2024-04-09, 18:51
Medlem
Har följande problem med en Toyota Aygo. När motorn är igång och jag trycker ned kopplingen kommer ett tjutande och visslande ljud från motorn.

Ljudet kommer när man trycker ned kopplingen, upphör när pedalen är någonstans i mitten och återkommer när kopplingen är i botten.

I videoklippet nedan trycker jag ner kopplingen sakta för att visa vid vilka lägen man hör ljudet (varning för jobbigt ljud).

Kopplingen som är på väg att lägga av? Eller uttrampningslagren? Vad kan det gå på att åtgärda felet på verkstad?

https://streamable.com/jl3n80
Citera
2024-04-09, 19:55
Medlem
zoombos avatar
Urtrampningslagret.
Går att köra ändå men det är irriterande, det är ändå rätt sällsynt att lagret skär helt. Då får man problem.
Ökar dock ljudet måste du byta och det är ungefär samma jobb som att byta koppling så om det är på gång eller miltalet börjar bli högt kan det ändå vara dags att byta rubbet. Lagret ingår normalt i en kopplingssats. Ingen aning om vad en verkstad tar men några tusen lär det gå på, killgissar på 5 papp.
Citera
2024-04-09, 23:38
Medlem
Som zoombo skriver, ingen fara att köra så länge det bara låter, men börjar växlarna att kärva ska du sluta köra och få det bytt.
Citera
2024-04-10, 15:23
Medlem
Absolut INTE urtrampningslagret, för det TYSTNAR när man trampar ner kopplingspedalen.
Tänkbara orsaker till (o-)ljudet är lagret i vevaxeln, som stöder växellådans ingående axel, eller något axiallager i växellådan.
Citera
2024-04-10, 15:55
Medlem
zoombos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flattematte
Absolut INTE urtrampningslagret, för det TYSTNAR när man trampar ner kopplingspedalen.
Tänkbara orsaker till (o-)ljudet är lagret i vevaxeln, som stöder växellådans ingående axel, eller något axiallager i växellådan.

Nä, han skriver ju att det kommer när han trycker ner pedalen och det hör man också på ljudklippet. Att det minskar någonstans i mitten beror nog på att det hamnar i ett mittläge där ingen axiell belastning sker.
Citera
2024-04-10, 21:47
Medlem
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av zoombo
Nä, han skriver ju att det kommer när han trycker ner pedalen och det hör man också på ljudklippet. Att det minskar någonstans i mitten beror nog på att det hamnar i ett mittläge där ingen axiell belastning sker.

Tack! Det låter inte som något man fixar själv utan specialkunskaper? Vad kan det rimligen kosta att åtgärda på verkstad?
Citera
2024-04-11, 06:01
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:

Där tänkte du nog lite snett.

När kopplingen inte är nedtryckt hörs ingenting därför att urtrampningslagret inte ens roterar.

När man trycker ner kopplingen börjar lagret rotera när det kommer emot kopplingen.

Det här med kopplingen är helt fascinerande egentligen. Vem kom på den?
När man trycker ner kopplingen rör sig saker ifrån dig men när du trycker lite till snäpper det till och sakerna kommer emot dig. En framåtgående rörelse vänder helt plötsligt riktning.

Hur man byter koppling på Toyota:

https://www.toyotaclubsweden.com/viewtopic.php?t=12950

Youtubevideo i 2 delar.
https://www.youtube.com/watch?v=h7mJMnRh-ZM
Senast redigerad av PeterNoster 2024-04-11 kl. 06:13.
Citera
2024-04-11, 07:52
Medlem
Kopplingen KAN låta lite när den är uppsläppt men hör man den skillnaden tyder det på att uttrampningslagret är rätt friskt om det blir tyst när man trycker ned kopplingen. men det låter VÄLDIGT lite och är svårt att höra om man inte vet vad man lyssnar efter.

När det är slitet det är då det låter när man trycker ned kopplingen.

Bytt flera kopplingar själv och för mig är det nästan alltid så när jag satt i en ny koppling och det är att det låter mer när kopplingen är uppsläppt än när den är ned tryckt om lagret är nytt. Antar att det Finns en glipa mellan lager och cylinder så det kan "skramla" lite, eller kanske andra delar av kopplingen som inte är under press. Det är min teori.

TS koppling låter som ett "torrt" lager som kommer börja bli dåligt inom en snar framtid. Skulle säga att det inte är akut än. Det kommer börja låta mindre men med ett mer skärande(hårt) ljud hur sämre det blir.

