• 2
  • 3
2024-04-11, 11:54
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av speedy_83
Jag har sett än värre än så från flera europeiska länder med annars gott rykte för mat

Va sedan polacker, letter, Norrmän och andra äter ska vi ju inte ens börja med...

Folk är väl rätt dåliga över lag på matlådor. Mycket makaroner och falukorv på mitt jobb. Jag käkar dock mest ute men när jag väl tar med matlåda brukar det bli tre-fyra olika lådor med kött och potatis, såser och sallad.
2024-04-11, 12:02
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Jagarmiljonerna
Tagit lite inspo från en gammal tråd som stängdes ner. Tycker den är diskussionsvärd. Är 33 år och jobbar som byggare, och har funderat lite över gemene svennes matvanor på jobbet. Har full förståelse för att det blir väldigt dyrt att äta ute varje dag men det är chockerande att observera vad för slags "mat" många kollegor äter på jobbet för att spara extra kronor. Samma människor som bränner hundratals kronor på annat larv är helt OK med att plocka fram sina slafsiga inlindade jävla bajsmackor med ost och gurka och kalla det "lunch", som dessutom är dagar om inte veckor gammalt. Eller gårdagens ica basic kyckling-rester som packas upp i en sunkig matlåda som såg ut som att den diskades senast 1982. Väldigt sällan ser man någon som faktiskt lagat en matlåda som ser okej ut.

Ni som är lite äldre, har det alltid sett ut så här eller är det en ny företeelse? Min uppfattning är att den här kulturen skulle klassas som totalt vansinne speciellt i södra europa runt medelhavet. Vissa som tjänar bra tycker på allvar att en utgången, kanske till och med möglig lingongrova + svettig ostskiva från eldorado är en acceptabel lunch. Jag kan inte undgå att tänka att man på 60-70 talet etc ansträngde sig mer när det kommer till ens kost.

Käkar alltid lunch på ett lokalt hak tillsammans med grabbarna på bygget. Blir alltid dagens, om vi inte käkar pizza, men då blir det alltid minst en öl till.

Grotesco drev ju även om detta med en mycket rolig sketch där Ulf Pihlman (Henrik Dorsin) på ett möte lindar upp en sån där svettig inlindad macka på mötesbordet och staplar även upp en Trocomares Örtsalt och en banan. Stereotypen finns ju av en anledning, för att det är typiskt svenne att jaga OS guld i snålhet.

När kvinnorna tog hand om hemmet såg inte en matlåda ut sådär.

Så ja det har förändrats.

I dag hinner ingen fixa något ordentligt alls. Allt har blivt en medelmåttig sörja.

Så det är en klassfråga i dag då endast höginkomsttagare ofta bryr sig mer om matlagning medans byggarbetare fortfarande inte ens kan koka ett ägg själv som man.

Samt vi höginkomsttagare har ofta en fru som inte är Feminist.
2024-04-11, 12:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jagarmiljonerna
Tagit lite inspo från en gammal tråd som stängdes ner. Tycker den är diskussionsvärd. Är 33 år och jobbar som byggare, och har funderat lite över gemene svennes matvanor på jobbet. Har full förståelse för att det blir väldigt dyrt att äta ute varje dag men det är chockerande att observera vad för slags "mat" många kollegor äter på jobbet för att spara extra kronor. Samma människor som bränner hundratals kronor på annat larv är helt OK med att plocka fram sina slafsiga inlindade jävla bajsmackor med ost och gurka och kalla det "lunch", som dessutom är dagar om inte veckor gammalt. Eller gårdagens ica basic kyckling-rester som packas upp i en sunkig matlåda som såg ut som att den diskades senast 1982. Väldigt sällan ser man någon som faktiskt lagat en matlåda som ser okej ut.

