Citat:
Ja du har nog rätt.Men ovanstående regel gäller ju bara vid näthandel...
Om jag köper en ny Guld-Rolex för motsvarande 10 000 000 SEK inne i en urbutik i Tyskland betalas ju tysk moms och inte svensk. Jag behöver inte ens visa upp klockan för Tullverket när jag passerar svenska gränsen i min Guld-Rolls-Royce.
Jag kan inte se att det skulle vara andra regler för solpaneler för 10 000 000 SEK...
Frågan är dock om jag behöver vara närvarande när solpanelerna passerar svenska gränsen? Och hur pass närvarande? Jag har svårt att tänka mig att jag personligen måste ratta alla långtradarna...
Om jag köper en ny Guld-Rolex för motsvarande 10 000 000 SEK inne i en urbutik i Tyskland betalas ju tysk moms och inte svensk. Jag behöver inte ens visa upp klockan för Tullverket när jag passerar svenska gränsen i min Guld-Rolls-Royce.
Jag kan inte se att det skulle vara andra regler för solpaneler för 10 000 000 SEK...
Frågan är dock om jag behöver vara närvarande när solpanelerna passerar svenska gränsen? Och hur pass närvarande? Jag har svårt att tänka mig att jag personligen måste ratta alla långtradarna...
Jag undrar samma saker som dig.
Det skatteverket tycks dilla om är mest huruvida försäljningen sker via en tredjepartsplattform på internet eller inte, men det alternativet är inte aktuellt här.
Det första du länkade till tullverket tycker jag säger mest. Det beskriver införsel och det framgår inget som tyder på att hur det införs skulle ha någon betydelse.
Det heter ju "fri rörlighet" av en anledning, och det handlar om varor och tjänster. Att tullen skulle ta ut moms på import mellan EU-länder tror jag inte på förrän mega kommit med belägg för det. Att jag som privatperson drabbas av något så länge det är under tröskelvärdet och näthandel.
Kan tänka mig att hämta själv fysiskt om det hade gjort någon skillnad, men inget har framkommit som styrker något påförande av moms.
Googlar man saken får man mestadels upp vilseledande "information" från svenska solinstallatörer som inte vill att folk själva ska köpa bättre och billigare i Tyskland.