2024-04-13, 00:20
Medlem
På kommunal mark finns ett antal P-platser, dessa är skyltade med P, tilläggstavla 2 timmar, P-skiva, vardagar 10-18. Texten är ungefärlig då jag inte tror den påverkar min fråga i någon större utsträckning.

Jag parkerar i en P-ruta, lägger i min skiva. Efter 1,5 timmar går jag ut, flyttar bilen till en tom ruta inom samma område, jag kör inte ut från området men det framgår ändå tydligt att bilen inte står på samma plats som tidigare.

Jag har hela tiden trott att denna flytt gör att jag får nya timmar, även om jag förstår att det naturligtvis inte är tanken att platserna SKA användas på det sättet. Idag fick jag höra att det nog inte var så, inom samma område gäller inte ny tid.

Här måste vi kanske skilja på vad som gäller (kan vara otillåtet9 och vad som i praktiken är bevisbart (att utan annan bevisning kunna säkerställa att jag inte lämnat och kommit tillbaka vilket ju måste vara helt OK (eller?)
Citera
2024-04-13, 00:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av joonas73
På kommunal mark finns ett antal P-platser, dessa är skyltade med P, tilläggstavla 2 timmar, P-skiva, vardagar 10-18. Texten är ungefärlig då jag inte tror den påverkar min fråga i någon större utsträckning.

Jag parkerar i en P-ruta, lägger i min skiva. Efter 1,5 timmar går jag ut, flyttar bilen till en tom ruta inom samma område, jag kör inte ut från området men det framgår ändå tydligt att bilen inte står på samma plats som tidigare.

Jag har hela tiden trott att denna flytt gör att jag får nya timmar, även om jag förstår att det naturligtvis inte är tanken att platserna SKA användas på det sättet. Idag fick jag höra att det nog inte var så, inom samma område gäller inte ny tid.

Här måste vi kanske skilja på vad som gäller (kan vara otillåtet9 och vad som i praktiken är bevisbart (att utan annan bevisning kunna säkerställa att jag inte lämnat och kommit tillbaka vilket ju måste vara helt OK (eller?)
Meningen är att du skall bereda andra möjligheten att nyttja den ruta du står i, detta får anses vara tillfyllest med nämnd operation, däremot inte om du backar ut från plats och genast kör in igen. Detta förfarande brukar vissa tillämpa där tidskontrollen sker med vk, dessa ändrar ju läge om det sker en rangering ut och direkt in, men ingen annan erbjuds möjlighet att ta platsen i besittning. Så länge inte vakten observerar ut- och inkörningen så går det normalt bra att räkna ny tid från dess att bilen flyttats tillbaka.
Citera
2024-04-13, 00:41
Avstängd
Har alltid trott att de kollar ventiler på däcken.

De har alltid räckt för mig att typ backa in sen köra in sen backa in osv.

De har ju ingen aning om jag lämnat eller bara snurrar på bilen.

Har du inte åkt på böter e de väl ok?
Citera
2024-04-13, 00:47
Medlem
Nej, inga böter utan det var en affärsinnehavare precis vid platserna, som helt naturligt inte vill se dem ockuperade av arbetande som flyttar runt bilar utan istället vill ha kunder som kan parkera.

Normalt är det inget jag utnyttjar men idag var lite speciella omständigheter som gjorde att jag ville göra en så snabb och smidig omparkering som möjligt.

Frågan var mest om det skulle uppstå ett läge senare, kan ju vara skönt att kunna ha lite motargument mot de som hävdar något. Vid böter så får man ju ta det i rätt ordning, och då kanske försöka få in en tur runt kvarteret i berättelsen...

Citat:
Ursprungligen postat av Har2meterkuk

Citera
2024-04-13, 03:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Har2meterkuk

Min fetning ovan. Nej, det beror enbart på svårigheten att bevaka på annat sätt än med ventilkontroll. Finns vakten på plats och ser ett förfarande i stil med det du beskriver så räcker det för att rapportera bilen. Böter förekommer dock aldrig för felparkering.
Citera
2024-04-13, 07:49
Medlem
Om du ska göra det helt korrekt så ska du lämna området och sedan åka in igen, då har du ditt på det torra, även om du bara gör i stort sett samma, men saken är den att om du inte lämnar området så är du fortfarande inom samma tidsfrist som du först kom dit, hur löjligt det än låter.
Men att lämna området och komma tillbaka så blir det ny tidsperiod.

Det bästa är ju om du har möjlighet att bevisa det vid eventuell tvist vid -vad det nu heter- böter, parkeringsavgifter whatever.

Nej jag har ingen källa, men det är ändå så det fungerar. Visserligen brukar p-vakter strunta i de som står på annan plats än förra gången, men undvik att ställa dig på platsen bredvid, bättre ta en lite längre ifrån så det blir tydligt att du står helt på annan plats.

Ta gärna foton för att motbevisa p-vakterna också och en bra historia därtill hjälper typ, var och handlade en matbit där eller där... whatever works.
Citera
2024-04-13, 08:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nugattimackan
Om du ska göra det helt korrekt så ska du lämna området och sedan åka in igen, då har du ditt på det torra, även om du bara gör i stort sett samma, men saken är den att om du inte lämnar området så är du fortfarande inom samma tidsfrist som du först kom dit, hur löjligt det än låter.
Men att lämna området och komma tillbaka så blir det ny tidsperiod.

Det bästa är ju om du har möjlighet att bevisa det vid eventuell tvist vid -vad det nu heter- böter, parkeringsavgifter whatever.

Nej jag har ingen källa, men det är ändå så det fungerar. Visserligen brukar p-vakter strunta i de som står på annan plats än förra gången, men undvik att ställa dig på platsen bredvid, bättre ta en lite längre ifrån så det blir tydligt att du står helt på annan plats.

Ta gärna foton för att motbevisa p-vakterna också och en bra historia därtill hjälper typ, var och handlade en matbit där eller där... whatever works.
Då är det olika regler eller så chansar du bara för vi var på en liknande parkering o skulle betala så frågade vi 2 P Vakter som gick förbi vad som gäller,i princip räcker det att du vrider på ratten annars annars bara byt parkeringsplats,då har du flyttat bilen o det gäller för den rutan..
Citera
2024-04-13, 12:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mustang26
Då är det olika regler eller så chansar du bara för vi var på en liknande parkering o skulle betala så frågade vi 2 P Vakter som gick förbi vad som gäller,i princip räcker det att du vrider på ratten annars annars bara byt parkeringsplats,då har du flyttat bilen o det gäller för den rutan..

Coolt, för jag gav informationen som 2 p-vakter gav mig efter en diskussion.

Jag antar därför att det beror på område och p-vakterna själva ifråga om hur sugna de är på att ge böter
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in