2024-04-13, 10:58
Medlem
När romer, svarta och muslimer närmar sig utgångarna i klädkedjan Zara;s butiker så har anställda i aktiverat larmet för att kunna konfrontera kunden utifall att de har snattat. De har även i uppgift att misstänka personer som är klädda "fattigt och med väskor".

1. "att dessa kundgrupper ansågs vara mer benägna att stjäla och orsaka problem."
2. "att väktarna tydligt instruerades att följa efter svarta personer. "
3. "användes dolda klädlarm som aktiverades när personer som uppfattades som invandrare närmade sig larmbågarna."
4. ""Om personen såg fattig ut och hade ryggsäck, så hade vi kodord, till exempel ’64’. Ropades det ut i högtalarna så kom det civila väktare"
5. " hur en chef medvetet aktiverade ett larm samtidigt som en invandrarkund passerade, för att kunna konfrontera kunden."

https://www.msn.com/sv-se/nyheter/other/anst%C3%A4llda-p%C3%A5-zara-vittnar-om-diskriminering-f%C3%B6ljde-efter-kunder-i-sl%C3%B6ja/ar-BB1lvQDS?ocid=msedgntp&pc=NMTS&cvid=4ee977163e8d46 e3bf2796ad0f506b4c&ei=23

1. Artikeln kallar det diskriminering, men det jag undrar är om det finns något fog för affärerna att hantera snatteri och motverka snatteri på sagda sätt, eller skjuter dem sig själva i fötterna ekonomiskt?

Som tillägg kan påpekas, att släkting till mig för länge sedan var butiksägare och skulle på morgonkvisten släppa in zigenare, två st, men runt hörnet på affären väntade ytterligare ett dussin som min släkting INTE såg och när vederbörande öppnade dörren sprang alla zigenare in och stal hejdlöst.

2. Är agerandet systematiskt och baserat på väl urvalda kriterier eller är det mer efter chefens kynne och önsketänkande?
Citera
2024-04-13, 11:01
Medlem
GormDenGamles avatar
Vanligt förekommande i bland annat Spanien att zigenarna blir följt av butikens personal. Så visst stämmer det Zara anser. Och med all rätt.
Citera
2024-04-13, 11:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GormDenGamle
Vanligt förekommande i bland annat Spanien att zigenarna blir följt av butikens personal. Så visst stämmer det Zara anser. Och med all rätt.

När du nämner ordet zigenare, vad avses då? Finska romer, tiggarna... vilka är dessa zigenare?
Citera
2024-04-13, 11:08
Medlem
Och detta.. är inte sant? Eller vadå?

Trodde det var rätt vedertaget att zigenare stal, till den graden att "zigena" är en synonym till stjäla.
Citera
2024-04-13, 11:12
Medlem
Musikopps avatar
De som stjäl är ”utsatta” och de får man inte ge sig på, även när man ser ett tydligt mönster. Zara får helt enkelt acceptera stöld och betrakta kostnaden som en del av skatten de betalar. Det är bara Ica som kommer undan med att sätta lås på köttdisken.
Citera
2024-04-13, 11:13
Medlem
GormDenGamles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av C000
När du nämner ordet zigenare, vad avses då? Finska romer, tiggarna... vilka är dessa zigenare?

Alla av de du nämner, så klart.
Citera
2024-04-13, 11:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GormDenGamle
Alla av de du nämner, så klart.

Ok, så det vimlar av finska romer i spanien? Samt undrar jag hur man vilka som är muslimer? Är det alla som ser ut att komma från mellanöstern som är ett problem? Eller är det afrikaner som avses? Jag har inte sett så många från Mellanöstern i Spanien.
Citera
2024-04-13, 11:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Musikopp
De som stjäl är ”utsatta” och de får man inte ge sig på, även när man ser ett tydligt mönster. Zara får helt enkelt acceptera stöld och betrakta kostnaden som en del av skatten de betalar. Det är bara Ica som kommer undan med att sätta lås på köttdisken.

Det där lite intressant kan jag tycka. I vissa områden har man numera "spärrar" med höga glasdörrar som liknar en anstalt och så finns det vissa områden som har grindar som ett normalt samhälle bör tänkas ha. Kommer man åt problemet med 2m höga glasdörrar eller är det ett tecken på att fullkomlig laglöshet gör sig gällande? Det är märkligt.
Citera
2024-04-13, 11:39
Medlem
sommarlovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av warsmann
Och detta.. är inte sant? Eller vadå?

Trodde det var rätt vedertaget att zigenare stal, till den graden att "zigena" är en synonym till stjäla.
Visst är det sant, men idag har vänsterblivna tolkningsföreträde, antagligen för att en Hitler var dum mot icke-vita för 80 år sedan.
Tvivlar man så lyssna på zigenare själva, de berättar gärna om hur det ingår i deras kultur att lura "Gajo", det vill säga alla andra.

En som pratat mycket om det i poddar är Chang Frick.
https://sidea.se/chang-frick/
Citera
2024-04-13, 11:40
Medlem
triptykens avatar
Fast alla butiker gör så i praktiken.

Vilket var ASBRA för mig när jag var ung och pank. Bara vänta snällt på att ett gäng unga killar med mörkare hy, eller några svarta kvinnor, eller nån som ser ut som dom e romani glider in.

Sen kan man lugnt strosa in med sitt ultra-svenska utseende och plocka på sig utan att nojja eftersom varenda kamera, väktare, civilare, butikspersonal och deras morsa följer efter dom oskyldiga. Om du och en kompis som är arab eller svart båda är hungriga få han att glida in först och se extra shady ut och köpa nåt litet - medans du länsar hyllor.

Kom undan med en hel del på den tiden med den metoden, rekommenderas.
Citera
2024-04-13, 11:40
Medlem
LojtnantWerners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av C000
Det där lite intressant kan jag tycka. I vissa områden har man numera "spärrar" med höga glasdörrar som liknar en anstalt och så finns det vissa områden som har grindar som ett normalt samhälle bör tänkas ha. Kommer man åt problemet med 2m höga glasdörrar eller är det ett tecken på att fullkomlig laglöshet gör sig gällande? Det är märkligt.
visst är det märkligt att butiker låser dörren efter stängning? tror dom att dom ska bli bestulna? en fråga till dig sitter du med öppen ytterdörr med? eller låser du dörren? antar du att alla är inbrottstjuvar..
Citera
2024-04-13, 11:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LojtnantWerner
visst är det märkligt att butiker låser dörren efter stängning? tror dom att dom ska bli bestulna? en fråga till dig sitter du med öppen ytterdörr med? eller låser du dörren? antar du att alla är inbrottstjuvar..

Jag tror du får gå läskursen ABC. 1. Vissa områden har 2m höga glasdörrar. 2. Vissa områden har det inte.

I ditt resonemang, ska vi ha skyddsrumsdörrar som ytterdörrar och skottsäkra västar för att det är normalt. Återigen, kommer det hjälpa när förövarna är redan innanför skyddsrumsdörrarna eller kommer en skottsäker väst hjälpa mot stöld? Ungefär som att tro att har man gummistövlar så kan man inte bli myggbiten.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in