Har också en yago själv och mitt lager börjar bli slitet då det det skorrar lite när jag håller ned pedalen men än så länge är det så lite att jag räknar med en 1000 mil till innan jag byter hela kopplingen.

Kostnad på verkstad är troligen runt 5000 kr. Bilen är liten och simpel.
Citera
2024-04-11, 15:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Där tänkte du nog lite snett.

När kopplingen inte är nedtryckt hörs ingenting därför att urtrampningslagret inte ens roterar.

När man trycker ner kopplingen börjar lagret rotera när det kommer emot kopplingen.

Det här med kopplingen är helt fascinerande egentligen. Vem kom på den?
När man trycker ner kopplingen rör sig saker ifrån dig men när du trycker lite till snäpper det till och sakerna kommer emot dig. En framåtgående rörelse vänder helt plötsligt riktning.

Hur man byter koppling på Toyota:

https://www.toyotaclubsweden.com/viewtopic.php?t=12950

Youtubevideo i 2 delar.
https://www.youtube.com/watch?v=h7mJMnRh-ZM
Vad har du för erfarenhet av att diagnostisera och byta defekt urtrampningslager resp stödlager i vevaxel?
Citera
2024-04-11, 15:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kapsylen1
Kopplingen KAN låta lite när den är uppsläppt men hör man den skillnaden tyder det på att uttrampningslagret är rätt friskt om det blir tyst när man trycker ned kopplingen. men det låter VÄLDIGT lite och är svårt att höra om man inte vet vad man lyssnar efter.

När det är slitet det är då det låter när man trycker ned kopplingen.

Bytt flera kopplingar själv och för mig är det nästan alltid så när jag satt i en ny koppling och det är att det låter mer när kopplingen är uppsläppt än när den är ned tryckt om lagret är nytt. Antar att det Finns en glipa mellan lager och cylinder så det kan "skramla" lite, eller kanske andra delar av kopplingen som inte är under press. Det är min teori.

TS koppling låter som ett "torrt" lager som kommer börja bli dåligt inom en snar framtid. Skulle säga att det inte är akut än. Det kommer börja låta mindre men med ett mer skärande(hårt) ljud hur sämre det blir.

Har också en yago själv och mitt lager börjar bli slitet då det det skorrar lite när jag håller ned pedalen men än så länge är det så lite att jag räknar med en 1000 mil till innan jag byter hela kopplingen.

Kostnad på verkstad är troligen runt 5000 kr. Bilen är liten och simpel.
Har ingen erfarenhet av att byta urtrampningslager på en Aygo.
Hur gör man?
Demonterar man motor eller växellåda, eller båda samtidigt?
Citera
2024-04-11, 20:31
Medlem
Citat:
Har ingen erfarenhet av att byta urtrampningslager på en Aygo.
Hur gör man?
Demonterar man motor eller växellåda, eller båda samtidigt?
Du bör ha en lyft men det går säkert på pallbockar också. Växellådan måste väck motorn kan sitta kvar men måste lossa på ett par motorfästen, eller ja jag lossade nog lite på alla förutom det som skulle bort. Man bör ha något som håller upp motorn så den inte "knäcker" de andra fästena. är man orolig kan man lossa dom också såklart(som jag gjorde, gjort det för flera år sedan på en kompis aygo).
Glöm inte att ha rätt verktyg om du ska ge dig på detta själv, en av de värsta sakerna jag vet är när klockan är halv 10 på kvällen och man känner smaken av "seger" så upptäcker man till sin fasa att man saknar antingen material eller ett verktyg.
En stor fördel är att motor och lådan är väldigt liten så allt är rätt lätt och litet.

Video på ungefär vad som ingår, man kan komma undan med att ta bort lite mindre men ju mer man tar bort ju lättare blir det.

https://www.youtube.com/watch?v=YhXD4EAua7U
Citera
2024-04-12, 04:50
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Vad har du för erfarenhet av att diagnostisera och byta defekt urtrampningslager resp stödlager i vevaxel?

Har bytt urtrampningslager. Var dock inget fel på det men kopplingen hade gett upp. Därmed vet jag hur u-lagret fungerar. I vila är det inget som får det att rotera.

Har renoverat en vevaxel då motorn hade skurit. Skickades på omslipning.

Nu var detta på en Renault R8 1962/63.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in