2024-04-07, 14:50
Medlem
Armwrestlers avatar
Hej,

Det är så att jag har ett par krediter på lite högre belopp som jag precis betalat av hela beloppet på. UC uppdaterar eventuellt inte dessa ändringar förrän mitten av nästa månad och jag skulle behöva ansöka om bolån inför en flytt nu.

Vet någon hur banker ser på saken om man har en UC som visar lån när man faktiskt inte har det (kan bevisa med överföring, innestående saldo) etc?

För de lånen kan t.ex. ge mig ett högre UC-score samt lägre lånebelopp rent tekniskt men är de avbetalda så ska ju faktiskt mitt låneutrymme öka?

Med vänlig hälsning
Citera
2024-04-07, 14:55
Medlem
Jag killgissar: Prata med banken?
Citera
2024-04-07, 15:00
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Armwrestler
Hej,

Det är så att jag har ett par krediter på lite högre belopp som jag precis betalat av hela beloppet på. UC uppdaterar eventuellt inte dessa ändringar förrän mitten av nästa månad och jag skulle behöva ansöka om bolån inför en flytt nu.

Vet någon hur banker ser på saken om man har en UC som visar lån när man faktiskt inte har det (kan bevisa med överföring, innestående saldo) etc?

För de lånen kan t.ex. ge mig ett högre UC-score samt lägre lånebelopp rent tekniskt men är de avbetalda så ska ju faktiskt mitt låneutrymme öka?

Med vänlig hälsning

Observera att även en outnyttjad kredit belastar din kreditvärdighet.
Citera
2024-04-07, 15:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Armwrestler
Hej,

Med vänlig hälsning

Lånen kommer belasta din kreditvärdighet hur du än bär dig åt.... Att du behöver nya lån direkt efter att du återbetalat en kredit ser inte helt bra ut. Men som någon annan redan sagt, snacka med banken. Kanske har du en bra förklaring de vill höra.
Citera
2024-04-07, 16:12
Medlem
Armwrestlers avatar
För att förtydliga är det inte kredit utan blancolån. Använde fel ord. Så när skulden är avbetalad så ska den försvinna.

Har haft chansen att betala av dessa vid försäljning av bostad.

Tidigare vet jag att banken beviljade mig ett lån förutsatt att jag betalade av en del av min skuld, och jag gjorde det och de bad om en kontotransaktion som styrke detta. Detta var 2019 så gissar att det är samma sak idag, men jag kollar självklart med banken.

Frågade här eftersom jag vill vara förberedd på vad banken eventuellt brukar göra/kommer fråga.
Citera
2024-04-12, 03:13
Medlem
Det är väl inga konstigheter? När man ansöker om bolån fyller man själv i hur mycket lån man har, i ditt fall 0. Sen får banken hantera det manuellt om det ser ut som att du har mer lån än vad du har, det förklarar du bara för dom per telefon.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in