Citat:
Ursprungligen postat av
Jahbrah
Du får gärna flika in en snabbis med proffstips för din chili con carne. Inte ätit sen barnsben, men blev sugen.
Vad gäller matlådor har jag sett en sån jävla kontrast, så kan inte svara. Har sett folk som äter en makrillburk varje dag t.ex., that's it. Sett riktigt sketna mackor. Men även jättebra lådor med allt man ska ha i sig.
Jämföra kan jag nog bara med USA, där käkade alla mackor. Turkey, lettuce och nån plast-ost, sen en Dr. Pepper till det och lite chips. Alla käkade så, jag med, blev lättast typ
Gärna. Det är viktigt för mig att den har hetta och verkligen smakar chilli con carne - och inte köttfärssås.
Därför så har jag på 500g färs, (5 matlådor, 25g protein per låda bara färsen, säkerligen mer när vi räknar in bönor,) i en och en halv chilli krydda, (sådan liten i glas som heter kockens någonting,) vilket för många låter mycket men det blir faktiskt inte alls så starkt som man tror då maja och bönor döver starkheten påtagligt mycket. Har i 3 st sådana 250g svarta bönor och 3 metallburkar majs,) så det är mycket bönor och majs vilket förklarar varför jag har så mycket krydda.
Steker först färsen för sig i en stekpanna. Under tiden tar jag fram en gryta som jag häller en burk krossad tomat i, (600g,) i på botten innan jag slänger i färsen där i. Det kan t.om behövas två burkar krossad tomat i. Det ska ju vara vätska i grytan men i och med att jag köper färs från en bonde så är där inget vatten i som åker ut som den i affären så vätskan formas med hjälp av krossad tomat. Häller i en hel glasburk chilli krydda, rör om, häller i en halv till, rör om, i med vitlök sedan låter det puttra i en timme. Mot slutet alla bönor och majs - klart