2024-06-07, 17:09
Medlem
MrEGreys avatar
Bästa valet i mina ögon. Helt rätt bakgrund för befattningen och, vad jag sett, en trevlig karl med huvudet på skaft.
Citera
2024-06-07, 17:10
Medlem
Blir kanon med Michael Claesson.
Citera
2024-06-07, 17:20
Medlem
Megaforces avatar
Vi lär få honom i två perioder eftersom jag fått indikationer på att pensionsåldern för officerare sannolikt kommer att få samma övre gräns som vanlig pension dvs 67 år vilket innebär att officerare kan välja när mellan 62 och 67 de går i pension. Det öppnar också för förordnanden i högre åldrar. Detta inte bara inom det militära utan även t.ex professurer som idag bara gäller till 65 års ålder.
Citera
2024-06-07, 18:24
Medlem
Venators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Natalz2
https://www.svd.se/a/wA9Gmd/senaste-...nedEntry=38099

Vad vet vi om denne man? Jag var säker på att det skulle bli en kvinna
Blir detta bra?

Finns ingen kvinna som är generallöjtnant eller viceamiral så det var med säkerhet aldrig aktuellt denna gång.
Citera
2024-06-07, 18:31
Citat:
Ursprungligen postat av Venator
Finns ingen kvinna som är generallöjtnant eller viceamiral så det var med säkerhet aldrig aktuellt denna gång.
Jag trodde att marinchefen Ewa Skoog Haslum ansågs vara en möjlig kandidat.
Citera
2024-06-07, 18:40
Medlem
Venators avatar
Citat:

Fast hon är konteramiral, motsvarande generalmajor. Men jag ser nu när jag googlar att det faktiskt funnits en spekulation kring hennes namn som verkar seriös. Skulle man befordra henne två steg lär legitimiteten bli väldigt svag då hon blir jämförd både med de generallöjtnanter hon passerar och med de andra generalmajorer som också hade kunnat få chansen att hoppa över en grad. Men kanske hade man gjort det om det varit fred i Europa och försvarets viktigaste uppgift varit att erbjuda en värdegrundsverkstad för regeringen...
Citera
2024-06-07, 18:40
Medlem
Citat:

Enda anledningen att det inte blev hon verkar vara att hon inte vill. En blandning av att det är mycket att fixa i marinen kombinerat med att inte vilja få stämpeln att få jobbet bara för att få in en kvinna verkar det som.
Citera
2024-06-07, 18:41
Medlem
Pinoputchins avatar
Citat:
https://www.svd.se/a/wA9Gmd/senaste-...nedEntry=38099

Vad vet vi om denne man? Jag var säker på att det skulle bli en kvinna
Blir detta bra?
Vem vet, han kanske är trans!

Blir nog bra, hen ser manlig ut. Nu kniper vi ryssen.
Citera
2024-06-07, 18:43
Medlem
Kennethkvartings avatar
Byde'n hade ju bra bakgrund som flygare med ursprung i marinen.

Claesson är gammal pansarknekt, passar bra då det främst är armén som ska växa, även om jag trodde att det kanske skulle bli en flottist denna gång.

Förutom att karln är populär och kompetent. Han har bland annat gjort dig känd genom att uppmana officerare att runda idiotisk byråkrati i syfte att få saker gjorda.
Citera
2024-06-07, 18:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kennethkvarting
Byde'n hade ju bra bakgrund som flygare med ursprung i marinen.

Claesson är gammal pansarknekt, passar bra då det främst är armén som ska växa, även om jag trodde att det kanske skulle bli en flottist denna gång.

Förutom att karln är populär och kompetent. Han har bland annat gjort dig känd genom att uppmana officerare att runda idiotisk byråkrati i syfte att få saker gjorda.

Bra uppdragstaktiskt där av gamla pansarknekten.
Citera
2024-06-07, 18:59
Medlem
Ser mer respektingivande ut i alla fall. Bydén var liten och mjäkig, såg ut som en scoutledare snarare än en militär. Om han blir en bra ÖB får tiden utvisa.
Citera
2024-06-07, 19:29
Medlem
13:e mannen i rad, 9:e gången en från armén.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in