2024-04-08, 16:49
Medlem
Hälsningar alla,

Min son, som nu är 6 år gammal, har bott i Sverige sedan födseln.
Vid 2 års ålder fick han diagnosen Autismnivå 3. Nyligen sökte vi en andra åsikt från en annan läkare som föreslog en omprövning och en nedgradering till Autismnivå 2 på grund av upplevda förbättringar. Vi har dock inte märkt några betydande förändringar i hans beteende eller utveckling sedan den första diagnosen. Vi är osäkra på möjligheten till denna nedgradering och söker klarhet. Kan hans diagnos enkelt ändras från Autismnivå 3 till Autismnivå 2?

Tack för din hjälp!
Citera
2024-04-08, 17:08
Medlem
Varför sökte ni omrövning när er son redan ligger i högsta gruppen, den med mest svårigheter och behov av stöd?
Citera
2024-04-08, 17:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Varför sökte ni omrövning när er son redan ligger i högsta gruppen, den med mest svårigheter och behov av stöd?

Hej, Tack för din feedback!

Han kommer att börja gå i skolan i augusti och på grund av detta genomgår han för närvarande processen att utvärdera sitt psykologiska tillstånd.
Han träffar en psykolog varje månad.
Citera
2024-04-08, 19:02
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av User789
Vi är osäkra på möjligheten till denna nedgradering och söker klarhet. Kan hans diagnos enkelt ändras från Autismnivå 3 till Autismnivå 2?
Vi som är cyniska realister skulle säga att det beror på att det blir antagligen mindre kostnader för staten i form av LSS-pengar då. Vem vet? Själv har jag nivå 666 i autism: Väll tilltaget Aspergers syndrom, sedan gammalt. 🤘
Citera
2024-04-08, 21:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av antism.666
Vi som är cyniska realister skulle säga att det beror på att det blir antagligen mindre kostnader för staten i form av LSS-pengar då. Vem vet? Själv har jag nivå 666 i autism: Väll tilltaget Aspergers syndrom, sedan gammalt. 🤘

Hur gammal är du? Hjälper staten dig med något?
Citera
2024-04-09, 21:34
Medlem
Vad är läget med skolvalet för barn med autism? Hur går processen till? Är det lätt att komma in där?

Tack!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in