2024-04-12, 16:44
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av One2Many
Man får inte cancer av snus, eller KOL. Därför är det rimligt att sänka skatten på snus och höja skatten på cigaretter.

Människor som röker bör uppmuntras till att gå över till snus

Givetvis.
Citera
2024-10-31, 17:16
Medlem
softmyntets avatar
Ska bli intressant att se om nätsnuset blir billigare imorgon.
Citera
2024-10-31, 17:22
Medlem
pojkpingiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av softmyntet
Ska bli intressant att se om nätsnuset blir billigare imorgon.

Vad blev det, tre kronor billigare per dosa? Oj, man kommer alltså i snitt spara ca 35-40kr i månaden. Vad ska jag göra med dem tro? Skatten hade lika gärna kunnat vara kvar och gå in i skattkistan istället, pengarna kan med fördel delas ut omkring vård, skola och omsorg istället. Sicket trams.
Citera
2024-10-31, 17:42
Medlem
softmyntets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pojkpingis
Vad blev det, tre kronor billigare per dosa? Oj, man kommer alltså i snitt spara ca 35-40kr i månaden. Vad ska jag göra med dem tro? Skatten hade lika gärna kunnat vara kvar och gå in i skattkistan istället, pengarna kan med fördel delas ut omkring vård, skola och omsorg istället. Sicket trams.
Bör ju bli en dosa gratis per stock vilket inte är fel för mig som snusar. Hoppas dom sänker skatten mer.
Citera
2024-10-31, 17:47
Medlem
pojkpingiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av softmyntet
Bör ju bli en dosa gratis per stock vilket inte är fel för mig som snusar. Hoppas dom sänker skatten mer.

Tja, förvisso. En dosa är ju alltid en dosa, men påverkar ju inte ekonomin nämnvärt direkt. Håller med om att de kunde sänka priset mer. De har ju (sanna mina ord) höjt priset på snus in absurdum under många år. Nu varierar jag Kronan portion med Ettan portion, men just Ettan, Grov och General är fortfarande alldeles för dyrt. Vad snusar du, och var köper du ifrån?
Citera
2024-11-01, 11:39
Medlem
zuttilis avatar
Citat:
Tja, förvisso. En dosa är ju alltid en dosa, men påverkar ju inte ekonomin nämnvärt direkt. Håller med om att de kunde sänka priset mer. De har ju (sanna mina ord) höjt priset på snus in absurdum under många år. Nu varierar jag Kronan portion med Ettan portion, men just Ettan, Grov och General är fortfarande alldeles för dyrt. Vad snusar du, och var köper du ifrån?

Jag kapar frågan och svarar utefter det jag sett idag.

Som utgångspunkt så snusar jag Knox, gärna blå stark men det brukar vara samma priser på alla sorter. Har kollat alla de största leverantörerna av snus och inga prissänkningar på stycke dosor och vid köp av stock kan man räkna med ca 1kr billigare per dosa/10kr per stock jämfört med gårdagens priser.

Vilken skräll.
Citera
2024-11-01, 12:02
Medlem
pojkpingiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zuttili
Jag kapar frågan och svarar utefter det jag sett idag.

Som utgångspunkt så snusar jag Knox, gärna blå stark men det brukar vara samma priser på alla sorter. Har kollat alla de största leverantörerna av snus och inga prissänkningar på stycke dosor och vid köp av stock kan man räkna med ca 1kr billigare per dosa/10kr per stock jämfört med gårdagens priser.

Vilken skräll.

Oj, det var en klen prissänkning. Sicket skämt. Hörde på nyheterna att denna sänkning (inkl sänkningarna på lössnus) skulle innebära att staten förlorade en halv miljard om året. Med tanke på de kaffepengarna som vi snusare "spar", önskar jag att dessa pengar kunde gå rätt in i sjukvården och dess personal istället. Detsamma gällande plastpåseskatten. De flesta av oss har lärt oss använda kassarna flera ggr, ta med sig tygkassar eller ryggsäck, osv. Även detta är ju kaffepengar för oss konsumenter - behåll dessa skatter och pytsa över pengarna till skolan istället. Jävla skitregering.
Citera
2024-11-01, 12:12
Avstängd
Erik Östs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pressmeddelande
Regeringen föreslår sänkt skatt på snus och höjd skatt på cigaretter.

