Den här tråden är absurt kort och diskussionen om AI-musik (iaf i Sverige) är absurt ytlig.
Svenskarna har inte fattat nånting. AI-musiken är ett monster som kommer att äta upp musikindustrin och alla artister. Det enda som skonas, är liveframträdanden.
AI kommer att tugga i sig alla information om musik (arr röster ackord stilar osv) och det kommer att göras AI-versioner av varenda känd röst som finns. Om 15 år kommer vi att kunna generera exakt vilken musik som helst, tex "hip hop reagge bowie's voice 3/4 tempo pavarotti backing vocals" + "upload reference track: Material Girl".
Oavsett hur konstiga instruktioner AI:n får, kommer det att bli en låt.
Musikindustrin och artisterna är i pincip redan döda.
Och AI-mixar kommer att översvämma världen.
Stoppa in en känd låt och mixa om den på 2 minuter.
Studiomusiker och studiosångare kommer dessutom att bli arbetslösa.
Det finns redan bibilotek med AI-röster, som går att köpa/hyra.
Jag vill påstå att de kommersiella artisterna grävt sina egna gravar, eftersom de låter artificiella.
Lyssna på P3. Vad är det för massproducerad skit? Varenda låt kan göras av en AI.
Jag har fö gjort egna låtar, som jag lyssnar på. De låter som billiga demos men de är fullt lyssningsbara och det är bara en tidsfråga innan jag bara lyssnar på mina egna AI-låtar
Man kan göra en grej av bristerna också och vissa låtar är riktigt coola. Råheten blir en egen grej liksom.