Ni som är lite äldre, har det alltid sett ut så här eller är det en ny företeelse? Min uppfattning är att den här kulturen skulle klassas som totalt vansinne speciellt i södra europa runt medelhavet. Vissa som tjänar bra tycker på allvar att en utgången, kanske till och med möglig lingongrova + svettig ostskiva från eldorado är en acceptabel lunch. Jag kan inte undgå att tänka att man på 60-70 talet etc ansträngde sig mer när det kommer till ens kost.

Käkar alltid lunch på ett lokalt hak tillsammans med grabbarna på bygget. Blir alltid dagens, om vi inte käkar pizza, men då blir det alltid minst en öl till.

Grotesco drev ju även om detta med en mycket rolig sketch där Ulf Pihlman (Henrik Dorsin) på ett möte lindar upp en sån där svettig inlindad macka på mötesbordet och staplar även upp en Trocomares Örtsalt och en banan. Stereotypen finns ju av en anledning, för att det är typiskt svenne att jaga OS guld i snålhet.

Så du bjuder ut dina arbetskamrater på restarang? Suger du av de inne på dass också?

Klart man tar med sig matlåda till jobbet. Äta gött gör man hemma i lugn och ro med folk man tycker om. Man förstör inte en sån sak genom att göra den på tid.
2024-04-11, 12:08
Medlem
JEM777s avatar
Åt mycket uteluncher på den tiden när rikskupongerna var värda nåt. De senaste åren har kvaliteten på restaurangmat överlag blivit rejält mycket sämre; "fisk" kan det stå, eller "köttgryta" utan närmare specifikation, över- eller underkokt pasta, potatis eller ris. Stekt mat som fullkomligt dryper av billig rapsolja, måltidsdryck utspädd till max och så vidare. Det trixas och fuskas med allt och när man dessutom tvingas betala överpriser för slafset som serveras vet jag hur en cuck som nån pissat på känner sig..
Jag lagar betydligt bättre mat hemma för en bråkdel av priset så mina matlådor består givetvis av resterna från gårdagen.
2024-04-11, 12:08
Medlem
Att det ser sunkigt ut beror på mikron. Du kanske har noterat själv att t.ex. grädde separerar sig i mikron och det blir bara en vattning sörja i botten. Smakmässigt brukar det fungera dock. Största problemet med matlådor brukar snarare vara att folk mikrar hela lådan istället för att ösa över det till en tallrik först, vilket lämnar matlådorna missfärgade och vidriga (förutsatt att det är plast dvs) och det krävs ju inte mycket intelligens för att begripa att plasten även hamnar i maten.

Men visst, jag har också sett falukorv och makaroner matlådorna. Oftast män, men även kvinnor. Begriper inte hur när man gillar mat inte lär sig att laga vettig mat själv. Obegripligt. Mikrad pasta är ju som vi alla vet fkn döden. Blir torrt, hårt och äckligt om man inte innan man mikrar dränker det i sås.

Med det sagt är jag absolut för matlådor överlag. Varför betala 120 spänn för att käka ute varje dag när du gör en veckas matlådor för samma peng. Naturligtvis inte samma standard på käket tack vare mikron, men det finns roligare saker att bränna stålar på än dagens bukfylla som ska hålla dig upprätt de nästkommande 4a timmarna imo.
2024-04-11, 12:16
Medlem
Jahbrahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nextlife
Personligen så anser jag det vara väldigt trevligt att ta ett litet avbrott från jobb för att gå ut och äta. Det händer rätt ofta. Är mån om vad jag äter så uteslutande blir det thaibuffé. Lagar alltid storkok och råkar vara rätt autistisk vad gäller mat så jag äter en viss maträtt ganska så länge innan jag varierar. Oftast är det chilli con carne på färs från en närliggande gård som inte är fylld med vätska och annat skit som affärens. Mycket bönor, vitlök, majs och annat ihop med ris. Lätt att äta, vänlig mat för mikron likaså. Det är i 8/10 fall jag ser kollegorna komma med en färdigrätt som både är näringsfattig och rent ut sagt vidrig. Mat är viktigt för mig som styrketränar. Mycket ägg, havregryn, kyckling (gård, färs, gård,) olivolja, lax 1 gång i veckan, kvalitativa kosttillskott i form av ashwaganda, cordyceps, lions mane, reishi, m.m.