Vad känns bäst, sänkt eller höjd skatt på respektive?
Skatten på tobakssnus är i dag klart lägre än skatten på cigaretter och röktobak,
eftersom cigaretter och röktobak bedöms utgöra en större hälsofara. Denna skillnad bör
återspeglas ytterligare och det finns därför skäl att sänka skatten på tobakssnus med cirka
20 procent. Det innebär att priset på en dosa snus förväntas sänkas med cirka 3 kronor.

Skatten på de flesta tobaksprodukter, inklusive cigaretter och röktobak, ska även höjas med
cirka 9 procent. Eftersom inflationen den senaste tiden har varit högre än tidigare prognoser
har skatten för 2024 blivit lägre än om de senaste två skattehöjningarna inte hade genomförts.
De höjningarna har därmed inte fått den avsedda effekten. En höjd skatt och därmed högre
priser på cigaretter och röktobak kan bidra till att minska rökningen.

Regeringen föreslår inga förändringar av skatten för tobaksfritt snus eller e-vätskor men bedömer
att det finns skäl att dessa skatter årligen ska räknas upp med inflationen, vilket redan i dag sker
för tobaksprodukter. På så sätt kommer förhållandet mellan skatterna på tobak och nikotin att
vara samma över tid.
Ändringarna föreslås träda i kraft den 1 november 2024

https://www.regeringen.se/pressmedde...pa-cigaretter/

Äntligen en regering som bryr sig om folkhälsan!
Nu gäller det bara att övertyga Ursula von der "Liar"
att av två onda ting är snusning betydligt hälsosammare än att inhalera hela viddevitten via lungorna för folk kommer ändå aldrig sluta med nikotinprodukter.
Härligt , Tidö-regeringen går från klarhet till klarhet och avslutar med förnuft som vanligt!
Senast redigerad av Erik Öst 2024-11-01 kl. 12:15.
Citera
2024-11-01, 14:56
Medlem
Blir knappt 2 spänn på en dosa portion och bara om leverantörerna sänker priset på kommande leveranser.
Citera
2024-11-01, 17:49
Medlem
Fangfaces avatar
Skulle in och beställa på nettotobak precis. En dosa Knox lös kostade igår 49,99 och kostar idag 47,99. En sänkning med exakt 2kr.
En Knox portion kostade igår 33,59 och kostar idag 30,99. En sänkning med 2,6kr.
Om skatten beräknas per kilo, hur fan kan då 20gr påssnus få en större sänkning än 40gr lössnus?
Citera
2024-11-01, 21:42
Moderater som höjer skatter intressant. På cigaretter också som redan är absurt höga så svarthandel pågår. Ortenföretagare växer mer.
Citera
2024-11-04, 00:20
Medlem
Mackanboys avatar
Citat:
Oj, det var en klen prissänkning. Sicket skämt. Hörde på nyheterna att denna sänkning (inkl sänkningarna på lössnus) skulle innebära att staten förlorade en halv miljard om året. Med tanke på de kaffepengarna som vi snusare "spar", önskar jag att dessa pengar kunde gå rätt in i sjukvården och dess personal istället. Detsamma gällande plastpåseskatten. De flesta av oss har lärt oss använda kassarna flera ggr, ta med sig tygkassar eller ryggsäck, osv. Även detta är ju kaffepengar för oss konsumenter - behåll dessa skatter och pytsa över pengarna till skolan istället. Jävla skitregering.

Du är inte ensam över ditt resonemang. Kanske skall öppna ögonen och se över budgeten. Skatten på snus är en droppe i havet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in