Vi har som bekant stora problem med gäng i Sverige idag. De ägnar sig åt blandad brottslighet, allt från drogförsäljning till bidragsbrott - samt en stor mängd våldsbrott. Det sista anser jag, och misstänker att jag har många med mig, vara det stora problemet. Gäng som sitter hemma framför datorn och begår bidragsbrott är ett problem i sig, men de går inte runt och skjuter på andra om de också gör samma sak (eller är i vägen), eftersom det inte förekommer konkurrens på "marknaden för bidragsbrott".
Jag själv brukar inte olagliga droger i vardagen, men har provat och uppskattat några av de vanligare som förekommer. Jag upplever att det finns en stor acceptans i samhället för främst marijuana och kokain, inom de flesta sociala grupper. Det är svårt att vara ute på en klubb utan att se någon som på toaletten ägnar sig åt någon form av drog, och övriga tycks inte reagera nämnvärt på detta.
Min teori är att vi har våldsamma gäng av två anledningar;
När man sätter samman dessa två faktorer så har vi en god rekryteringsbas av personer som inte ser en lysande framtid i ett lagligt arbetsliv, och en kapitalstark köpgrupp som tycks se mellan fingrarna på att de finansierar delar av det våld vi ser.
Att komma åt den första gruppen tycks svårt, med förslag från att "skicka hem alla" och "fler poliser" till "fler fritidsgårdar" och "mer stödinsatser". Dessa förslag har förmodligen alla en användbar kärna, men de blir antingen väldigt bryska eller kan bara förväntas ha effekt på mycket lång sikt.
Jag undrar varför det inte pratas mer om att angripa efterfrågan på droger? Finns det ingen, eller endast en mycket svag marknad så borde det vara mer attraktivt att söka ett vanligt jobb än att riskera livet för en krympande ersättning.
Att angripa efterfrågan kan så klart ske på många olika sätt, och jag tror inte att endast ett av dem kommer att "lösa" problematiken vi ser. Jag utgår ifrån att vi på demokratiskt vis beslutat om att olagliga droger ska vara just olagliga. Jag är dock öppen för att ta in marijuana på systembolaget för att på så sätt få bort den förmodligen mest populära drogen från den illegala marknaden.
Sätt jag tänker att man borde angripa efterfrågan är;
Nyfiken på era tankar, och varför det inte pratas mer i politiken om denna sidan av problemet.
Jag själv brukar inte olagliga droger i vardagen, men har provat och uppskattat några av de vanligare som förekommer. Jag upplever att det finns en stor acceptans i samhället för främst marijuana och kokain, inom de flesta sociala grupper. Det är svårt att vara ute på en klubb utan att se någon som på toaletten ägnar sig åt någon form av drog, och övriga tycks inte reagera nämnvärt på detta.
Min teori är att vi har våldsamma gäng av två anledningar;
- En storskalig och av politiken illa skött invandring vilket lett fram till stora sociala grupper som har tveksamma framtidsutsikter.
- En stor och (på ytan) lönsam marknad för försäljning av droger, personer med jobb i olika delar av samhället från lagerarbetare till börschefer köper droger för allt från att klara av vardagen till att få det där lilla extra när de festar.
När man sätter samman dessa två faktorer så har vi en god rekryteringsbas av personer som inte ser en lysande framtid i ett lagligt arbetsliv, och en kapitalstark köpgrupp som tycks se mellan fingrarna på att de finansierar delar av det våld vi ser.
Att komma åt den första gruppen tycks svårt, med förslag från att "skicka hem alla" och "fler poliser" till "fler fritidsgårdar" och "mer stödinsatser". Dessa förslag har förmodligen alla en användbar kärna, men de blir antingen väldigt bryska eller kan bara förväntas ha effekt på mycket lång sikt.
Jag undrar varför det inte pratas mer om att angripa efterfrågan på droger? Finns det ingen, eller endast en mycket svag marknad så borde det vara mer attraktivt att söka ett vanligt jobb än att riskera livet för en krympande ersättning.
Att angripa efterfrågan kan så klart ske på många olika sätt, och jag tror inte att endast ett av dem kommer att "lösa" problematiken vi ser. Jag utgår ifrån att vi på demokratiskt vis beslutat om att olagliga droger ska vara just olagliga. Jag är dock öppen för att ta in marijuana på systembolaget för att på så sätt få bort den förmodligen mest populära drogen från den illegala marknaden.
Sätt jag tänker att man borde angripa efterfrågan är;
- Mobilisera befolkningen mot det olagliga droganvändandet, om det inte går att prata öppet om att man tar kokain på helgen utan att bli kritiserad eller angiven till t.ex. arbetsgivaren eller polisen så blir det mindre attraktivt att göra det.
- Går det att skapa mer kännbara straff, och ge polisen mer befogenheter och resurser att gå in på t.ex. nattklubbar med droghundar och gripa brukarna? Jag har hört personer likna böterna för ringa narkotikabrott vid en fortkörning, skulle 7 dagar bakom lås och bom göra det mindre attraktivt då det är svårare att förklara för nära och kära?
Nyfiken på era tankar, och varför det inte pratas mer i politiken om denna sidan av problemet.