Det smärtar att se vad kollegorna äter är det jag vill få sagt, och att det definitivt är värt 2000 kronor i månaden på att äta ute några gånger i veckan. Jag köper matkort på Linnea och Basilika, så jag får buffé & dryck för 100:- jämnt vilket faktiskt är billigt nuförtiden.

Så bortsett från alla mina andra mål mat om dagen, (frukost samt två egengjroda shakes som motsvarar måltid,) så äter jag ute en gång sedan chilli con carne som min andra måltid. Ätit chilla con carne nu i strax två månader så nu är det dags att skifta men mycket snart kommer jag ha cravings på chilli con carne igen.

Det är enorm skillnad på att sticka till en pizzeria, kontra äta buffé på Linnea och Basilika. Näringsrik och bra mat som bara åker in i muskelvävnaden.

Du får gärna flika in en snabbis med proffstips för din chili con carne. Inte ätit sen barnsben, men blev sugen.

Vad gäller matlådor har jag sett en sån jävla kontrast, så kan inte svara. Har sett folk som äter en makrillburk varje dag t.ex., that's it. Sett riktigt sketna mackor. Men även jättebra lådor med allt man ska ha i sig.

Jämföra kan jag nog bara med USA, där käkade alla mackor. Turkey, lettuce och nån plast-ost, sen en Dr. Pepper till det och lite chips. Alla käkade så, jag med, blev lättast typ
2024-04-11, 12:23
Medlem
guderis avatar
Det där med att fixa "bra" matlådor handlar ju helt och hållet på vilken fas i livet man är i.
2024-04-11, 12:28
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Jahbrah
Du får gärna flika in en snabbis med proffstips för din chili con carne. Inte ätit sen barnsben, men blev sugen.

Vad gäller matlådor har jag sett en sån jävla kontrast, så kan inte svara. Har sett folk som äter en makrillburk varje dag t.ex., that's it. Sett riktigt sketna mackor. Men även jättebra lådor med allt man ska ha i sig.

Jämföra kan jag nog bara med USA, där käkade alla mackor. Turkey, lettuce och nån plast-ost, sen en Dr. Pepper till det och lite chips. Alla käkade så, jag med, blev lättast typ

Gärna. Det är viktigt för mig att den har hetta och verkligen smakar chilli con carne - och inte köttfärssås.

Därför så har jag på 500g färs, (5 matlådor, 25g protein per låda bara färsen, säkerligen mer när vi räknar in bönor,) i en och en halv chilli krydda, (sådan liten i glas som heter kockens någonting,) vilket för många låter mycket men det blir faktiskt inte alls så starkt som man tror då maja och bönor döver starkheten påtagligt mycket. Har i 3 st sådana 250g svarta bönor och 3 metallburkar majs,) så det är mycket bönor och majs vilket förklarar varför jag har så mycket krydda.

Steker först färsen för sig i en stekpanna. Under tiden tar jag fram en gryta som jag häller en burk krossad tomat i, (600g,) i på botten innan jag slänger i färsen där i. Det kan t.om behövas två burkar krossad tomat i. Det ska ju vara vätska i grytan men i och med att jag köper färs från en bonde så är där inget vatten i som åker ut som den i affären så vätskan formas med hjälp av krossad tomat. Häller i en hel glasburk chilli krydda, rör om, häller i en halv till, rör om, i med vitlök sedan låter det puttra i en timme. Mot slutet alla bönor och majs - klart
2024-04-11, 12:31
Medlem
RostigHinks avatar
Inte mycket privatekonomi i denna tråden. Lunchmat kan diskuteras i avdelningen (FB) Mat, dryck & tobak

/Moderator
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in