2024-04-14, 19:54
Medlem
Vagnschefens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Ja, precis. USK: or tar inte dessa blodprov.

Jo
Citera
2024-04-14, 20:08
Medlem
droppas avatar
Det är en så kallad tilläggs delegering som uskor kan få efter prov.
Stasen spänns bara för att få kärlen att "poppa" , sen släpper man den efter man satt i kärlet för att få flöde.
Citera
2024-04-15, 00:02
Medlem
Nah, fattar allvarligt inte. Han måste varit knäpp
Citera
2024-04-15, 00:36
Medlem
Pillar43s avatar
Det ska rätt mycket till för att det ska dras åt så mycket att det smärtar. Då är det rimligare att tro att stasen istället råkat knipa eller dra huden - det kan kännas även om det inte dras åt hårt men det är bara en sån sak som kan hända, beroende av stas. Jag hade varit mer orolig över långvarig stasning eller att de inte släppt under själva provtagningen - för det kan resultera i uteblivna svar (hemolys) eller larmsvar på t ex Kalium - vilket kan resultera i att akuten får ringa in patienten för ny provtagning samma dag.
Citera
2025-04-05, 14:46
Medlem
Gammalt inlägg men svarar iaf.
Stas får enbart sitta på högst 1min och släppas omedelbart då flödet till provrör startar.
Om man har den längre än 1min ska den tas av 2min innan nytt försök får göras.
Har som tidigare nämnts att göra med risk för hemolys och felaktiga provsvar.
Vad gäller vem som får ta prover så får vem som helst det som fått uppgiften deligerad till sig av någon med formell kompetens, vanligen ssk. Verksamhetsansvarig bestämmer vem som ska utföra uppgifter.
Citera
2025-04-05, 18:33
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alva-zin
Skulle ta ett blodprov nyligen. Jag har tagit det innan och det brukar gå bra. Finns en remsa man använder för att strama åt armen och det brukar gå bra. Denna gång blev undersköterskan (en man) sur och stramde åt extra hårt. Jag sa det gjorde ont men han ville inte släppa. "Ett tag till". Hur mycket får man bete sig så här mot någon? Jag var inte otrevlig mot honom och vi hade en lugn diskussion i början, han verkade t o m trevlig, det som är det läskiga, men det var bara jag och han i rummet så ingen kommer ju få veta. Är sånt här tillåtet? Har aldrig hänt tidigare. När jag sen berättade för de andra, så sa han att det inte hände.

Efter att ha tittat i din posthistorik så tror inte jag heller att det har hänt.
Citera
2025-04-05, 18:36
Medlem
Smugumins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alva-zin
Skulle ta ett blodprov nyligen. Jag har tagit det innan och det brukar gå bra. Finns en remsa man använder för att strama åt armen och det brukar gå bra. Denna gång blev undersköterskan (en man) sur och stramde åt extra hårt. Jag sa det gjorde ont men han ville inte släppa. "Ett tag till". Hur mycket får man bete sig så här mot någon? Jag var inte otrevlig mot honom och vi hade en lugn diskussion i början, han verkade t o m trevlig, det som är det läskiga, men det var bara jag och han i rummet så ingen kommer ju få veta. Är sånt här tillåtet? Har aldrig hänt tidigare. När jag sen berättade för de andra, så sa han att det inte hände.
Om du inte bokstavligen sa att han skulle sluta och spänna upp stasbandet så har han inte gjort fel.
Citera
2025-04-08, 18:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Det är som regel SSK som tar venösa blodprov.
På labb jobbar det enbart undersköterskor eller BMA, inga ssk.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in