2024-04-11, 21:01
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lola0001
Jag har efter ett fruktansvärt tufft år så gott som kommit ikapp ekonomiskt. Har inte spelat eller supit bort mina pengar men har använt över mina tillgångar för att kunna hjälpa mina barn som haft det tufft på olika sätt.
Nu sitter jag med den sista skulden hos KFM som är på 35.000kr och om typ några dagar kommer det bli löneutmätning på denna jäkla summa. Jag har varit i kontakt med KFM och sagt att jag kommer kunna betala detta när lönen kommer 25:e men verkar inte som det spelar ngn roll.
Nu har jag en fruktansvärd ångest som bara den som varit i min sits kan förstå. När väl min arbetsgivare får veta att jag har löneutmätning kommer dom göra allt för att bli av med mig. Jag kommer att gå från att vara väldigt omtyckt pga att jag gör ett bra jobb till att sjunka väldigt lågt!
Jag orkar inte, vad gör jag? Att ta mitt liv kan jag inte för måste tänka på barnen.
Mitt hjärta slår så snabbt hela tiden, kan inte äta och mår illa. Samtidigt måste jag hålla ihop för att inte visa ngt hemma.

Det är så orättvist när jag kämpat så och nu hänger det på två veckor så kommer mitt liv sabbas. Har alltid varit ärlig, arbetat och hjälpt min familj men hamnat i denna sitsen.

Snälla ge mig lite styrka.
Löneutmätning är nog det bästa som kan hända dig. Din arbetsgivare betalar av en del av din lön direkt till fogden så att borgenären kan få sitt. Då slipper du oroa dig över att spendera över dina tillgångar. Det är absolut inte orättvist utan en konsekvens av dina handlingar.
Citera
2024-04-11, 21:05
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bithax
Är ej med på hur man kan få sparken för att man får löneutmätning. Låter inte riktigt som Sverige tycker jag.

Men ring inkassobolaget och be om en avbetalningsplan så du slipper vara kvar hos kronkalle.
Precis. Om TS dessutom är tillsvidareanställd kan naturligtvis inte arbetsgivaren ge honom sparken pga löneutmätning. Antagligen kommer inte ens chefen få reda på det utan det är bara lönekontoret som känner till det. Tror TS tycker det är pinsamt och är därför väldigt ångestfylld. Men jag tror detta kommer bli en bra läxa för TS.
Citera
2024-04-11, 21:05
Medlem
mickenyqvist123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Libertarismus
Löneutmätning är nog det bästa som kan hända dig. Din arbetsgivare betalar av en del av din lön direkt till fogden så att borgenären kan få sitt. Då slipper du oroa dig över att spendera över dina tillgångar. Det är absolut inte orättvist utan en konsekvens av dina handlingar.

Kom igen nu, ge inte en moralkaka. Inte läge för din höga häst.

Du kan ge den till oss som hamnat där för spelande och slösande men om man räddar sina släktingar eller barn med nödlån så är det inte samma sak, bara en känslokall person tycker att det är på samma plan.
Citera
2024-04-11, 21:07
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mickenyqvist123

Du kan ge den till oss som hamnat där för spelande och slösande men om man räddar sina släktingar eller barn med nödlån så är det inte samma sak, bara en känslokall person tycker att det är på samma plan.
Rädda sina barn med "nödlån"? Vad exakt är det TS har räddat barnen från?
Citera
2024-04-11, 21:08
Medlem
mickenyqvist123s avatar
Citat:
Rädda sina barn med "nödlån"? Vad exakt är det TS har räddat barnen från?

Det vet vi inte.

Om din pappa blev kidnappad av colombianska gangsters, du betalade lösensumman och var tvungen att ta smslån och hamnade hos fogden för det, tycker du på allvar att det är samma sak som att maxa alla lån som finns och dra till Las Vegas för kul?
Citera
2024-04-11, 21:10
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Det vet vi inte.

