2024-04-14, 17:59
Medlem
Skulle ta ett blodprov nyligen. Jag har tagit det innan och det brukar gå bra. Finns en remsa man använder för att strama åt armen och det brukar gå bra. Denna gång blev undersköterskan (en man) sur och stramde åt extra hårt. Jag sa det gjorde ont men han ville inte släppa. "Ett tag till". Hur mycket får man bete sig så här mot någon? Jag var inte otrevlig mot honom och vi hade en lugn diskussion i början, han verkade t o m trevlig, det som är det läskiga, men det var bara jag och han i rummet så ingen kommer ju få veta. Är sånt här tillåtet? Har aldrig hänt tidigare. När jag sen berättade för de andra, så sa han att det inte hände.
Senast redigerad av Alva-zin 2024-04-14 kl. 18:04.
Citera
2024-04-14, 18:02
Medlem
GormDenGamles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alva-zin
Skulle ta ett blodprov nyligen. Jag har tagit det innan och det brukar gå bra. Finns en remsa man använder för att strama åt armen och det brukar gå bra. Denna gång blev undersköterskan (en man) sur och stramde åt extra hårt. Jag sa det gjorde ont men han ville inte släppa. "Ett tag till". Hur mycket får man bete sig så här mot någon? Jag var inte otrevlig mot honom och vi hade en lugn diskussion i början, han verkade t o m trevlig, det som är det läskiga, men det var bara jag och han i rummet så ingen kommer ju få veta. Är sånt här tillåtet? Har aldrig hänt tidigare

Du som är känslig.
”Gör ont”. Herregud! Bli vuxen.
Citera
2024-04-14, 18:03
Medlem
Ligger du på iva nu?
Citera
2024-04-14, 18:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dodde03
Ligger du på iva nu?

Iva? Vad är det, skulle bara ta ett prov. Tror jag skiter I provtagning nästa gång
Senast redigerad av Alva-zin 2024-04-14 kl. 18:17.
Citera
2024-04-14, 18:12
Moderator
Maviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alva-zin
Skulle ta ett blodprov nyligen. Jag har tagit det innan och det brukar gå bra. Finns en remsa man använder för att strama åt armen och det brukar gå bra. Denna gång blev undersköterskan (en man) sur och stramde åt extra hårt. Jag sa det gjorde ont men han ville inte släppa. "Ett tag till". Hur mycket får man bete sig så här mot någon? Jag var inte otrevlig mot honom och vi hade en lugn diskussion i början, han verkade t o m trevlig, det som är det läskiga, men det var bara jag och han i rummet så ingen kommer ju få veta. Är sånt här tillåtet? Har aldrig hänt tidigare. När jag sen berättade för de andra, så sa han att det inte hände.

Du menar stasen? Den behövs ju för att få blodkärlen att framträda. Den behöver ju sitta åt. Men det är ju under en väldigt begränsad tid. Svårt att se att det kan skada? Det är ju så i alla yrken att vissa är bättre på sitt jobb och andra sämre.
Citera
2024-04-14, 18:18
Avstängd
Det är som regel SSK som tar venösa blodprov.
Citera
2024-04-14, 18:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maviel
Du menar stasen? Den behövs ju för att få blodkärlen att framträda. Den behöver ju sitta åt. Men det är ju under en väldigt begränsad tid. Svårt att se att det kan skada? Det är ju så i alla yrken att vissa är bättre på sitt jobb och andra sämre.

Jo, jag vet. Men han drog extra hårt. Först som vanligt, sen tog han i. Han kanske hade en dålig dag. Du överlever ju, men ändå liksom...
Citera
2024-04-14, 18:23
Moderator
Schlesiens avatar
Utgången rubrik:
Undersköterska som skadade

Ingen uppgift om vårdinrättning, inte KoMiOV.

Korruption och missförhållanden i offentlig verksamhet --> Medicin och hälsa

/Moderator
Citera
2024-04-14, 18:31
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg

Ja, precis. USK: or tar inte dessa blodprov.
Citera
2024-04-14, 19:29
Medlem
Kantarellgudens avatar
Tycker du ska anmäla, stå upp för dig själv och dina rättigheter.

Den här mannen kanske har skadat andra patienter, han kan även vara en fara för framtida patienter. Genom att göra dig själv en tjänst så gör du även andra en tjänst.

Se till att ta tag i detta nu på måndag.
Citera
2024-04-14, 19:33
Medlem
daf66s avatar
Om det är lagligt för sjukvårdspersonal att stasa armar man ska ta blod ifrån? Ja det är det.
Också lagligt att gnälla på det.
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Ja, precis. USK: or tar inte dessa blodprov.
USKor sitter på stickmottagning på vårdcentraler, om de har dessa. USKor tar blodprover på sjukhus.
Citera
2024-04-14, 19:37
Medlem
Smugumins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg

Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Ja, precis. USKr tar inte dessa blodprov.
Undersköterskor tar visst venösa blodprov så länge dom är anställda inom vården. På äldreboende och dylikt brukar det dock endast vara SSK som tar blodproven.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in