2024-04-09, 11:58
Medlem
Jag har fiber från GlobalConnect, men har inte börjat använda den. Man är ju inte idiot för ingenting.
Så som jag fattar det är burken (GlobalConnect) på bilden nedanför bara ett modem, och man behöver en router för att kunde surfa med datorn/mobilen etc.
Det finns bara en kontakt som är ledig . . . WAN/EXT1.
Är det denna kontakt man använder för att koppla till en eventuell router?
Router har jag inte ännu, men har abonnemang från Bahnhof och måste nog skaffa en router . . . är det så?
GlobalConnect sin sajt är i vanlig ordning värdelös. Noll info att hitta där, om man då inte tycker om att sitta i telefonkö i några timmar.

https://i.postimg.cc/PqcMdx7d/fiber.jpg
Citera
2024-04-09, 12:04
Medlem
7hhhs avatar
Den där vita enheten, det är en sorts gateway som ser till att din anslutning hittar korrekt till din operatör. Nu behöver du en router också! Koppla routern till den där gatewayen och sedan gatewayen till väggen! Sedan ansluter du dina enheter till routern. Vad härligt att komma igång med detta! Åk och köp en router direkt om du inte har någon. Du är ju så nära att fixa en fiberanslutning, tänk dig 100% bra täckning med bra hastighet!
Citera
2024-04-09, 12:30
Medlem
Tackar för svar.
"Från Gateway til väggen . . . "
Den blå kontakten på bilden utgår jag är från det du kallar väggen.
Då är med andra ord Gatewayen redan kopplat till, för det sitter en burk på utsidan av huset också.
Banhof har en router som passar till fiber så jag köper den.
Citera
2024-04-09, 13:28
Medlem
Kabeltattarens avatar
Den blå kontakten är inkommande fiber. Den ska du inte röra. Inte heller koppla något i WAN. Det finns 4 LAN-anslutningar antingen på undersida eller vänster eller höger sida, där ska du ansluta din router (oftast i LAN1).
Citera
2024-04-09, 13:52
Medlem
frank_pes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av emtor
Du kan också koppla direkt till datorn utan router om du bara vill testa och inte förbruka mobildata ...Det är sämre skydd utan och skall du få in på mobilen också måste man ställa in datorn att dela ut via wifi.

Vet en som har routern från Bahnhof men tycker att den är ostabil och segar ner så nog bättre att skaffa från butik t.ex https://www.kjell.com/se/produkter/natverk/tradlosa-routrar/d-link-r15-ax1500-wifi-6-router-vit-p64916 med stöd för WiFi6 som ger bra stabilitet trådlöst.
Citera
2024-04-09, 14:18
Medlem
Ulrik.Agrens avatar
Citat:
Jag har fiber från GlobalConnect, men har inte börjat använda den. Man är ju inte idiot för ingenting.
Så som jag fattar det är burken (GlobalConnect) på bilden nedanför bara ett modem, och man behöver en router för att kunde surfa med datorn/mobilen etc.
Det finns bara en kontakt som är ledig . . . WAN/EXT1.
Router har jag inte ännu, men har abonnemang från Bahnhof och måste nog skaffa en router . . . är det så?
GlobalConnect sin sajt är i vanlig ordning värdelös. Noll info att hitta där, om man då inte tycker om att sitta i telefonkö i några timmar.

https://i.postimg.cc/PqcMdx7d/fiber.jpg
Det där är en typ Genexis X6846B mediakonverter (eller vad man nu vill kalla den).
Undertill har du LAN-portar, där kopplar du in en router.

Router köper du av Kjell, t.ex.
https://www.kjell.com/se/produkter/natverk/tradlost-natverk/tradlosa-routrar/asus-rt-ax58u-tradlos-router-ax3000-p62196
Citera
2024-04-09, 14:58
Medlem
Ja, se där,-på undersidan finns fyra LAN kontakter samt lite annat.
Burken är monterad så nära golvet att jag såg inte kontakterna och tyckte nog att det var konstigt lite anslutningsmöjligheter.
-Om Banhof sin router är seg så köper jag bara något annat.

Jag kopplade en gammal dator (som har en ethernet kontakt) direkt i en utav Gateway'ens LAN-anslutningar och kom ut på nätet. Då är det bara att skaffa en router så är man i gång.

GlobalConnect har noll info på sin sajt och frun ville ringa dom, men jag svor på att Flashback vore ett bättre alternativ, vilket blev rätt (så klart).
Tackar för all hjälp.
Citera
2024-04-09, 20:34
Medlem
Citat:
Ja, se där,-på undersidan finns fyra LAN kontakter samt lite annat.
Burken är monterad så nära golvet att jag såg inte kontakterna och tyckte nog att det var konstigt lite anslutningsmöjligheter.
-Om Banhof sin router är seg så köper jag bara något annat.

Jag kopplade en gammal dator (som har en ethernet kontakt) direkt i en utav Gateway'ens LAN-anslutningar och kom ut på nätet. Då är det bara att skaffa en router så är man i gång.

GlobalConnect har noll info på sin sajt och frun ville ringa dom, men jag svor på att Flashback vore ett bättre alternativ, vilket blev rätt (så klart).
Tackar för all hjälp.

Dålig installation om inte kontakterna är synliga och inte täcklocket är påsatt. Det blåa är ju den inkommande fibern som inte ska röras!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in