Om din pappa blev kidnappad av colombianska gangsters, du betalade lösensumman och var tvungen att ta smslån och hamnade hos fogden för det, tycker du på allvar att det är samma sak som att maxa alla lån som finns och dra till Las Vegas för kul?
Jag hade inte tagit SMS-lån om min pappa blev kidnappad av colombianska gangsters, jag hade kontaktat myndigheterna.
Citera
2024-04-11, 21:10
Medlem
Varför kontaktar du inte borgenären och försöker komma överens om nån avbetalningsplan så de drar tillbaka kravet? Tjafsa med KFM är ju ingen vits, inte dem du är skyldig pengar.
Citera
2024-04-11, 21:13
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Jag har efter ett fruktansvärt tufft år så gott som kommit ikapp ekonomiskt. Har inte spelat eller supit bort mina pengar men har använt över mina tillgångar för att kunna hjälpa mina barn som haft det tufft på olika sätt.
Nu sitter jag med den sista skulden hos KFM som är på 35.000kr och om typ några dagar kommer det bli löneutmätning på denna jäkla summa. Jag har varit i kontakt med KFM och sagt att jag kommer kunna betala detta när lönen kommer 25:e men verkar inte som det spelar ngn roll.
Nu har jag en fruktansvärd ångest som bara den som varit i min sits kan förstå. När väl min arbetsgivare får veta att jag har löneutmätning kommer dom göra allt för att bli av med mig. Jag kommer att gå från att vara väldigt omtyckt pga att jag gör ett bra jobb till att sjunka väldigt lågt!
Jag orkar inte, vad gör jag? Att ta mitt liv kan jag inte för måste tänka på barnen.
Mitt hjärta slår så snabbt hela tiden, kan inte äta och mår illa. Samtidigt måste jag hålla ihop för att inte visa ngt hemma.

Det är så orättvist när jag kämpat så och nu hänger det på två veckor så kommer mitt liv sabbas. Har alltid varit ärlig, arbetat och hjälpt min familj men hamnat i denna sitsen.

Snälla ge mig lite styrka.

Be om ett förskott på lönen och betala skulden. Lev två månader på vatten och bröd och du är sen på fötter igen.
Citera
2024-04-11, 21:16
Medlem
mickenyqvist123s avatar
Citat:
Jag hade inte tagit SMS-lån om min pappa blev kidnappad av colombianska gangsters, jag hade kontaktat myndigheterna.

Jaha, och om det inte hade hjälpt?

Finns en helt ok film om en snål amerikansk miljardär vars sonson blev kidnappad i Rom som heter All the Money in the World, baserad på verkliga händelser. Den rika gubbstrutten vägrade betala, de körde polisspåret istället så maffian skar av öronen på sonsonen.

Nu ska vi inte snöa in oss på det, min poäng är att det finns några fåtal lägen i livet där det är helt moraliskt att skuldsätta sig.
Citera
2024-04-11, 21:17
Medlem
Citat:
Jag menar inte att det är orättvist, klart jag ska betala mina skulder.
Citera
2024-04-11, 21:19
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Jag menar inte att det är orättvist, klart jag ska betala mina skulder.
Du skrev "det är så orättvist . . ."

Bra, kul att du har kommit till insikten att du borde betala av dina skulder. Fogden kommer nu att hjälpa dig att betala av dina skulder så slipper du fundera över detta. Ha en fin kväll nu
Citera
2024-04-11, 21:22
Medlem
Citat:

Tack för ditt fina svar. Det är verkligen så att jag varken spelar eller dricker. Är en mamma som har behövt hjälpa mina barn, hur och varför vill jag inte gå in på men det har inte handlat om lyx utan helt andra saker och barnen är inte myndiga.
Egentligen spelar det ingen roll för det va inte därför jag skrev tråden. Behövde stöd bara och jag vet att det inte går att sparka någon pga skulder men det finns andra sätt att bli av med någon man inte vill ha kvar på ett jobb.
Fan alltså vilken ångest jag har.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in