverket kan basera sitt taxeringsbeslut nästa år på och det på ett sätt som är lättare för TS och lättare för SKV så varför göra på annat sätt? Vänligen inse skillnaden på "bör" och "skall".

Som jag skrev ovan så missuppfattade jag ditt inlägg lite.
Men han kan vänta med gamla K10 tills han faktiskt tagit ut en utdelning eller sålt aktier.
Citera
2024-04-15, 09:33
Medlem
Citat:
Som jag skrev ovan så missuppfattade jag ditt inlägg lite.
Men han kan vänta med gamla K10 tills han faktiskt tagit ut en utdelning eller sålt aktier.

Jo, men kan vara värt att kolla om det går att skicka K10 online för tidigare år. Om det går för alla år som gäller, men inte för året innan skulle jag nog skicka in dem nu (för att slippa göra det på papper).
Citera
2024-04-15, 09:40
Medlem
Citat:
Jo, men kan vara värt att kolla om det går att skicka K10 online för tidigare år. Om det går för alla år som gäller, men inte för året innan skulle jag nog skicka in dem nu (för att slippa göra det på papper).

Som e-bilaga? Det går inte att lämna för tidigare taxeringsår än 2024.
Citera
2024-04-15, 09:47
Medlem
Citat:
Som e-bilaga? Det går inte att lämna för tidigare taxeringsår än 2024.

Ja, om så är fallet så är ju saken klar: då blir det till att lämna på papper nästa år. Så det låter lite som man borde ha lämnat den elektroniskt vid varje deklaration (så man slipper pappersdeklarera).

Alternativet som kanske är att föredra är då kanske att kolla tidigare års K10 och isht uppräkningstalet och sen plita ner informationen som man annars hade skrivit på dem som kommentar till nästa års K10 (eller var du nu kan plita ner kommentarer och anmärkningar).
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in