Flashback bygger pepparkakshus!
2006-08-12, 16:47
Medlem
maiden_666s avatar
Hur ser lagen på peyote(Lophophora williamsii) och opiumvallmofrön(Papaver somniferum)? lagliga att införa för samlingsobjekt?
Citera
2006-08-12, 17:23
Medlem
HFisBacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av maiden_666
Hur ser lagen på peyote(Lophophora williamsii) och opiumvallmofrön(Papaver somniferum)? lagliga att införa för samlingsobjekt?

Papaver somniferum är helt lagligt att köpa, sälja, torka, odla, handla med frön osv. Läs tråden "Hur man odlar opium" längst upp i opiatforumet.

Hur det är med peyote vet jag däremot inte!
Citera
2006-08-12, 17:27
Medlem
smärtpatients avatar
Både frön och odling av peyote är lagligt. Har själv en samlingt på ett 50-tal san pedro och 30 peyote. Vissa peyote dubbelt så gamla som jag. Vi är många kaktusentusiaster i Sverige och det går väl inte att klassa naturen. Nä just det, det kan man ju.

Hur som helst är det lagligt just nu. Du får däremot inte förbereda kaktusarna för berusning. Lustigt, för varje gång jag tar en stickling på trichocereus pachanoi/peruvianus så begår jag lagbrott. Men hur fan ska jag kunna ta sticklingar annars?
Citera
2006-08-12, 18:08
Som sagt, frön från opiumvallmo (Papaver Somniferum) kan köpas i nästan varje blomsterhandel! De är inte heller olagligt att odla dem (till skillnad från t.ex cannabis), men så fort du "gör snittet", alltså utvinner opium, så begår du ett lagbrott!

O Peyote-kaktusar är inte heller olagliga. Du får odla dem (om det nu är nån mening med det, du hinner typ bli 60 år innan dem är mogna), men färdiga Peyote är också lagliga att införa.

Det är lite lustigt, för vissa vilt växande svampar (t.ex Psilocybe Semilaceata) är förbjudna att ens plocka!

Fast iof... Hela lagen är ju ett stort skämt!
Citera
2006-08-12, 21:30
Medlem
smärtpatients avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Psychopatic
Som sagt, frön från opiumvallmo (Papaver Somniferum) kan köpas i nästan varje blomsterhandel! De är inte heller olagligt att odla dem (till skillnad från t.ex cannabis), men så fort du "gör snittet", alltså utvinner opium, så begår du ett lagbrott!

O Peyote-kaktusar är inte heller olagliga. Du får odla dem (om det nu är nån mening med det, du hinner typ bli 60 år innan dem är mogna), men färdiga Peyote är också lagliga att införa.

Det är lite lustigt, för vissa vilt växande svampar (t.ex Psilocybe Semilaceata) är förbjudna att ens plocka!

Fast iof... Hela lagen är ju ett stort skämt!

Som du säger är hela lagen ett stort skämt. Däremot så behöver man inte vänta så länge på att en peyote är mogen. Men det som lönar sig mest är att odla san pedro. Peyote kan vara flera gånger starkare än San pedro eller Pachanoi/peruvianus, men samtidigt så kan den vara lika stark också eller svagare och med tanke på att peyote är mycket mindre än en lika gammal pachanoi/peruvianus så är det mer lönt att berusa sig på pachanoi/peruvianus. Men om man exempelvis ympar lophophora(peyote) på antingen pedro/peruvianus eller den extremt snabbväxande pereskipopsis så får man väldigt mycket peyote, ganska snabbt. Detta är en hobby som jag har.

Men rusen får jag från pedro/peruvianus. (Lögn såklart, jag odlar endast för samlandets skull) Sant iof för jag odlar många andra arter också för att jag älskar växter.
Citera
2006-08-15, 17:40
Bannlyst
Börja ympa så går det "blixtfort" att få stora kaktusar.

edit: borde kanske läst hela tråden

mvh
Citera
2006-08-15, 21:51
Medlem
Mystiqes avatar
Har läst i olika trådar man kan finna meskalin kaktusar på olika blommbutiker...har inte funnit en enda...vill inte beställa me massa krångel...har man typ sluta sälja dem eller?
Citera
2006-08-15, 21:52
Medlem
smärtpatients avatar
Det är inte ofta det finns peyote och san pedro på vanliga blomsteraffärer, tyvärr.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in